روزهای پایانی روند نزولی را سپری می‌کنیم/ توافق برجامی چند درصد اثر منفی بر بازار سهام دارد؟

کارشناس بورس گفت : گمان می‌کنم در حال حاضر روزهای پایانی روند نزولی فعلی را سپری می کنیم و در آینده بازار به روند صعودی مطلوبی باز می‌گردد. البته نمی‌توانیم انتظار رفتار شارپی را داشته باشیم اما به طور کلی با اقدامات حمایتی که در حال شکل گیری بوده می توان انتظار کمرنگ شدن بی‌اعتمادی و بازگشت سهامداران به این بستر را داشت. البته بازگشت سهامداران به بازار به قوت سال ۹۹ نخواهد بود چراکه خاصیت بازار الک کردن است و افراد اهل ریسک در این بازار باقی خواهد ماند اما با همه این تفاسیر پیش‌بینی میکنم بازار سبزی را پیش روی خواهیم داشت.

ثارا سادات میران تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: سه قانون نیوتون اصول پایه و قواعد ابتدایی تحلیل تکنیکال را تشکیل می‌دهد و طبق این اصول هر رفتی یک برگشتی خواهد داشت و همچنین هر روندی میل به ادامه حرکت خود دارد مگر اینکه یک نیرویی خلاف آن وارد شده و جهتش را برعکس کند. طی ماه‌های گذشته دستورالعمل هایی همچون لغو توقف نمادها در نوسان ۲۰ و ۵۰ درصد و همچنین رفع صف صف فروش ها مبنی بر حمایت از بازار به وجود آمده که این موضوع می تواند عاملی در تغییر جهت شاخص کل از روند نزولی به مسیر صعودی باشد.

میران تشریح کرد: این تصمیمات علاوه بر اثرگذاری در سازوکارهای معاملاتی، تاثیر روانی مثبتی را به وجود آورده؛ هر چند که اثر پذیری بازار از این موضوع شاید کمی به طول بیانجامد اما به طور حتم اقدامی مثبت و سازنده‌ای به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر رفتارهای بازار یک روند تاریخی را شکل می دهد و در حقیقت تحلیل تکنیکال، گذشته بازار را مورد بررسی می‌کند. بر همین اساس؛ بازارمالی طی ۲۵ سال اخیر تاکنون حدود ۴ بار به کف خود رسیده و یک نروند نزولی بسیار طولانی و فرسایشی را سپرده کرده است.

کارشناس بورس مطرح کرد: آخرین سقوط بازار سهام حدود ۱۷ ماه زمان برده و به طور تقریبی هر ماه حدود ۳۳ درصد ریزش را به ثبت رسانده است اما در ماه های اخیر تعداد دفعات ریزش بیشتر بوده و زمان آن کاهش داشته است. به طوری این ریزش به طور حدود بالغ بر ۱۴ الی ۲۵ ماه بوده و در این ریزش ها بی اعتمادی گسترده ای شکل گرفت اما این بی‌اعتمادی با پایه ریزی قوانین و حمایت دولت قابل ترمیم و بازگشت است.

وی ابراز کرد: کوتاه مدت بودن حافظه تاریخی انسان می تواند در بعضی از موارد خوب و بد باشد. اگر حافظه تاریخی افراد خیلی قوی باشد باعث می شود که فرد هرگز شکست گذشته خود را در بازار مالی فراموش نکند و دیگر به این بستر بازنگردد اما کوتاه مدت بودن حافظه تاریخی افراد سبب می شود با تجدید نظر در قوانین و شکل گیری حمایت‌ها، افراد زیادی مجددا به بازار سهام ورود کنند.

میران افزود: گمان می‌کنم در حال حاضر روزهای پایانی روند نزولی فعلی را سپری می کنیم و در آینده بازار به روند صعودی مطلوبی باز می‌گردد. البته نمی‌توانیم انتظار رفتار شارپی را داشته باشیم اما به طور کلی با اقدامات حمایتی که در حال شکل گیری بوده می توان انتظار کمرنگ شدن بی‌اعتمادی و بازگشت سهامداران به این بستر را داشت. البته بازگشت سهامداران به بازار به قوت سال ۹۹ نخواهد بود چراکه خاصیت بازار الک کردن است و افراد اهل ریسک در این بازار باقی خواهد ماند اما با همه این تفاسیر پیش‌بینی میکنم بازار سبزی را پیش روی خواهیم داشت.

تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه پایه تحلیل تکنیکال روانشناسی بوده و هر قدمی که سهامداران بر می دارند و هر کندلی که شکل می‌گیرد بر اساس رفتار روانشناختی سهامداران است، گفت: طبق اصول تکنیکالی و روانشناختی بازار گمان می‌کنم تا پایان سال روند رو به رشدی را خواهیم داشت و همچنین نسبت به اینکه حداقل در سال آینده بازار خوبی را تجربه خواهیم کرد، خوش بین هستم.

وی در خصوص این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه در آینده با مذاکرات برجامی رو به رو هستیم و اگر توافقی شکل گیرد، هر چند که تبادلات برای شرکت‌های بورسی سهل می‌شود اما ترس و هیجانی نسبت به افت دلار و بورس به وجود می‌آید، در این خصوص چه پیش‌بینی دارید؟ پاسخ داد: اگر در مذاکرات برجامی توافقی شکل گیرد و جو منفی نیز به وجود بیاید در نهایت حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد اثرگذاری بر روی روان کل بازار دارد اما این یک مبحث خارجی بوده که معمولا اخبار آن پیشخور می‌شود اما در مقابل تصمیمات داخلی، میزان صادرات و واردات و قیمت دلار اثرگذاری بیشتری داشته و معنکس کننده قیمت‌ها هستند. بازار سرمایه از تورم و عوامل اثرگذار در بازار رفتن قیمت‌ها جا مانده و فکر می‌کنم زمان جبران این عقب ماندگی فرا رسیده است و برجام نسبتا اثر کمی را دارد.

میران در خاتمه این گفت‌وگو گفت: پیش‌بینی می‌کنم نمادهای گروه‌ فولادی و صنایع دلاری محور که از رشد قیمت ارز جا ماندند پتانسیل بیشتری را برای رشد دارند و همچنین گروه پتروشیمی و بانکی‌ها برای سرمایه گذاری مناسب هستند.

۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
کد خبر: 23484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha