بورس تا پایان سال نرخ بازدهی جذابی نخواهد داشت/ افزایش دوباره نرخ بهره عامل تشدید شیب نزولی/عامل اصلی صعود ورود پول‌های تازه است

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: نرخ بهره بین بانکی (over night) نیز افزایش پیدا کرده و این موضوع به خودی خود عاملی برای تشدید ترس و شدت شیب نزولی بازار سهام خواهد بود. در حال حاضر نرخ بهره بین بانکی به ۲۱ درصد است و میزان آن به رویه گذشته بازگشته و افزایش محسوسی را داشته است. آنجه که مسلم است بازارهای مالی با تزریق پول و سرمایه گذاری جدید امکان رشد پیدا می‌کنند و در غیر این صورت حتی اگر بازار برای مدتی روزهای مثبتی را هم داشته باشد بازهم به روند اصلی خود و حرکت نزولی باز می گردد و به بیان دیگر روزهای مثبت پایدار و بلند مدت نخواهد بود.

علی ضیاچی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد گفت: متاسفانه هنوز اعتماد به بازار بازنگشته و مثبت شدن چند روزه بازار در روزهای اخیر به علت ارزندگی قیمت سهام بوده است. هم اکنون شرایط بازار استیبل بوده و گمان می‌کنم بازه آن معقول و متناسب با شرایط باشد و در واقع تا زمانی که اثر عملیاتی شدن تسهیلات و حمایت ها در بازار منعکس نشود، نمی توان انتظار بازدهی شارپی را داشته باشیم.

ضیاچی تشریح کرد: در حال حاضر بحث های مربوط به بودجه، عملکرد شرکت‌ها، مذاکرات و نرخ ارز نهایی شده و هنوز سایه جزئیات بودجه همچون نرخ گاز بر سر بازار سهام وجود دارد و در حقیقت این موارد پارامترهای عدم اطمینان در بازار به حساب می‌آیند که ترجیح سرمایه گذاران را علی رغم ارزندگی به تعویق می‌اندازد و تصمیم‌گیری برای معامله را برای آنها دشوار می‌کند.

وی ادامه داد: در هفته گذشته که بازار سهام نسبت به ماه‌های پیشین روند متعادل‌تر و سبزتری را داشت اما به علت نبود اطمینان در سرمایه گذاران رشد آن تداوم پیدا نکرد و تا زمانی که حضور پول هوشمند و عدم خروج سرمایه در بازار شاهد نباشیم، روندهای صعودی پا بر جا نخواهد ماند. عامل اصلی صعود ورود پول‌های تازه است و تا زمانی که این امر محقق نشود، نمی‌توان امیدوار به تغییر جهت بازار از حرکت نزولی باشیم و بازار کماکان نوسانات این چنینی خود را ادامه می‌دهد.

تحلیلگر بازار سرمایه در تکمیل سخنان خود بیان کرد: بخش عمده تداوم روند نزولی به علت عدم اطمینان بوده و تصمیمات و حمایت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی که هنوز اجرایی نشده و جنبه خبری و رسانه‌ای داشته، توانست برای مدتی اثرات مثبتی بگذارد. واکنش بازار به اخبار این چنینی کوتاه مدت بوده و نمی‌توان به آنها برای تغییر رویه استناد کرد.

ضیاچی ابراز کرد: هرچند قیمت سهام بسیار ارزنده است و P/E متوسط بازار در جایگاه خوبی قرار دارد و برای سرمایه گذاری مناسب است اما در سرمایه گذاری افق دید سرمایه گذاران و پیش‌بینی پذیر بودن آن بازار اهمیت زیادی داشته و دولت مردان برای جلب اعتماد دوباره سهامداران باید بستر مناسب سرمایه گذاری را فراهم کنند. فعالان بازار سهام به دو دسته سهامداران حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند که بنا بر ترس و عدم اطمینان شاهد خروج پول حقیقی‌ها هستیم و در بخش دیگر از فعالان یعنی سهامداران حقوقی نیز به علت کسری بودجه و پارامترهای کلان اقتصادی تمایلی به حضور در بازار نشان نمی‌دهند.

تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد: از طرفی نرخ بهره بین بانکی (over night) نیز افزایش پیدا کرده و این موضوع به خودی خود عاملی برای تشدید ترس و شدت شیب نزولی بازار سهام خواهد بود. در حال حاضر نرخ بهره بین بانکی به ۲۱ درصد است و میزان آن به رویه گذشته بازگشته و افزایش محسوسی را داشته است.

وی معتقد است؛ آنجه که مسلم است بازارهای مالی با تزریق پول و سرمایه گذاری جدید امکان رشد پیدا می‌کنند و در غیر این صورت حتی اگر بازار برای مدتی روزهای مثبتی را هم داشته باشد بازهم به روند اصلی خود و حرکت نزولی باز می گردد و به بیان دیگر روزهای مثبت پایدار و بلند مدت نخواهد بود.

ضیاچی تصریح کرد: در مجموع پیش‌بینی می‌کنم بازار سهام تا پایان سال روند نوسانی ساید (Side Trend) را داشته باشد و در صورت بازدهی معقول آن، رشد حدود ۱۰ الی ۲۰ درصدی را تجربه کنیم که این میزان رشد نیز تفاوت معناداری با نرخ بازدهی صندوق‌های ثابت، نرخ بهره بانکی و سود فیری ریسک ندارد.

۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 23547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha