مسکن همچنان در مدار صعود / قیمت مسکن در شهر تهران به ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسید

در آذر ماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصاد آنلاین؛ براساس گزارش بانک مرکزی در آذر ماه امسال تعداد معاملات مسکن تهران به حدود ۹ هزار و ۸۰۰ واحد رسید که این تعداد معاملات مسکن نسبت به ماه قبل ۳۳.۸ درصد رسید. همچنین حجم معاملات مسکن در آذر ماه امسال نسبت با آذر ماه سال گذشته با جهش ۲۸۲.۵ درصدی مواجه شده است.

بر اساس این گزارش میانگین قیمت هر مترمربع مسکن که در آبان ماه به حدود ۳۲ میلیون و ۹ هزار تومان رسیده بود در آذر ۱۴۰۰ با افزایش ۱.۸ درصدی نسبت به ماه قبل  به ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسیده است. 

همچنین این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۲۱.۱ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه آذرماه سال ۱۳۹۹ (معادل ۹۸.۹ درصد) به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال جاری است.

001

معامله خانه‌های قدیمی بیشتر شد

بر اساس گزارش بانک مرکزی بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آذرماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که از مجموع ۹ هزار و ۷۷۲ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۳.۲ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند که البته سهم معاملات مسکن نوساز ۵.۹ درصد کاهش داشته است و در مقابل به سهم معاملات خانه‌های قدیمی‌تر افزوده شده است. 

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آذرماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۳ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است.همچنین مناطق ۱۰ و ۲ به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۰.۱و ۸.۵ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در آذرماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی هر متر ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان با سهم ۱۶.۸ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است و دامنه‌های قیمت متری ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان و ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان به ترتیب سهم‌های ۱۶.۲ و ۱۳.۸ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در این ماه، توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که ۶۱.۹ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شده‌اند. 

002

خانه‌های نقلی در صدر معاملات 

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنا در آذرماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ مترمربع با سهم ۱۵.۹ درصد اختصاص داشته است. واحدهای دارای زیربنای ۶۰ تا ۷۰ و ۷۰ تا ۸۰ مترمربع به ترتیب با سهم‌های ۱۵.۱ و ۱۲.۸ درصدی در رتبه‌های بعدی قارار گرفته‌اند. در مجموع در این ماه، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، ۵۸ درصد از معامالت انجام شده را به خود اختصاص دادند.

003

رشد ۵۴.۲ درصدی اجاره مسکن در آذر 

همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و کل مناطق شهری در آذرماه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۵۱.۲ و ۵۴.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. و در ادامه روی اینجا کلیک کنید.

004

۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 23370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha