تونل وحشت بازار سهام تمام می‌شود/ استقبال سهامداران از نمادهای کوچک قابل توجه است/شاخص کل بورس ما مشکلات اساسی داشته و صرفا یک عدد است

کارشناس بازار سرمایه گفت: در سال ۹۸ پولی در سهام کوچک در جریان بود در سال ۹۹ به سوی سهام بزرگ روی آورد و جو مثبتی در کلیت بازار شکل گرفت. اگر استقبال سهامداران به نمادهای کوچک تداوم یابد، می توان امید داشت تونل وحشتنی که در یک سال اخیر برای بازار سهام به وجود آمده به پایان برسد و بازار سرمایه رو به رشد باشد.گمان می‌کنم شاخص کل بورس بتواند تا پایان سال در کانال ۱.۶ الی ۱.۷ میلیون واحد قرار بگیرد.

جواد فلاحیان مدرس و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: با بررسی تمام رخدادهای ۱۰ روز گذشته خواهیم یافت که کلیه تصمیمات اخذ شده از جانب متولیان سازمان بورس، دولت مردان و تصمیم گیران در امور کلان اقتصادی و سیاسی همگی نشان از حمایت بازار سهام دارد و به نظر می‌رسد که مسئولان با مصوبات اخیر سعی در بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه را دارند.

فلاحیان بیان کرد: طی یک هفته گذشته ارزش معاملات رو به بهبود بوده و بالا رفتن حجم و ارزش معاملات حاکی از افزایش جذابیت بازار سهام برای سرایه گذاران است. با نامه نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار طی هفته اخیر کدهای مسدودی زیادی باز شدند که همین امر موجب آزاد شدن بخش زیادی از دارایی سهامداران شد و این موضوع اثر بسزایی در رفتار معامله‌گران خواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: از طرف دیگر طی این هفته شاهد بودیم که کمتر سهمی همچون گذشته قفل در صف فروش باقی ماند و خوشبختانه در درصد منفی‌ نمادها خریداران قابل توجهی وجود داشت.

وی با اشاره به استقبال سهامداران از نمادهای کوچک در روزهای پایانی این هفته، گفت: در حالت ایده آل برای اینکه رشد پایداری وجود داشته باشد باید نقدینگی به سمت سهم‌های کوچک در حرکت باشد و این استقبال سرمایه‌گذاران نوید روزهای بهتری در آینده را می‌دهد. در ماه‌های گذشته خروج نقدینگی بسیاری داشتیم و در مقابل طی هفته‌های اخیر پول محدودی به بازار ورود کرده است و این نقدینگی محدود قدرت حرکت دادن نمادهای بزرگی همانند فولاد، فارس، خودرو و غیره را ندارد، بنابراین سهم‌های کوچکی که چابک‌تر بوده و برای حرکت رو به رشد نیاز به نقدینگی کمتری دارند، بهترین گزینه برای سرمایه گذاری هستند.

فلاحیان معتقد است؛ بهترین برنامه برای منفعت بردن سرمایه گذاران و بازار سرمایه در وحله نخست، حرکت نقدینگی به سمت نمادهای کوچک است و پس از بالا رفتن و رشد پول در نمادهای کوچک و متوسط، جو مثبیتی به بازار القا شده و آن پول می‌تواند به نمادهای بزرگ و شاخص ساز نیز ورود کند که در واقع جریان یافتن نقدینگی و استقبال سهامداران در نهایت منجر به رشد پایدار بازار سهام می‌شود.

وی در تکمیل سخنان خود اضافه کرد: این سیکل را در سال ۹۸ و ۹۹ نیز شاهد بودیم. به طوری که در سال ۹۸ پولی در سهام کوچک در جریان بود در سال ۹۹ به سوی سهام بزرگ روی آورد و جو مثبتی در کلیت بازار شکل گرفت. اگر استقبال سهامداران به نمادهای کوچک تداوم یابد، می توان امید داشت تونل وحشتنی که در یک سال اخیر برای بازار سهام به وجود آمده به پایان برسد و بازار سرمایه رو به رشد باشد.

فلاحیان درمورد پیش‌بینی محدوده حرکتی شاخص کل گفت: متاسفانه در کشور ما همواره ریسک سیستماتیک وجود دارد اما در صورتی که با چالش جدی و جدیدی رو به رو نشویم گمان می‌کنم شاخص کل بورس بتواند تا پایان سال در کانال ۱.۶ الی ۱.۷ میلیون واحد قرار بگیرد. البته این به این معنا نیست که سبد سهام سرمایه گذاران نیز به همان اندازه رشد کند، چراکه شاخص کل بورس ما مشکلات اساسی داشته و صرفا یک عدد است. در واقع تغییرات شاخص کل نمی تواند به خوبی نمایانگر وضعیت کلی بازار و میزان سود و زیان سهامداران باشد.

۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۰
کد خبر: 23471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha