حذف ارز ترجیحی زمانی کلید خورده که برنامه‌ای جدی برای حمایت از تولید دیده نمی‌شود / سوال‌های بی‌جواب زیادی وجود دارد!

شعبان فروتن گفت: آماده نبودن بسترهای لازم برای حمایت های همه جانبه از تولید کننده و تولید زمینه را برای افزایش شدید قیمت ها در کالاهای مختلف فراهم می کند. ضمن اینکه خطر حذف و کنار رفتن تولید کنندگان خرد نیز وجود دارد. وقتی تولید کننده خرد نمی داند مواد اولیه را از کجا خریداری کند؟ امروز با چه قیمتی و فردا با قیمت دیگری باید خریداری کند این ها همه ابهاماتی است که تولید و تولید کننده را تحت فشار قرار می دهد، در نتیجه فشار کاهش تولید روی مشتری و مصرف کننده با کمبود کالا و افزایش قیمت تحمیل می شود.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حمایت از تولید موضوعی است که در لابه لای خبرهای حذف ارز ترجیحی و حمایت های نقدی از مردم گم شده است. دولتمردان کمتر به این موضوع می پردازند، چرا که بخش پررنگ ماجرا پرداختن به یارانه های نقدی است که هر دهکی بسته به میزان درآمد تا چه حد از امتیاز دریافت یارانه بیشتر برخوردار می شود. رئیس اتاق بازرگانی ایلام در گفت وگو با رادار اقتصاد پیامدهای عدم توجه به تولید و حمایت های متعاقب آن پس از حذف ارز ترجیحی برای تولید کنندگان پرداخته است.شعبان فروتن رئیس اتاق بازرگانی ایلام در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تبعات حذف ارز ترجیحی بر روی تولید کشور گفت: یکی از موضوعاتی که در دو سه سال گذشته به اقتصاد ایران آسیب های فراوانی زد توزیع ارز دولتی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برخی  مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز تولید بود. با اینکه در ظاهر هدف خوبی بود اما کارکرد عینی و عملی آن نشان داد توزیع رانت و فساد در این موضوع حرف اول را می زند. عدم رساندن مواد اولیه به دست تولید کننده و گران خریدن کالای تولید شده توسط مصرف کننده موضوع حذف ارز ترجیحی را تقویت کرد.

وی در این باره گفت: بنابراین تا اینجای کار حذف ارز ترجیحی کار درستی است اما مشروط به آماده سازی بسترهایی در راستای حمایت از تولید کننده که در نهایت حمایت از مصرف کننده به شمار می رود. حذف ارز ترجیحی توسط دولت زمانی کلید خورده که متاسفانه برنامه ای جدی و همه جانبه درچارچوب مشخصی که با تولید کننده ساز و کار حمایت را در میان بگذارد و حرف تولید کننده را هم بشنود دیده نمی شود.

فروتن در این باره خاطر نشان کرد: دولت روی موضوع مزایای حذف ارز ترجیحی تکیه کرده و آنچه توسط دولتمردان بیان می شود حمایت های نقدی به عنوان جایگزین افزایش قیمت ها برای مردم است، یعنی به حمایت از تولید و اینکه تولید کنندگان خرد در این فرآیند چه مسائلی را متحمل می شوند بهایی نداده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایلام در خصوص تبعات ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به رادار اقتصاد گفت: آماده نبودن بسترهای لازم برای حمایت های همه جانبه از تولید کننده و تولید زمینه را برای افزایش شدید قیمت ها در کالاهای مختلف فراهم می کند. ضمن خطر حذف و کنار رفتن تولید کنندگان خرد نیز وجود دارد. وقتی تولید کننده خرد نمی داند مواد اولیه را از کجا خریداری کند؟ امروز با چه قیمتی و فردا با قیمت دیگری باید خریداری کند این ها همه ابهاماتی است که تولید و تولید کننده را تحت فشار قرار می دهد، در نتیجه فشار کاهش تولید روی مشتری و مصرف کننده با کمبود کالا و افزایش قیمت تحمیل می شود.

شعبان فروتن رئیس اتاق بازرگانی ایلام در ادامه به بحث افزایش نرخ ارز و اینکه تهیه کالاها ومواد اولیه با ارز نیمایی وارز آزاد به افزایش شدید قیمت ها منتهی می شود پرداخت ودراین باره افزود: اینکه مواد اولیه با چه قیمتی به دست تولید کننده می رسد، اینکه مصرف کننده توان پرداخت قیمت با مواد اولیه ای که با نرخ نیمایی ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان و نرخ آزاد دلار بیش از ۳۰ هزار تومان را دارد؟ اینکه تقاضایی برای کالا با قیمت های بالا رفته وجود خواهد داشت؟ این ها مواردی است که متاسفانه توسط دولت بی جواب مانده است.

فروتن در ادامه تصریح کرد: سوال های بی جوابی مثل اینکه دست وارد کننده برای واردات مواد اولیه، نهاده و کالای مورد نیازش به بازار باز خواهد بود؟ وضعیت قیمت گذاری دستوری و تحکم های دولتی به کجا می کشد، ابهاماتی است که باید پاسخ روشن و صریحی بدان داده شود. چرا که اگر تولید کننده لنگ واردات مواد بماند و مواد مورد نیازش به اندازه و در فرصت مناسب به دستش نرسد،بالاجبار دست از تولید می کشد مواردی است که بی جواب مانده است.

  فروتن در این خصوص که دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت و رسیدن مواد اولیه به دست تولید کننده قادر به نظارت نخواهد بود گفت: اگر در این پروسه تولید کننده به مشکل بربخورد و مصرف کننده نیز به گرانی کالای عرضه شده معترض شود، بر فرض اینکه دولت باز هم به صورت دستوری به دنبال تشکیل سازمان و نهادی برای نظارت بر واردات مواد اولیه یا قیمت های نهایی باشد باز از طریق همین سازمان رانت توزیع می شود و مسائلی پیش می آید که تا کنون چندین بار تجربه شده است.

وی در این باره تصریح کرد: لذا نمی توان روی موضوع نظارت دست گذاشت و از آن به عنوان یک راهبرد اساسی برای مدیریت بازار و تولید یاد کرد. به هر حال همه تولید کنندگان و فعالین اقتصادی از ابتدای تولد ارز ۴۲۰۰ تومانی به این مساله معترض بودند و موافق حذف ارز ترجیحی بودند چرا که در اختیار همه تولید کنندگان قرار نمی گرفت، اما علی رغم تایید درست بودن حذف ارز ترجیحی دولت باید پیش از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تمام مسائل تاثیر گذار بر فرآیند تولید را در این بازه زمانی مورد بررسی های ویژه قرار می داد. با کار کارشناسی خلاء هایی که می تواند تولید را از رونق بیاندازد و تولید کننده را از دور خارج کند پر می کرد تا با حذف ارز ترجیحی تولید کننده با مشکلات اساسی رو به رو نگردد.

رئیس اتاق بازرگانی ایلام در پایان خاطر نشان کرد: بهتر بود دولت به جای حذف یک باره ارز به صورت تدریجی و پلکانی با در نظر گرفتن همه مسائلی که در این فرآیند باید اجرا و حاکم شود دست به حذف ارز ترجیحی می زد. چرا که حذف ارز ترجیحی به صورت  تدریجی و پلکانی می توانست به یک باره مانع خوبی در برابر افزایش چند برابری قیمت کالاها باشد. در صورتی که حذف یک باره ارز ۴۲۰۰ منجر به افزایش قیمت کالاها و مواد اولیه مورد نیاز تولید کننده می شود.

۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
کد خبر: 23291

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha