بدترین عملکرد لیر ترکیه در سال ۲۰۲۱ طی ۲ دهه حکمرانی اردوغان

لیر ترکیه سال ۲۰۲۱ بدترین عملکرد سال از زمان روی کار آمدن رجب طیب اردوغان در ۲ دهه پیش را به ثبت رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از رویترز، لیر ترکیه در سال ۲۰۲۱ بدترین عملکرد سال از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور طیب اردوغان در دو دهه پیش را به ثبت رسانده است.

این درحالی است که وی در روز جمعه از مردم ترکیه خواست به سیاست های غیرمتعارف او در کاهش نرخ بهره در مواجهه با تورم فزاینده اعتماد کنند.

لیر، بدترین عملکرد در بازارهای نوظهور در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده است و ۴۴ درصد از ارزش خود در برابر دلار را طی یک سال گذشته از دست داده که ۱۹ درصد آن تنها طی یک هفته گذشته از بین رفته است.

بحران ارزی ترکیه در ماه های اخیر سرعت گرفته و اقتصاد ۷۲۰ میلیارد دلاری این کشور را تحت تاثیر قرار داده است که بیشتر به دلیل «برنامه جدید اقتصادی اردوغان» با تمرکز بر صادرات و سپرده های اعتباری با وجود سقوط ارزش لیر و افزایش تورم بیش از ۲۱ درصدی بوده است.

به منظور کاهش بحران، اردوغان دو هفته پیش از طرحی رونمایی کرد که در آن دولت از زیان سپرده ‌های محلی تبدیل ‌شده در برابر ارزهای قوی محافظت می ‌کند که این اقدام جرقه‌ افزایش شدید ۵۰ درصدی لیر با حمایت بانک مرکزی را به دنبال داشت.

اردوغان در روز جمعه از مردم ترکیه خواست تا تمام پس اندازهای خود را به لیر انجام دهند و همچنین پس اندازهای طلای خود را وارد سیستم بانکی کنند چراکه نوسانات بازار تا حد زیادی تحت کنترل درآمده است.

در واکنش به سخنان اردوغان، ارزش لیر تا ۱۳.۶۳ در برابر یک دلار کاهش یافت اما در نهایت آخرین روز سال را با ۱۳.۱۸ در برابر هر دلار به پایان برد.

روز گذشته ارزش لیر ترکیه برای پنجمین روز متوالی در معاملات امروز کاهش یافته بود.

بحران ارزی که دومین بحران از سال ۲۰۱۸ بوده است، به شدت پس انداز و درآمدها مردم ترکیه را از بین برده است.

ارزش لیر در برابر دلار طی دو هفته گذشته از ۱۸.۴ به ۱۰.۲۵ رسید اما پس از آن دوباره روند صعودی به خود گرفت و به ۱۳.۱۸ لیر افزایش یافت و این میزان رشد بدترین عملکرد از سال ۲۰۰۱ تاکنون بوده است.

بحران ارزش ترکیه از ماه سپتامبر پس از اینکه بانک مرکزی این کشور با فشار اردوغان نرخ بهره بانکی را به ۱۴ درصد کاهش داد، آغاز شد.

اقتصاددانان و رؤسای سابق بانک مرکزی، با توجه به اینکه پیش بینی می شود به علت سقوط ارزش لیر، نرخ تورم ترکیه در دسامبر به ۳۰ درصد افزایش یابد، این کاهش را بی پروا خوانده ‌اند؛ بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرده است نرخ تورم ترکیه تا اواسط سال ۲۰۲۲ به ۴۰ درصد برسد.

طرح سپرده جدید برای معکوس کردن موج دلاری شدن در نظر گرفته شده است. بر اساس آن، دولت تفاوت بین نرخ سپرده و نرخ ارز خارجی و طلا برای لیر تبدیل به ابزار جدید را پوشش می دهد.

بسیاری از اقتصاددانان هشدار داده‌اند که اگر کاهش ارزش لیر ادامه یابد، این طرح می‌تواند باعث افزایش بیشتر نرخ تورم شود و بر بار مالی دولت بیفزاید.

برخی از تحلیلگران سیاسی می گویند اردوغان اطمینان داده که طرح حفاظت از سپرده ها به همراه افزایش ۵۰ درصدی حداقل دستمزد، کاهش رتبه در نظرسنجی های او را متوقف کرده و دریچه ای برای انتخابات زودهنگام باز می کند.

۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
کد خبر: 23526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha