موفقیت ناسا در پرتاب تاریخی تلسکوپ فضایی «جیمز وب» + فیلم

این تلسکوپ عظیم ۱۰ میلیارد دلاری در کنار تلسکوپ فضایی هابل کار خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ناسا تلسکوپ فضایی «جیمز وب» را با موفقیت به مدار پرتاب کرد. این تلسکوپ به دانشمندان فرصت می‌دهد که بیش از هر زمان دیگری، گذشته تاریخ کیهان را مشاهده کنند.

تلسکوپ «جیمز وب» در ۲۵ دسامبر روی موشک اروپایی آریان ۵ از گویان فرانسه، پرتاب شد.

برای عملیاتی شدن تلسکوپ، هنوز باید مراحلی طی شود؛ از جمله تکمیل فرایند پیچیده باز کردن آن، که تا دو هفته طول خواهد کشید. در نهایت، این فضاپیما نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار کیلومتر از سیاره ما فاصله خواهد گرفت.

این تلسکوپ دارای ۳۴۴ قطعه است که باید از راه دور باز شوند. این فرایند، روندی فوق‌العاده پیچیده‌ است و ناسا تا کنون هرگز چنان کاری نکرده است. بسیاری از مکانیسم‌ها فاقد پشتیبان یدکی هستند، بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل، ممکن است کل این پروژه به پایان خود برسد.

این تلسکوپ عظیم ۱۰ میلیارد دلاری در کنار تلسکوپ فضایی هابل کار خواهد کرد، بسیار بزرگ‌تر از تلسکوپ ۳۱ ساله قبلی خود است. آینه شش و نیم متری تلسکوپ «جیمز وب» بیش از دو برابر آینه دو متر و چهل سانتیمتری هابل است، و آن را از تلسکوپ قدیمی‌تر بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر حساس‌تر می‌کند.

این آینه از ۱۸ قطعه شش ضلعی بریلیوم ساخته شده است و با یک آفتاب‌گیر ۲۱ متر در ۱۴ متر پوشانده شده است تا این ابزار علمی با نگه داشتن خود در دمای منفی ۲۴۰ درجه سانتیگراد، به درستی کار کند.

«جیمز وب» خواهد کوشید تا  ۱۳.۷ میلیارد سال به گذشته بنگرد؛ یعنی تنها ۱۰۰ میلیون سال پس از «مهبانگ»، زمانی که ستارگان اولیه در حال شکل‌گیری بودند. دانشمندان مشتاقند ببینند که کهکشان‌های اولیه تا چه حد شبیه کهکشان راه شیری امروزی ما هستند.

انتظار می‌رود که این تلسکوپ که موسسه علوم تلسکوپ فضایی در بالتیمور آن را مدیریت می‌کند، بین پنج تا ده سال، امکان مشاهده آسمان را فراهم کند.

اُری فاکس، از مدیران آن مؤسسه، چند روز پیش از پرتاب تلسکوپ گفت: «شخصاً، فکر می‌کنم که حتی با وجود همه شور و شوق موجود، تلسکوپ جیمز وب از انتظارات ما فراتر خواهد رفت. بسیاری از آنچه اکنون الهام‌بخش‌ترین اکتشافات هابل محسوب می‌شوند، بخشی از طرح اولیه آن نبودند.»

۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 23311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha