فرهنـــگ ســــرمـــایــه گذاری غیرمستقیم در ایران ضعیف است /مردم از این طریق کمترین ریسک را متحمل می‌شوند/ منابع سبدگردان‌ها به حدود ۴۰ همت رسیده است

احمد اتحادپور گفت: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های صنعت سبدگردانی مربوط به عدم آگاهی و رایج نبودن فرهنگ سرمایه گذاری غیرمستقیم است. در سبدگردان‌ها مدیریت منابع به طور تخصصی و اصولی انجام می‌شود و به همین دلیل سهامداران حتی در شرایط بحرانی نیز کمترین ریسک را متحمل می‌شوند. حتی افرادی که در گذشته به بازار ورود کردند و سرمایه آنها در ضرر است نیز می‌توانند اکنون به این صنعت روی بیاورند و از تداوم زیان خود جلوگیری کنند و با سپردن دارایی خود به افراد خبره به سودی منطقی برسند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ در سال‌های اخیر بورس ایران با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده است. البته رکود و رونق در بازارهای سرمایه امری طبیعی است، اما در برخی دوره‌ها به دلیل تصمیم‌گیری‌های ناصحیح دولت‌ها یا مردم، این بازارها دستخوش تاثیرات منفی می‌شوند. در همین راستا مشکلات متعددی در توسعه بازار سرمایه وجود دارد که مهم‌ترین آن شناخت اندک مردم نسبت به روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس است.

با توجه به افزایش میزان سهامداران غیرحرفه‌ای و به دنبال آن افزایش نگرش کوتاه مدت به بازار، دولت در راستای متضرر نشدن این افراد، تصمیم‌های شتاب‌زده‌ای در خصوص بازار گرفته است که از نتایج آن می‌توان به پدیده صف و صف نشینی اشاره کرد؛ در حالی که همین امر منجر شده است که بسیاری از سهامداران غیر حرفه‌ای ضرر کنند و شرایط بازار بدتر شود.

احمد اتحادپور مدیر عامل شرکت سبدگردان آرمان اقتصاد در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد در خصوص چالش‌های اصلی صنعت سبدگردان‌ها، اظهار کرد: به طور کلی با اقبال مردم به بازار سهام، نهادهای خدمات‌دهنده ازجمله کارگزاری‌ها، سبدگردان‌ها و غیره پرکارتر شده و در واقع با رونق‌ گرفتن بازار سرمایه، اقبال به نهادهای خدمات دهنده نیز افزایش پیدا می‌کند. البته این قاعده همیشگی نیست و بعضا دیده می‌شود در زمانی که بازار سرمایه صعودی و مثبت است، سرمایه‌گذاران ترجیح‌ می‌دهند مستقیما به بازار ورود کنند و با اینکه دانشی از این بازار ندارند اما گمان می‌کنند می‌توانند با معاملات نسجیده به سود برسند و در زمانی که بازار منفی و نزولی بوده نیز رغبت و تمایلی به ورود به بازار ندارند و به نوعی دچار بدبینی می‌شوند.

اتحادپور مطرح کرد: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های صنعت سبدگردانی مربوط به عدم آگاهی و رایج نبودن فرهنگ سرمایه گذاری غیرمستقیم است. برخی از افراد بدون آگاهی لازم وارد این بازار شده و اقدام به معامله کرده و تبعات بعد از آن نیز فکر نمی‌کنند. این اقدام آنها علاوه بر اینکه باعث ازدیاد تشنج و تهیج در جو کلی بازار سهام می‌شود، ریسک سرمایه گذاری آنها را نیز بسیار افزایش می‌دهد.

مدیر عامل شرکت سبدگردان آرمان اقتصاد تشریح کرد: البته میزان استقبال سهامداران به صنعت سبدگردانی افزایش پیدا کرده. به‌طوری که در گذشته تمام کدهای صادر شده در مجموع به ۲ هزار عدد می‌رسید اما اکنون نزدیک به ۲۰ هزار کد فعال وجود دارد که این رشد هزار درصدی را نشان می‌دهند.

وی بیان کرد: در حال حاضر از سبدگردان‌ها استقبال می‌شود اما با شرایط مطلوب و رایج در دنیا بسیار فاصله دارد. مدیریت دارایی در کشوهای پیشرفته و توسعه یافته بسیار فراگیر و شناخته شده است. منابع تحت مدیریت سبدگردان‌ها طی دو سال اخیر از ۵ الی ۶ هزار میلیارد تومان به حدود ۳۵ الی ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و امیدوارم با ایده‌آل شدن شرایط و جو کلی بازار سرمایه تمایل سهامداران به سرمایه گذاری به واسطه سبدگردان‌ها افزایش پیدا کند و به استانداردهای مطلوب جهانی نزدیک شویم.

وی معتقد است؛ با اینکه رایج نبودن فرهنگ سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس هنوز مشکلات زیادی را برای این صنعت به وجود آورده اما روش‌های گوناگونی را برای جذب سرمایه پیش‌ گرفته‌ایم و سرمایه‌داران و نهاد خدمات‌دهنده هر دو از این مسیر به سود مطلوبی دست پیدا کرده‌اند. ما طی سال مالی ۹۹-۱۴۰۰ رشد ۳۰۰ درصدی را در سبدهای خود به ثبت رساندیم و توانستیم منابع خود را از حدود ۲ هزار میلیارد تومان به ۷ همت برسانیم؛ این در حالی بوده که بازار سرمایه در شرایط نزولی بسر می‌برد.

اتحادپور گفت: در سبدگردان‌ها مدیریت منابع به طور تخصصی و اصولی انجام می‌شود و به همین دلیل سهامداران حتی در شرایط بحرانی نیز کمترین ریسک را متحمل می‌شوند. حتی افرادی که در گذشته به بازار ورود کردند و سرمایه آنها در ضرر است نیز می‌توانند اکنون به این صنعت روی بیاورند و از تداوم زیان خود جلوگیری کنند و با سپردن دارایی خود به افراد خبره به سودی منطقی برسند.  

۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 23314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha