بازار سهام تا انتشار  گزارش‌های ۹ ماهه سبز می‌ماند؟ / دلار آزاد نزولی اما نیمایی هنوز صعودی است/ بسته حمایتی  ۱۰ بندی دولت تا حد زیادی نگرانی‌ها را از بین برد

قائم مقام مدیرعامل کارگزاری دنیای نوین گفت:با توجه به منتشر شدن گزارش‌ عملکردهای ۹ ماهه و احتمالا شرایط خوب سودآوری شرکت‌ها، فکر می کنم در روزهای آینده می‌توانیم روزهای بهتری را نسبت به پاییز شاهد باشیم. به‌طور حتم نوسان‌های منفی و مثبت خواهیم داشت اما به نظر می رسد که روزهای مثبت بیشتری را شاهد باشیم. البته بحث مذاکرات و چگونگی مذاکرات سیاسی و همچنین تصمیم‌گیری‌های نهایی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم اثرگذار خواهد بود.

پیمان حدادی قائم مقام مدیرعامل کارگزاری دنیای نوین و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: بعد از تصویب بسته حمایتی ۱۰ بندی دولت از بازار سرمایه، بازار از روزهای منفی خود فاصله گرفته و پس از آن با انتشار خبری مبنی بر لغو توقف نمادهای بازار سرمایه پس از نوسان ۲۰ درصدی (مثبت و منفی) و همچنین توقف به علت نوسان منفی ۵۰ درصدی شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها بودیم. به نظر می‌رسد نهاد متولی نظر بر رفع محدودیت‌ها از جمله لغو توقف دامنه نوسان‌ و همچنین حذف حجم مبنا در بازار پایه دارد.

حدادی اضافه کرد: هرچند که بسته ۱۰ بندی موضوعی بوده که در لایحه بودجه مطرح شده است و در نهایت مجلس باید آن را تایید کند اما تا حد زیادی نگرانی‌هایی که در گذشته در خصوص نگرش دولت به متغییرهای موثر بر بازار سرمایه وجود داشته را از بین برد.

وی ادامه داد: با توجه به منتشر شدن گزارش‌ عملکردهای ۹ ماهه و احتمالا شرایط خوب سودآوری شرکت‌ها، فکر می کنم در روزهای آینده می‌توانیم روزهای بهتری را نسبت به پاییز شاهد باشیم. به‌طور حتم نوسان‌های منفی و مثبت خواهیم داشت اما به نظر می رسد که روزهای مثبت بیشتری را شاهد باشیم. البته بحث مذاکرات و چگونگی مذاکرات سیاسی و همچنین تصمیم‌گیری‌های نهایی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم اثرگذار خواهد بود.

قائم مقام مدیرعامل کارگزاری دنیای نوین تشریح کرد: ما در چند روز گذشته شاهد افزایش تقاضا و ارزش خرد معاملات بودیم و با توجه به انتشار گزارشات مربوط به تولید و فروش آذر ماه در سامانه کدال، انتظار می‌رود افت‌های گذشته جبران شده و این شرایط تداوم پیدا کند. منفی و متعادل بودن معاملات روز گذشته در راستای روندیست که طی روزهای گذشته آغاز شده؛ در واقع پس از چند روز سبزپوشی و روالی مثبت، وجود روزهای منفی و متعادل نیز طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.

وی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه آیا افت قیمت دلار بازار آزاد در بازار سرمایه اثر منفی می‌گذارد؟ پاسخ داد: کاهش نرخ ارز علت نمی‌تواند علت اصلی افت روز گذشته بازار سهام باشد و گمان می‌کنم سرمایه گذارانی که به طور کوتاه مدت در بازار فعالیت می‌کنند، به دنبال ذخیره سود (Save Profit) هستند؛ از این رو در نیمه بازار افتی را شاهد بودیم اما از نیمه‌ دوم معاملات بر حجم تقاضاها افزوده شد. امروز هم خوشبختانه بازار بورس و فرابورس سبزپوش به کار خود خاتمه دادند.

قائم مقام مدیرعامل کارگزاری دنیای نوین بیا کرد: در حقیقت محور اصلی تحلیل‌ها در بازار سرمایه، دلار نیمایی بوده و زمانی که نرخ آن رو به رشد است، جای نگرانی وجود نداشته و نوسان دلار در بازار آزاد اثرگذاری چندانی در بازار سهام ندارد؛ کما اینکه در پاییز شاهد رشد قیمت دلار در بازار آزاد حتی در محدوده ۳۲ هزار تومان بودیم اما نه تنها افزایش قیمتی در بازار سرمایه را مشاهده نکردیم بلکه با کاهش قیمت و افت نمادها نیز مواجه شدیم.

حدادی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سخنان وزیر صمت مبنی بر اینکه کلیه محصولات فولاد باید در بورس کالا عرضه شود، بیان کرد: عملیاتی شدن این اقدام می‌تواند منجر به شفافیت بیشتر در معاملات و همچنین واقعی شدن قیمت‌ها شود. همچنین این امر برای شرکت‌هایی که در بورس و یا فرابورس پذیرفته شدند نیز مطلوب بوده چراکه از معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شوند. البته باید در نظر داشت عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا زمانی می تواند مفید باشد که از قیمت گذاری دستوری فاصله گرفته باشیم.

۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 23359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha