انفجار ارزش ارزهای دیجیتال/پرسودترین و ضـــررده‌تــرین ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ کدام ارزها بودند؟ /وقتی دو غول بزرگ بیت کوین و اتریوم حتی به گرد پای برخی از میم کوین‌ها هم نمی رسند!

جهان در سال ۲۰۲۱، شاهد انفجار ارزش ارزهای دیجیتال بود. ارزش کل بازار کریپتو که در روز اول ژانویه ۲۰۲۱ اندکی بیشتر از ۷۷۵ میلیارد دلار بود، با جهشی ۲۷۵ درصدی در اواسط ماه نوامبر رکوردی نزدیک به ۳ تریلیون دلار ثبت کرد.سال ۲۰۲۱، سال میم‌ کوین‌ها هم بود. بین شاخص‌ترین و خبرسازترین میم کوین‌های امسال می‌توانیم به دوج کوین، شیبا اینو و فلوکی اینو اشاره کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ارزدیجیتال؛بیت کوین و اتریوم به‌ترتیب با ۶۸ درصد و ۴۳۶ درصد رشد طی یک سال گذشته، عملکرد خوبی نشان دادند. با این حال، این دو غول بزرگ از نظر رشد بازار حتی به گرد پای برخی از میم کوین‌ها مانند شیبا اینو پروژه‌های آلت کوین‌ مثل اکسی اینفینیتی و ترا با درصدهای رشد پنج رقمی نمی‌رسند.

علاوه بر این، کوین‌ها و توکن‌های بی‌شمار جدیدی به بازار معرفی شدند و برخی از آنها توانستند جایگاه خود را به‌خوبی محکم کنند. طبق آمار وب‌سایت کوین مارکت کپ، در مه ۲۰۲۱، تعداد کل دارایی‌های دیجیتال ۱۰,۱۱۵ کوین و توکن بود که تعدادشان در اوایل دسامبر به ۱۵,۳۰۹ عدد رسید. در این بین، برخی از این پروژه‌ها مثل سِیف مون (SafeMoon)، اینترنت کامپیوتر (ICP) و شبکه چیا (Chia Network) هم پس از راه‌اندازی به شهرت قابل‌ملاحظه‌ای دست یافتند.

سال ۲۰۲۱، سال میم‌ کوین‌ها هم بود و پای نژادهای مختلف «سگ‌» به بازار ارزهای دیجیتال باز شد. بین شاخص‌ترین و خبرسازترین میم کوین‌های امسال می‌توانیم به دوج کوین، شیبا اینو و فلوکی اینو اشاره کنیم.

همچنین، در سالی که گذشت شاهد رشد کم‌نظیر توکن‌های غیرمثلی (NFT) و بازی‌های مبتنی بر بلاک چین بودیم. بر اساس گزارش دَپ ریدار (DappRadar)، حجم معاملات در بخش NFT به بیش از ۲۳ میلیارد دلار رسید که در مقابل حجم ۱۰۰ میلیون دلاری سال ۲۰۲۰ رقمی شگفت‌انگیز محسوب می‌شود.

اعلام رسمی تغییر نام فیسبوک به متا در اواخر ماه اکتبر باعث رشد انفجاری پروژه‌های مبتنی بر متاورس شد و ۳.۶ میلیارد دلار سرمایه نصیب این بخش شد.

اگرچه اوضاع برای تمام کوین‌ها و توکن‌ها خوب پیش نرفت و تعدادی از ارزهای دیجیتال مطرح نتوانستند به قیمت‌های پیش‌بینی‌شده دست پیدا کنند، در مجموع می‌توانیم ۲۰۲۱ را سالی پرثمر برای صنعت ارزهای دیجیتال بدانیم.

در ادامه این مطلب قصد داریم به بهترین و بدترین عملکردها در بازار ارزهای دیجیتال نگاهی داشته باشیم و عوامل موثر در این افت‌وخیز را بررسی کنیم.

پرسودترین ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱

معیار انتخاب ما عملکرد سالیانه کوین‌ها (YTD) بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ است در ضمن، این دارایی‌های دیجیتال از میان ۱۰۰ کوین برتر بازار انتخاب شده‌اند.

قیمت‌ها بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱ (۷ دی ۱۴۰۰) در مقاله زیر لحاظ شده است.

این مطلب صرفاً با نگاهی کلی به عملکرد کوین‌ها در سال ۲۰۲۱ نوشته شده است و نباید به‌عنوان مشاوره و توصیه سرمایه‌گذاری تلقی شود. پیش از سرمایه‌گذاری روی هر دارایی دیجیتال، حتماً خودتان تحقیق کنید.

شیبا اینو (SHIB)

شیبا اینو

قیمت در ۵‌ام ماه مارس ۲۰۲۱: ۰.۰۰۰۰۰۲ سنت

قیمت فعلی: ۰.۰۰۳۵ سنت

بازده سالیانه: ۱۷۴,۹۰۰ درصد

ارزش کل بازار: ۲۰.۷ میلیارد دلار

شیبا اینو را می‌توانیم عجیب‌ترین توکن این فهرست بدانیم. با اینکه در حال حاضر، SHIB روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و هنوز هم در تب‌وتاب تلاطم بازار قرار دارد، اما این توکن توانست از اواخر سال گذشته تا حوالی ماه نوامبر رشدی فوق‌العاده را تجربه کند.

آنچه ماجرای شیبا را جذاب‌تر می‌کند، داستان شکل‌گیری این توکن به‌عنوان «قاتل دوج کوین» و در قالب یک میم کوین است. شیبا توانست از یک شوخی اینترنتی خود را به جمع برترین‌های ارزهای دیجیتال از نظر ارزش کل بازار برساند.

فهرست‌شدن در صرافی بایننس، توییت‌های ایلان ماسک در خصوص خریدن سگی با نژاد شیبا اینو و سوزاندن ۶.۷ میلیارد دلار از شیبایی که در اختیار ویتالیک بوترین بود از جمله عوامل اصلی صعود غافلگیرکننده توکن شیب در ماه مه بودند.

جهش بعدی این کوین در فصل آلت کوین‌ها یعنی سه‌ماهه آخر سال اتفاق افتاد که با فهرست‌شدن در صرافی‌های دیگر همچون کراکن، همکاری با فروشگاه‌هایی مثل نیواِگ (Newegg) و باز هم توییت‌های ایلان ماسک در مورد تحویل‌گرفتن سگی با نژاد شیبا اینو، قدرتی تازه گرفت. جالب است بدانید که ایلان ماسک در ماه اکتبر اعلام کرد او حتی یک توکن شیبا اینو هم خریداری نکرده است!

توکن شیب فقط در ماه اکتبر رشدی تقریباً ۶۰۰ درصدی را تجربه کرد؛ این صعود با استقبال کاربران از توکن‌های غیرمثلی «شیبوشی»، افزایش تعداد صرافی‌های پشتیبانِ شیب و افزایش پذیرش این توکن به‌عنوان واسطه پرداخت، همراه بود.

در حال حاضر توکن شیبا اینو حدود ۱۰۵ درصد کمتر از اوج قیمتی خود معامله می‌شود.

نمودار توکن شیب

نمودار توکن شیب در سال ۲۰۲۱

گالا (GALA)

گالا

قیمت در ابتدای سال: ۰.۱ سنت

قیمت فعلی: ۵۰ سنت

بازده سالیانه: ۵۲,۱۹۵ درصد

ارزش کل بازار: ۳.۵ میلیارد دلار

گالا توکن کاربردی اکوسیستم گالاگیمز (Gala Games)، پلتفرمی برای ایجاد بازی‌های مبتنی بر بلاک چین و توکن‌های غیرمثلی است.

توکن گالا تا سه‌ماهه چهارم سال حرکت خارق‌العاده‌ای از خود نشان نداد. بازار این توکن زمانی دچار انفجار قیمت ۲۶۰ درصدی شد که در ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور)، صرافی بایننس اعلام کرد این توکن را در فهرست دارایی‌های دیجیتال خود جای خواهد داد. این خبر فقط طی ۲۴ ساعت، قیمت گالا را از حدود ۲ سنت به ۷ سنت رساند.

جهش بعدی گالا در ماه نوامبر و هم‌زمان با افزایش توجه و تمایل کاربران به توکن‌های متاورس و گیمینگ اتفاق افتاد. در این زمان، گالا در طول دو هفته شاهد رشدی ۹۳۰ درصدی بود و از ۸ سنت به ۸۳ سنت رسید.

در حال حاضر، این توکن ۴۰ درصد با اوج قیمت خود فاصله دارد.

نمودار توکن گالا

نمودار توکن گالا در سال ۲۰۲۱

اکسی اینفینیتی (AXS)

اکسی

قیمت در ابتدای سال: ۵۴ سنت

قیمت فعلی: ۱۰۳ دلار

بازده سالیانه: ۱۸,۶۰۰ درصد

ارزش کل بازار: ۶.۲ میلیارد دلار

توکن AXS توکن کاربردی و حاکمیتی بازی «Axie Infinity» است که مبتنی بر بلاک چین و توکن‌های غیرمثلی شکل گرفته است.

اکسی اینفینیتی سال ۲۰۲۱ را با مهاجرت از شبکه لوم به یکی از زنجیره‌های جانبی اتریوم به‌نام رونین به‌منظور کاهش ترافیک و کارمزد آغاز کرد. در پی این تغییر، توکن AXS شاهد ۸۰ درصد رشد قیمت از ۶ دلار به ۱۱ دلار در هفته آخر ماه آوریل بود. با افزایش ظرفیت شبکه و رشد تصاعدی کاربران این بازی، در ماه ژوئیه هم بازار این توکن قدرت تازه‌ای گرفت و با رشدی ۳۰۰ درصدی تا مرز ۴۵ دلار پیش رفت.

اعلام ایردراپ و برنامه سهام‌گذاری توکن AXS در اواخر سپتامبر با اقبال بیشتر کاربران به این پلتفرم همراه شد تا در نهایت قیمت این توکن سه‌رقمی شود. در ماه اکتبر و نوامبر، هم‌زمان با خیزبرداشتن بیت کوین برای احیای قیمت و ثبت رکورد جدید، توکن اکسی اینفینیتی هم خود را آماده کرد تا بیشترین رکورد خود را بالاتر از ۱۶۵ دلار به ثبت برساند.

فاصله فعلی این توکن با اوج خود حدود ۳۴ درصد است.

نمودار اکسی اینفینتی

نمودار توکن اکسی اینفینیتی در سال ۲۰۲۱

سندباکس (SAND)

سند

قیمت در ابتدای سال: ۳.۶ سنت

قیمت فعلی: ۶.۲ دلار

بازده سالیانه: ۱۷,۸۲۰ درصد

ارزش کل بازار: ۵.۷ میلیارد دلار

توکن سند (SAND) توکن کاربردی با استاندارد ERC-20 پلتفرم سندباکس است. سندباکس فضای متاورس و مبتنی بر بلاک چینی است که در آن می‌توانید دارایی‌های دیجیتال خود را در قالب یک بازی در آن بسازید، بخرید و بفروشید.

سندباکس هم سه فصل ابتدای سال را در آرامشی نسبی سپری کرد. با این حال، این پلتفرم در اواسط نوامبر و هم‌زمان با تب متاورس اعلام کرد که رویداد مشهور چندهفته‌ای بازی-برای-کسب-درآمد (P2E) خود به‌نام «آلفا» را پس از چهار سال توسعه، راه‌اندازی خواهد کرد. اخبار داغ متاورس و راه‌اندازی آلفا به این توکن کمک کردند تا با رسیدن به ۸.۴۴ دلار در ۲۵ نوامبر (۴ آذر) بالاترین بهای خود را به‌ثبت برساند.

در حال حاضر، فاصله این توکن با اوج قیمتی خود حدود ۲۶ درصد است.

نمودار توکن  سند

نمودار توکن سند در سال ۲۰۲۱

ترا (LUNA)

پالیگان (MATIC)

پالیگان

قیمت در ابتدای سال: ۱.۸ سنت

قیمت فعلی: ۲.۶ دلار

بازده سالیانه: ۱۴,۸۹۰ درصد

ارزش کل بازار: ۱۸.۶ میلیارد دلار

متیک کوین کاربردی ERC-20 پلتفرم پالیگان (شبکه متیک) است که در زمینه توسعه زیرساخت و بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم فعالیت می‌کند.

بخش عمده‌ای از رشد قیمت متیک در سال ۲۰۲۱ به توسعه سریع شبکه پالیگان و همکاری با پلتفرم‌هایی همچون زَپِر (Zapper)، آوی (AAVE)، سوشی سواپ (SushiSwap)، اپن سی(OpenSea)، کِرو فایننس (Curve Finnace)، دیسنترالند (Decentraland)، وان اینچ نتورک (1inch Network) و بسیاری اپلیکیشن‌های بزرگ دیگر در حوزه دیفای مربوط می‌شود.

جهش شگفت‌انگیز ماه مه این توکن نیز متأثر از اعلام پالیگان مبنی بر عرضه کیت توسعه نرم‌افزار ویژه‌ای برای توسعه بلاک چین‌های مرتبط با اتریوم و همچنین خبر مارک کوبان، سرمایه‌گذار و میلیارد مشهور در مورد سرمایه‌گذاری‌اش روی این پلتفرم بود.

روند توسعه اکوسیستم، افزایش آدرس‌های فعال و جذب سرمایه‌گذاران نهادی برای پالیگان تا آخرین روزهای سال ۲۰۲۱ نیز ادامه پیدا کرد تا در نهایت مقاومت ۲.۵ دلاری متیک در ابتدای ماه دسامبر شکسته شود.  

آخرین خبر مهم این شبکه را می‌توانیم همکاری مرورگر اپرا (Opera) با پالیگان بدانیم که به رسیدن قیمت این توکن به رکورد ۲.۷۶ دلاری در ۲۶ دسامبر (۵ دی) کمک کرد.

نمودار پالیگان

نمودار توکن متیک در سال ۲۰۲۱

ترا

قیمت در ابتدای سال: ۶۶ سنت

قیمت فعلی: ۹۱ دلار

بازده سالیانه: ۱۴,۷۱۷ درصد

ارزش کل بازار: ۳۲ میلیارد دلار

لونا توکن بومی و کاربردی شبکه ترا (Terra)، یک پروتکل بلاک چینی است که در زمینه ایجاد و توسعه استیبل کوین‌های وابسته به ارزهای فیات فعالیت می‌کند.

اوایل سال جاری لونا زیر ۱ دلار معامله می‌شد. اولین جهش قیمت لونا اوایل فوریه و پس از سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری شرکت «گلکسی دیجیتال» اتفاق افتاد و طی دو ماه و نیم قیمت این ارز دیجیتال با رشدی ۱,۸۲۱ درصدی به بیش از ۱۲ دلار رسید. همکاری‌های مختلف این پلتفرم با پروتکل‌هایی همچون «هارمونی» و به‌روزرسانی شبکه اصلی «کلومبوس ۵» باعث شد ترا در سه‌ماهه سوم سال و هم‌زمان با سقوط بیت کوین، هم‌چنان راه صعود را طی کند و به مرزهای ۴۰ دلار برسد.

توسعه شبکه ترا و تداوم رشد لونا در نهایت این کوین را بین ۱۰ کوین برتر جدول ارزهای دیجیتال جای داد تا لونا سال ۲۰۲۱ را در محدوده ۱۰۰ دلار به پایان برساند.

نمودار ترا

نمودار کوین لونا در سال ۲۰۲۱

فانتوم (FTM)

فانتوم

قیمت در ابتدای سال: ۱.۷ سنت

قیمت فعلی: ۲.۱۸ دلار

بازده سالیانه: ۱۲,۸۷۴ درصد

ارزش کل بازار: ۵.۵ میلیارد دلار

FTM توکن کاربردی پلتفرم قراردادهای هوشمند فانتوم است که تلاش می‌کند مشکلات این قراردادها از جمله سرعت پردازش تراکنش‌ها را کاهش دهد.

فانتوم سال ۲۰۲۱ را با همکاری با پروتکل خدمات مالی «اینجکتیو» و برخی از پروژه‌های دیفای آغاز کرد. تعامل‌پذیری بیشتر با اتریوم در ماه فوریه به‌همراه افزایش میزان سرمایه‌گذاری شرکت «هایپرچِین کپیتال»، گسترش دامنه همکاری این شبکه با پروتکل‌هایی مثل «سوپرفارم»، «کلووِر» و «اوریون» و به‌روزرسانی شبکه در اواخر آوریل باعث شد این شبکه رشدی ۴,۰۰۰ درصدی را طی چهار ماه اول سال ثبت کند.

با این حال، رشد خیره‌کننده فانتوم مربوط به فصل آلت کوین‌ها بود، زمانی که افزایش ۵,۷۰۰ درصدی تعداد آدرس‌های فعال در طول تابستان بالاخره توانست ارزش این توکن را به مرز ۳.۵ دلار نزدیک کند.

در حال حاضر، فانتوم ۳۸ درصد با اوج ۳.۴۸ دلاری خود فاصله دارد.

نمودار فانتوم

نمودار توکن فانتوم در سال ۲۰۲۱

سولانا (SOL)

سول

قیمت در ابتدای سال: ۱.۵ دلار

قیمت فعلی: ۱۸۹.۵ دلار

بازده سالیانه: ۱۰,۲۶۲ درصد

ارزش کل بازار: ۵۸.۶ میلیارد دلار

SOL ارز بومی پروژه متن‌باز (Open Source) سولانا است که در زمینه راه‌حل‌های دیفای و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فعالیت می‌کند.

سرعت توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی شبکه سولانا و همکاری با پلتفرم‌های مختلف دلیل عمده افزایش قیمت توکن سول در طول سال ۲۰۲۱ بود. همچنین، کوچ توسعه‌دهندگان از اتریوم به سولانا، ایردراپ‌های مختلف روی این شبکه و سرمایه‌گذاری‌های نهادی از عوامل اصلی جهش‌های قیمت SOL در نیمه اول سال به شمار می‌روند.

با این حال، رشد خیره‌کننده سولانا در چهار ماه آخر سال اتفاق افتاد. راه‌اندازی بازار توکن‌های غیرمثلی صرافی FTX روی بلاک چین سولانا، استقبال معامله‌گران نهادی از سولانا در دوران رکود بیت کوین و اتریوم و سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی همچون «تری اروز کپیتال» و «کوین بیس ونچرز» باعث شد سولانا در روزهای اول نوامبر بتواند برای اولین بار وارد جمع پنج ارز دیجیتال برتر بازار شود و به رکورد ۲۶۰ دلار دست پیدا کند.

در مجموع، نوامبر هم ماه خوش‌یمنی برای سولانا بود. همکاری با مرورگر بریو، راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری سولانا در شرکت گری‌اسکیل و ورود سرمایه‌گذاران نهادی بیشتر موجب شد تا این ارز دیجیتال زمان زیادی را در محدوده‌ای بالاتر از ۲۰۰ دلار بگذراند.

در حال حاضر، این توکن ۲۹ درصد نسبت به اوج قیمتی خود دچار افت شده است.

نمودار کوین سول

نمودار توکن SOL در سال ۲۰۲۱

هارمونی (ONE)

وان

قیمت در ابتدای سال: ۰.۴۲ سنت

قیمت فعلی: ۲۵ سنت

بازده سالیانه: ۵,۸۴۹ درصد

ارزش کل بازار: ۲.۹ میلیارد دلار

توکن کاربردی وان (ONE) مربوط به بلاک چین هارمونی است که با هدف بهبود زیرساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فعالیت می‌کند.

وان سال جاری را با قیمتی کمتر از یک سنت آغاز کرد و در تب‌وتاب بازار آلت کوین‌ها در سه‌ماهه آخر سال توانست به بیش از ۳۷ سنت دست پیدا کند.

همکاری با شبکه دیفای ریف (Reef) و سوشی سواپ، پل‌زدن به بلاک چین اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس، شایعاتی مبنی بر همکاری با ویزا و آغاز همکاری با بلاک چین ترا از جمله عوامل صعود این کوین در نیمه اول سال بودند تا این کوین بتواند چندین بار به مرز ۲۲ سنت نزدیک شود.

با این حال، مانند اکثر آلت کوین‌ها صعود اصلی توکن وان از ماه سپتامبر آغاز شد، زمانی‌که اختصاص بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری به رشد اکوسیستم هارمونی باعث جذب متخصصان و سازندگان پروژه‌های دیفای شده بود.

همچنین، ماه اکتبر این شرکت کنفرانسی در لیسبون، پایتخت پرتغال برگزار کرد که باز هم توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان را به خود جلب کرد. همکاری‌های گسترده‌تر با پلتفرم‌هایی همچون «آوی» و «کِرو» هم آخرین فشار خرید را به این توکن وارد کرد تا وان بتواند ۲۶ اکتبر شاهد قیمت ۳۷ سنت باشد.

فاصله فعلی این توکن از اوج قیمت خود ۳۶.۴ درصد است.

نمودار توکن وان

نمودار توکن وان در سال ۲۰۲۱

دیسنترالند (MANA)

پرسودترین و ضررده‌ترین ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ کدام ارزها بودند؟

قیمت در ابتدای سال: ۸.۲ سنت

قیمت فعلی: ۳.۶ دلار

بازده سالیانه: ۴,۲۳۶ درصد

ارزش کل بازار: ۶.۶ میلیارد دلار

مانا توکن کاربردی پلتفرم دیسنترالند است، فضایی مجازی و متاورس که روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده و به کاربران اجازه می‌دهد زمین‌های دیجیتالی خریدوفروش کنند.

توکن مانا هم مشابه با بسیاری از آلت کوین‌های دیگر، جهش عجیب خود را مدیون بازار داغ ماه نوامبر و تغییر نام فیسبوک به متا است. با این حال، روند توسعه این پلتفرم از اول سال آغاز شده بود. افزایش توجه به بازار توکن‌های غیرمثلی و آغاز همکاری شرکت بزرگ گیمینگ آتاری با دیسنترالند دو عامل اصلی جهش‌های قیمت در نیمه اول سال بودند.

با اعلام رسمی تغییر نام فیسبوک به متا و بالاگرفتن آتش تنور حوزه متاورس، توکن مانا هم در عرض یک ماه از قیمت یک دلار به بیش از ۵ دلار رسید تا بتواند جای خود را بین پربازده‌ترین توکن‌های سال ۲۰۲۱ باز کند.

این توکن در حال حاضر حدود ۳۴ درصد از اوج قیمتی خود پایین‌تر است.

پرسودترین و ضررده‌ترین ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ کدام ارزها بودند؟

نمودار توکن مانا در سال ۲۰۲۱

ضررده‌ترین ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱

همان طور که در مقدمه اشاره کردیم، سال ۲۰۲۱ سال خوش‌یمنی برای اکثر ارزهای دیجیتال بود. در واقع به‌غیر از استیبل کوین‌ها، طبق آمار کوین مارکت کپ، فقط توکن‌های نِم، بیت کوین اس‌وی، سِل و زیلیکا سال جاری را با رنگ قرمز به پایان بردند.

بررسی روند کلی توکن‌های اینترنت کامپیوتر و فلو هم نشان‌دهنده ضعف این توکن‌ها بود؛ ناگفته نماند ثمرات سال ۲۰۲۱ باعث شد حتی این توکن‌ها هم اندکی سود به همراه داشته باشند.

اینترنت کامپیوتر (ICP)

اینترنت کامپیوتر

قیمت در ۱۰‌ام ماه مه: ۴۶۰ دلار

قیمت فعلی: ۲۶.۵

بازده سالیانه: ۹۴- درصد

ارزش کل بازار: ۵ میلیارد دلار

توکن ICP توکن کاربردی شبکه اینترنت کامپیوتر است، اولین بلاک چینی که با استفاده از سرعت وب و ظرفیتی نامحدود کار می‌کند.

این توکن کار خود را از مه امسال شروع کرد و یکی از معدود توکن‌هایی بود که صرافی‌های معتبر بسیاری آن را به یک‌باره و با هم فهرست کردند. مبانی فاندامنتال شبکه و تبلیغات آن سبب شد سرمایه‌گذاران خُرد و حتی سازمانی مانند پالی‌چِین کپیتال به امید کسب سود مبالغ زیادی روی این توکن سرمایه‌گذاری کنند.

افزایش ناگهانی تقاضا در ابتدای فهرست‌شدن این توکن، قیمت آن را تا مرز ۷۵۰ دلار پیش برد. جریان تا آنجا پیش رفت که ICP برای مدت کوتاهی بین ۱۰ کوین برتر بازار و بالاتر از ریپل، دوج کوین و کاردانو نشست. با این حال، این توکن بعد از این رویداد دچار سقوط سنگین شد و تا ۴ دسامبر به ۲۴ دلار رسید.

توکن ICP فعلاً با اندکی بهبود در حوالی ۲۵ دلار معامله می‌شود؛ اما هنوز با اوج قیمتی خود فاصله بسیار زیادی دارد.

نمودار توکن ICP

نمودار توکن ICP در سال ۲۰۲۱

نِم (XEM)

نم

قیمت در ابتدای سال: ۲۲ سنت

قیمت فعلی: ۱۳ سنت

بازده سالیانه: ۴۰.۴- درصد

ارزش کل بازار: ۱.۲ میلیارد دلار

توکن XEM توکن بومی شبکه نم (NEM) است که از بلاک چین و رمزنگاری برای کمک به کسب‌وکارهای مختلف استفاده می‌کند.

XEM در این فهرست ICP عنوان بدترین عملکرد بازار سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده است و بیش از ۹۳ درصد با اوج ۲.۰۹ دلاری خود در ژانویه ۲۰۱۸ (دی ۹۶) فاصله دارد. در واقع، نِم در طول این چهار سال هرگز نتوانست حتی از مرز ۱ دلار عبور کند.

در سال ۲۰۲۱ هم این توکن بیش از دو سوم سال را پایین‌تر از قیمت ابتدایی خود، گذراند. حتی دنباله‌روی آلت کوین‌ها از روند صعودی بیت کوین در ابتدای سال که منتهی به رشد ۲۰۰ درصدی قیمت نم شد نیز نتوانست قدرت لازم برای صعود مجدد را به این توکن بدهد.

نمودار توکن نم

نمودار توکن نِم در سال ۲۰۲۱

سلسیوس (CEL)

پرسودترین و ضررده‌ترین ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ کدام ارزها بودند؟

قیمت در ابتدای سال: ۵.۵ دلار

قیمت فعلی: ۳.۸ دلار

بازده سالیانه: ۳۰- درصد

ارزش کل بازار: ۹۲۰ میلیون دلار

سِل توکن بومی پلتفرم سلسیوس است؛ پلتفرمی که خدمات مالی، بانکی و وام‌دهی را به کاربران ارزهای دیجیتال ارائه می‌کند. با اینکه طبق آمار ماه اوت، ارزش دارایی تحت مدیریت این پلتفرم ۲۰ میلیارد دلار برآورد شد و رویداد تأمین سرمایه هم ۷۵۰ نتوانست کمکی به رشد این شبکه کند. بهای این توکن در پایان ۲۰۲۱ افتی ۳۰ درصدی را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد.

باید به این هم اشاره کنیم که پلتفرم وام‌دهی سلسیوس با مشکلاتی قانونی در خصوص نقض قوانین مربوط به اوراق بهادار از سوی چهار ایالت آمریکا (تگزاس، آلاباما، کنتاکی و نیوجرسی) مواجه است. علاوه بر این، از دست‌دادن ۱۲۰ میلیون دلار در هک پلتفرم بَجردائو (BadgerDAO) و مشکلات حقوقی که با بلاک چین آرگو در ماه دسامبر تجربه کرد، موجب سقوط بهای توکن این شبکه شد.

پرسودترین و ضررده‌ترین ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ کدام ارزها بودند؟

نمودار توکن سِل در سال ۲۰۲۱

بیت کوین اس‌وی (BSV)

بیت کوین اس‌وی

قیمت در ابتدای سال: ۱۶۳ دلار

قیمت فعلی: ۱۳۲ دلار

بازده سالیانه: ۲۳.۱۸- درصد

ارزش کل بازار: ۲.۳ میلیارد دلار

مورد بعدی در فهرست بدترین عملکردها بیت کوین اس‌وی است. ارز دیجیتالی که می‌توان آن را نوه بیت کوین دانست! اس‌وی فورک بیت کوین کش است که خود یکی از فورک‌های بیت کوین به شمار می‌رود.

اگرچه بیت کوین اس‌وی در نیمه دوم آوریل رکورد قیمت جدیدی در ۴۹۱ دلار ثبت کرد، بخش عمده‌ دو فصل پایانی سال را در سراشیبی گذراند.

این کوین در تابستان امسال، در طول سه ماه سه مرتبه مورد حملات ناموفق ۵۱ درصد قرار گرفت و باز هم موضوع ایمنی شبکه‌های مبتنی بر اثبات کار را زیر سؤال برد.

نمودار بیت کوین اس وی

نمودار توکن بیت کوین اس‌وی در سال ۲۰۲۱

زیلیکا (ZIL)

زیل

قیمت در ابتدای سال: ۸.۷ سنت

قیمت فعلی: ۷ سنت

بازده سالیانه: ۱.۵۶- درصد

ارزش کل بازار: ۹۶۴ میلیون دلار

توکن ZIL متعلق به بلاک چین زیلیکا است که تلاش می‌کند مقیاس‌پذیری و سرعت بیشتری به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ببخشد. این توکن هم با وجود پیوستن به صف زنجیره‌های فعال در زمینه توکن‌های NFT، جذب کاربر در صرافی غیرمتمرکز زیل‌سواپ (ZilSwap) و راه‌اندازی بازوی سرمایه‌گذاری زیلیکا کپیتال هم نتوانست موجب حفظ رشد قیمت این ارز دیجیتال شود.

با اینکه بازار زیل پس از به‌روزرسانی شبکه در اواخر ماه اوت و ایجاد پل ارتباطی با اتریوم در اواخر سپتامبر اندکی قدرت گرفته بود، هیجان کاربران این شبکه به‌سرعت فروکش کرد و جذب نقدینگی بیشتر به شبکه هم نتوانست به رشد قیمت زیلیکا کمک چندانی کند.

این توکن ماه انتهایی سال را پایین‌تر از قیمت ژانویه شروع کرد و در حال حاضر با اوج قیمتی در ماه مه حدود ۷۰ درصد فاصله دارد.

نمودار توکن زیل

نمودار توکن ZIL در سال ۲۰۲۱

جمع‌بندی

در این مطلب، توکن‌های گالا، اکسی اینفینیتی، سندباکس، ترا، پالیگان، فانتوم، سولانا، هارمونی و دیسنترالند بر اساس آمار وب‌سایت کوین مارکت کپ به‌عنوان برترین دارایی‌های بازار ارزهای دیجیتال معرفی شدند. همچنین، به رشد عجیب میم کوین شیبا اینو اشاره‌ای داشتیم؛ ارزی که در سال ۲۰۲۱ بسیاری را انگشت‌به‌دهان گذاشت.

علاوه بر این، شاهد بودیم که بین ۱۰۰ دارایی برتر بازار فقط توکن‌های نِم، اینترنت کامپیوتر، سلسیوس، بیت کوین اس‌وی و زیلیکا سال ۲۰۲۱ را با عملکردی ضعیف و حتی دور از انتظار به‌ پایان بردند.

خوشبختانه در سال ۲۰۲۱ کمتر شاهد ارزهای دیجیتال ضررده بودیم. با آنکه بسیاری امید داشتند که ارزهای مطرح بتوانند چندین اوج قیمتی را از خود به‌جای بگذارند، درعوضِ ثبت رکوردهای تاریخی متعدد برای ارزهای بزرگ، شمار بیشتری از دارایی‌های کم سروصداتر توانستند با نمایش ویژگی‌ها و قابلیت‌های خود نظر مساعد جمع زیادی از سرمایه‌گذاران را به‌سوی خود جلب کنند و در نهایت نیز سود مطلوبی را عاید آنها کردند.

باید امسال را یکی از پرثمرترین برهه‌های تاریخی برای ارزهای دیجیتال بدانیم؛ فرصتی که می‌تواند سکوی پرتاب قدرتمندی برای توسعه و پذیرش بیش از پیشِ این دارایی‌های دیجیتال در سال‌های آتی باشد.  

۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 23508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha