حذف اقتصاددان اصولگرا از بودجه/یک نماینده با مدرک الهیات رئیس کمیسیون تلفیق شد!

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تشکیل شد. یکی از غایبان بزرگ این کمیسیون شمس الدین حسینی است با سابقه مدیریت در برنامه و بودجه و تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی. چرا او در ترکیب نهایی رسیدگی به بودجه نیست؟ این درحالی است که حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان در مجلس به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران؛ترکیب ۴۵ نفره کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس و ریاست آن مشخص شد، اما بدون حضور یکی از معروف ترین چهره های اقتصادی مجلس انقلابی؛ سید شمس الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم، که برای عضویت در کمیسیون تلفیق مجلس رای نیاورد. کسی که بیش از چهار سال مسئول خزانه داری کشور بود. اقتصاد خوانده و در مقایسه با منتخبان کنونی تجربه بالایی دارد. باز ماندن از حضور در کمیسیون تلفیق در شرایطی رقم خورد که او در ابتدای کار سودای ریاست مجلس داشت.  در ادامه بر دنبال آن بود شانس خود را برای ریاست کمیسیون برنامه و بودجه بیازماید. با این حال نتوانست ردای ریاست را بپوشد. ناکامی او در ریاست البته از منظر ناظران قابل فهم است زیرا پست های ریاست در مجلس کاملا سیاسی است و برای رسیدن به آن باید با جریان ها و شخصیت های متنفذ سیاسی اتحاد و ائتلاف کرد.

اما رای ندادن به او برای عضویت در کمیسیون تلفیق که قرار است مرجع تخصصی رسیدگی به سند بودجه باشد با علامت سئوال مواجه است. در سنوات قبل مجلس چهره های اقتصادی که خاستگاه سیاسی متفاوت از جریان اصلی مجلس داشتند به دلیل توان اقتصادی حداقل در جمع اعضای کمیسیون تلفیق بودند اما در این دور شمس الدین حسینی در مجلسی که حداقل در اعلان، خاستگاه سیاسی مشترک دارد توفیق حضور در کمیسیون تلفیق را نمی یابد.

یک نفر می گوید:غیبت یک اقتصاد خوانده با سابقه وزارت در کمیسیونی تخصصی شاهدی بر این است که هر جا بوی تقسیم رانت می‌دهد خودی و غیرخودی شکل می‌گیرد. به همین خاطر است که در مجلس تحت حاکمیت اصولگرایان فردی منتسب به این جریان با همه تخصصی که در مقایسه با سایرین دارد جا می ماند تا کسانی که خودی تر هستند وارد شوند. اگر می بینید چرا بودجه های سنواتی نمی‌تواند مشگل گشا شوند کافی است به نحوه انتخاب اعضای کمیسیون تلفیق توجه کنید جایی که به لایحه بودجه قرار است رسیدگی کند. این نحوه انتخاب نشان می دهد انتخاب های رانتی به رسیدگی های رانتی منجر می شود.

گفتنی است سوابق تحصیلی حاج بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه به این ترتیب است: 

• دیپلم تجربی از دبیرستان شریعتی همدان-۱۳۵۶
• فوق دیپلم‌تجربی (دبیری) از دانشسرای راهنمایی تحصیلی همدان-۱۳۵۸
• لیسانس دبیری الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه تهران-۱۳۶۷
• فوق لیسانس الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی کرج-۱۳۷۲

• دکترای الهیات و معارف ازدانشگاه آزاد اسلامی تهران-۱۳۷۷

۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 23443

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha