حذف کاغذبازی در طرح اصلاح قانون بازار سرمایه

الزام شرکت‌ها به انجام امور تقسیم سود و افزایش سرمایه به صورت مکانیزه و حذف کاغذبازی یکی از موارد مهم در اصلاح قانون اوراق بهادار است که این اقدام از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها به دلایل مختلف از انجام آن سر باز می‌زنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از صدای بورس؛ می‌توان به سازمان بورس اجازه داد تا کدهای تازه‌وارد را در صورتی که سرمایه آنها کمتر از حد مشخصی باشد، مجبور کند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند و حتی آنهایی که سرمایه بالا هم دارند، نتوانند به سرعت وارد معاملات اصلی شوند و مثلا برای شش ماه در بازار از طریق صندوق‌ها فعالیت کنند.

محمدیوسف امین داور مدیر سرمایه‌گذاری شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت گفت: بهتر است زمینه‌ای فراهم شود که شرکت‌های بزرگ خصوصی برای تداوم رشد مجبور به حضور در بورس باشند تا عموم مردم از درآمد آنها بهره‌مند شوند. چنین حضوری شفافیت عملکرد این شرکت‌ها را نیز بالا می‌برد و حتی ممکن است به افزایش درآمد ابرازی شرکت‌ها و پرداخت مالیات بیانجامد. در حال حاضر شرکت‌های زیادی هستند که مشوق‌های موجود بازار سرمایه برای آنها جذابیتی ندارد و مایل به حضور در بورس نیستند. برای محدود کردن این شرکت‌ها، گزینه‌های مختلفی می‌توان مطرح کرد مثل تعیین سقف میزان تسهیلات دریافتی یا افزایش درصد مالیات شرکت بر اساس میزان فروش آن (در صورت عدم حضور در بورس).

وی افزود: در حال حاضر برخی شرکت‌ها مانند ایران خودرو به طور غیرمستقیم مالک سهام خود هستند (از طریق زیرمجموعه‌ها) و حتی شرکتی مثل احیا سپاهان از این طریق سهامدار عمده خودش شده است و عملا چرخه باطلی در این شرکت تشکیل شده که مدیران فعلی بدون توجه به منافع سهامداران دوباره خود را در شرکت نصب می‌کنند. این موضوع نوعی سهام خزانه است، ولی به جای مالکیت مستقیم که تحت نظارت بورس است و محدودیت هم دارد، کاملا آزاد از هر نوع نظارت قانونی است.

امین داور بیان کرد: به نظر می‌رسد که باید با ایجاد محدودیت جلوی این کار گرفته شود و مثلا سهامی که شرکت زیرمجموعه از شرکت مادر دارد، در مجامع دارای حق رای نباشد و همچنین به آن سود نقدی تعلق نگیرد (حداقل معادل درصدی که در مالکیت شرکت اصلی است) در این صورت این چرخه باطل که موجب تضییع حقوق سهامداران است، شکسته می‌شود.

به گفته وی، الزام شرکت‌ها به انجام امور تقسیم سود و افزایش سرمایه به صورت مکانیزه و حذف کاغذبازی یکی از موارد مهم در اصلاح قانون اوراق بهادار است که این اقدام از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها به دلایل مختلف از انجام آن سر باز می‌زنند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت تصریح کرد: می‌توان به بورس اجازه داد تا کدهای تازه‌وارد را در صورتی که سرمایه آنها کمتر از حد مشخصی باشد، مجبور کند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند و حتی آنهایی که سرمایه بالا هم دارند، نتوانند به سرعت وارد معاملات اصلی شوند و مثلا برای شش ماه در بازار از طریق صندوق‌ها فعالیت کنند.

۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 23388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha