دولت باید متوجه عواقب تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد/ با یارانه نقدی جامعه ایران را به یک  جامعه کاملاً مصرفی بدون تولید تبدیل کرده اند

معاون اسبق وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی گفت: مسوولین بیش از اینکه مصلحت وآینده اقتصادی جامعه را در نظر بگیرند به رضایت زودگذر و آنی مردم توجه دارند از این جهت است که به سرعت رقم یارانه های نقدی را افزایش می دهند، در حالی که باید مصلحت بلند مدت مردم را دنبال کنیم نه مصلحت امروز آنها را.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یارانه های نقدی مورد نظر دولت که به عنوان حمایت های دولت بعد از حذف ارز ترجیحی بسیار از آن گفته می شود و عمده تمرکز دولتمردان بخصوص مردان اقتصادی دولت روی این محور قرار گرفته، آیا آنقدر جای اعتنا دارد و می تواند مسائل معیشتی مردم را حل کند که عمده تمرکز دولت روی این محور قرار گرفته است؟ هر چند ناهماهنگی مردان اقتصادی دولت در اعلام رقم های حمایتی نیز داستان دیگری است. معاون اسبق وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی در گفت و گو با رادار اقتصاد تاثیرات سوء پرداخت های نقدی به جای حمایت از تولید را با رادار اقتصاد مطرح کرده است.

 علی اکبر لبافی معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد به موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ پرداخت و  تزریق نقدینگی به عنوان یارانه به حساب سرپرستان خانوار گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که در صورت حذف ارز  ۴۲۰۰ تومانی و تزریق نقدینگی به اقتصاد به عنوان یارانه با جهش قیمتی بالایی رو به رو می شویم که برای اقتصاد تورمی ایران به هیچ وجه خوب نیست. بنابراین دولت باید متوجه عواقب این مساله باشد که حتما جهش قیمتی  بالایی خواهیم داشت مگراینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت تدریجی حذف شود.

وی درخصوص موضوع پرداخت های نقدی به عنوان یارانه نیز دولتمردان را به تمرکز بر موضوع مهمی دعوت کرد ودر این باره افزود: موضوعی که علی رغم اینکه بارها گفته شده اما مسوولین کمترین توجهی به آن نکرده اند مساله یارانه هایی است که به عنوان پرداخت های نقدی در تمام این سال ها هدر رفته است. در حالی که با رقم های سنگینی که به عنوان یارانه نقدی پرداخت شده می توانستیم کسب و کارهای تولیدی فراوانی در جامعه ایجاد کنیم.

وی در این باره تصریح کرد: متاسفانه مسوولین همواره ساده ترین راه را انتخاب می کنند، در حالی که توسعه اقتصاد و رشد تولید وابسته به انتخاب بهترین سیاست هاست. به دلیل رد شدن سریع مسوولین از کنار مسائل و اینکه مایل هستند کارها را به صورت آنی سامان بدهند و به نتایج وعواقب آن چندان نمی اندیشیند جامعه ایران را به یک  جامعه کاملاً مصرفی بدون تولید تبدیل کرده اند. جامعه مصرفی بدون تولید، سمی مهلک است که در این جامعه طبیعتا انتظار تورم، کمترین انتظار است.

معاون اسبق وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: در حالی که انتظار می رفت دولت قبلی و دولت کنونی یارانه های نقدی را به کسب و کار تبدیل کنند و مانع هدر رفت منابع مالی کشور شوند، به دلیل بی توجهی مسوولین به این موضوع مهم ترازویی درست کرده ایم که یک طرف آن تولید و یک طرف مصرف است، ناهمواری های ایجاد شده نشان می دهد کفی مصرف به مراتب سنگین تر از کفی تولید است. لذا سنگینی وزنه مصرف آن هم مصرف بدون تولید، تورم را به دنبال دارد.

 لبافی افزود: وضعیت اقتصادی کشور بسیار بد است و مسوولین نباید به این وضعیت بی توجه باشند. وضعیت صندوق های بیمه ای بسیار بد است. هفده صندوق بیمه ای کشور منابع مازاد ندارند، به این دلیل که منابع ورودی به داخل صندوق ها کم است و خروجی ها و مصارف بسیار بالا است. قطعا ناترازی در صندوق‌های بیمه‌ای تا مدت محدودی می تواند دوام بیاورد.

علی اکبر لبافی کارشناس اقتصاد مقاومتی در ادامه خاطر نشان کرد: برای عبور از حجم مشکلاتی که روز به روز دامنه آن بزرگتر می شود تولید باید راه انداخته شود. مردم را باید سر کار برد تا بتوانند حق بیمه ومالیات بپردازند تا خروجی هزینه‌ها، جبران شود. در حالی که به دلیل سوء مدیریت در این سمت صندوق ناترازی ایجاد شده، ورودی ها کم اما خروجی ها زیاد شده است.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: خبرهای بدی که درباره شرکت مخابرات به عنوان شرکتی که سال های گذشته کاملا اقتصادی و درآمد زا بود می شنویم، نشان می دهد وضعیت خوب نیست که شرکت مخابرات از محل فروش املاک و فروش اموال خود منابع مورد نیازش را تامین می کند. متاسفانه در حوزه شرکت‌های تابعه وزارت نیرو همین وضعیت حاکم است. شرکت هایی که هزاران میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستند. این نمونه ها نشان می دهد مسوولین بستری کاملا مصرفی ایجاد کرده اند و به ورودی ها از راه درست فکر نمی کنند، در حالی که در تمام دنیا ورودی های مالی تنها از راه تولید و پرداخت مالیات اتفاق می افتد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: با راه افتادن تولید است که  مالیات ارزش افزوده پرداخت می شود. حق بیمه به صندوق‌ها پرداخت می‌شود. در صورتی که اگر به مصرف فکر شود، کسی برای تولید منابع نیست. پر واضح است شیوه های اداره اقتصاد کشور درست نیست، لذا امیدوار هستیم کسانی که خود را پرچمداران اقتصادی کشور می دانند در حوزه  اقتصادی تحول ایجاد کنند، چرا که مدیریت اقتصاد نشان می دهد با تحول اقتصادی فاصله زیادی داریم، چرا که در سیاست گذاری ها کمتر به بخش تولید و رفع موانع و مشکلات حوزه تولید  توجه می‌شود. 

وی در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه به تزریق منابع ارزان قیمت برای رشد تولید اقتصادی کمتر توجه شده است. مسوولین بیش از اینکه مصلحت وآینده اقتصادی جامعه را در نظر بگیرند به رضایت زودگذر و آنی مردم توجه دارند از این جهت است که به سرعت رقم یارانه های نقدی را افزایش می دهند، در حالی که باید مصلحت بلند مدت مردم را دنبال کنیم نه مصلحت امروز آنها را.

۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 23480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha