با حذف یکباره  ارز ۴۲۰۰ قیمت مواد اولیه و کالاهای اساسی شش برابر می شود! /تورم سنگینی به مردم تحمیل خواهد شد/نباید به یک باره سوبسید کالاهای اساسی مردم قطع شود

عضو اتاق بازرگانی گفت: دولتمردان باید متوجه شش برابر شدن نرخ کالاها و تورمی که از این ناحیه به معیشت مردم وارد می شود باشند. تورم سنگینی که به همین راحتی ها شاید نتوانند آن را کنترل کنند. ضمن اینکه دولت راهکار مطمئنی برای جبران مابه التفاوت شش برابری که از جیب مردم می رود ارائه نداده است. یقینا حرکت کردن به سمت حذف ارز ترجیحی از جمله اقلام اساسی مثل نان و دارو تبعات وچالش های بسیاری به جامعه وارد می کند چرا که نباید به یک باره سوبسید کالاهای اساسی مردم قطع شود.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، موافقان ومخالفان حذف ارز ترجیحی در یک موضوع با یکدیگر هم عقیده هستند و آن موضوعی نیست به جز رسیدن برنامه ریزی درست دولت برای حذف ترجیجی و توانمند سازی مردم. عضو اتاق بازرگانی تهران و فعال اقتصادی در این گفت و گو با نهیب دادن دولت نگران افزایش تورم سه رقمی بعد از حذف یک باره ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی تهران و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص حذف یارانه ترجیحی و تبعات تورمی این موضوع به صورت یک باره بر معیشت مردم گفت: آنچه مسلم است دولت نمی تواند تا آخر عمر افراد جامعه و یا برای همیشه به آنها یارانه نقدی بدهد، چرا که یارانه نقدی با هدف از پیش تعیین شده ای پرداخت می شود. هدف از پرداخت یارانه به دهک های نیازمند در دولتها و اقتصادهای مختلف حمایت از خانوارها و افراد در راستای بستر سازی برای توانمند سازی آنهاست، لذا لزومی ندارد به همه افراد جامعه یارانه یا برای خرید کالاهای مورد نیاز آنها سوبسید داده شود.

وی در این خصوص افزود: بنابراین دولت در کنار اعطای یارانه به اقشار هدف، نه همه ی مردم، بلاید برای توانمند سازی این دهک ها و قطع یارانه آنها برنامه ریزی کند. متاسفانه علی رغم اینکه درایران سالهاست کالاهای اساسی سوبسید می گیرند و به بخش بزرگی از جمعیت کشور یارانه می دهد، اما اقشار یاد شده هیچ گاه توانمند نشده اند که دولت برای حمایت از آنها یارانه یا سوبسیدی نپردازد.

عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ نیز گفت: دولت از اول دی ماه سال جاری اعلام کرده ارز ۴۲۰۰ را حذف می کند واین موضوع در لایحه بودجه به سال آینده نیز تسری یافته است. در حالی دولتمردان بر حذف دلار ۴۲۰۰ قاطع هستند که سالانه حدود ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به خرید کالاها و مواد اساسی مورد نیاز تولید اختصاص می یابد.  ۱۴ میلیارد دلار چیزی در حدود یک سوم تا یک چهارم ارزش واردات کالایی کشور است. وقتی دولت به یک مرتبه ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می کند وآن را به رقم مندرج در بودجه یعنی ارز نیمایی ۲۳ هزار تومان تبدیل می کند به این معناست که سال آینده قیمت مواد اولیه وکالاهای اساسی شش برابر می شود.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از حذف یک باره ارز ترجیحی و هشدار تورمی دادن به دولت گفت:دولتمردان باید متوجه شش برابر شدن نرخ کالاها و تورمی که از این ناحیه به معیشت مردم وارد می شود باشند. تورم سنگینی که به همین راحتی ها شاید نتوانند آن را کنترل کنند. ضمن اینکه دولت راهکار مطمئنی برای جبران مابه التفاوت شش برابری که از جیب مردم می رود ارائه نداده است. یقینا حرکت کردن به سمت حذف ارز ترجیحی از جمله اقلام اساسی مثل نان و دارو تبعات وچالش های بسیاری به جامعه وارد می کند چرا که نباید به یک باره سوبسید کالاهای اساسی مردم قطع شود.

عضو اتاق بازرگانی با ارائه یک راهکار گفت: دولت برای حذف ارز ترجیحی باید درجه بندی قائل می شد. به عبارت دیگر تا زمان توانمند سازی مردم مرحله به مرحله باید یارانه کالاهای اساسی را حذف می کرد. مثلا یارانه نان دیرتر، یارانه مرغ وتخم مرغ و شیرنیز، چرا که نان بر هر کالای دیگری ترجیح داده می شود. اول باید نان داشته باشیم که نان و پنیر بخوریم. یا باید داروی ارزان به دست مردم برسد که خود را درمان کنند وبتوانند نان بخورند. این ها مقوله های مهمی است که به نظر می رسد برای آن فکر نشده و راهکاری اندیشیده نشده است، در حالی که درجه بندی کالاهای ضروری و مورد نیاز در سبد مصرفی مردم اولین موضوعی است که دولت باید بدان توجه می کرد.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: به هر حال مشخص است با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورمی سنگین به مردم تحمیل می شود. اگر دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون برنامه جلو رفته باشد هر چند که بنده به شدت موافق حذف ارز ۴۲۰۰ و اعطای یارانه ها هستم اما موضوع مهم زمان و چگونگی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و یارانه های نقدی به مردم است. اگر دولت بدون برنامه ارز ۴۲۰۰ ر ا جذف کرده باشد باید منتظر تورم سه رقمی باشیم. زمانی می توان از تورم های سنگین سه رقمی عبور کرد که دولت ارز ترجیحی را در یک پروسه زمانی دو سه ساله حذف کند، یعنی نرخ ارز را در هر سال چند درصدی بالا ببرد تا به نرخ ارز نیمایی ۲۳ هزار تومانی برسد، ضمن اینکه در طی دو سه سالی که نرخ ارز ترجیجی را افزایش می دهد قدرت خرید مردم را بالا ببرد.

مسعود دانشمند در این باره توضیح داد: اگر قدرت خرید مردم بالا نرود، یعنی مردم توان مالی برای خرید کالاهای اساسی مورد نیازشان نداشته باشند یا به عبارت ساده تر پولی برای خرید شیر و پنیر نداشته باشند، شیر وپنیر تولید شده به کارخانه پس داده می شود. در این فرآیند کارخانه داری که مشتری ندارد از دامدار شیر نمی گیرد و وقتی دامدار نتواند هزینه دام خود را پرداخت کند، دام را ذبح و گوشتش را می فروشد به این پروسه از بین رفتن و نابودی صنعت دامداری گفته می شود. این پروسه می تواند شامل حال سایر صنایع نیز شود بنابراین حفظ وبالا بردن قدرت خرید مردم بسیار مهم است.

عضو اتاق بازرگانی در خصوص فروپاشی اقتصادی گفت: وقتی ارز ۴۲۰۰ به یک باره قطع شود و تورم سه رقمی در اقتصاد حاکم شود. قدرت خرید مردم از بین برود آن زمان شاهد فروپاشی اقتصاد خواهیم بود. بی تردید اگر دولت در بحث حذف ارز ۴۲۰۰ بدون برنامه حرکت کند در این موضوع به تورم سه رقمی و فروپاشی اقتصادی می رسد.

۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 23368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha