دولت از اول دی ماه عملا پرداخت ارز ترجیحی را قطع کرده است/باید منتظر مرغ ۷۰ هزار تومانی و گوشت ۳۰۰ هزار تومانی باشیم!/نداشتن مسیر و برنامه خطرناک تر از توزیع ارز ۴۲۰۰تومانی است

مجید موافق قدیری گفت: از اول دی ماه سال جاری دولت پرداخت ارز ترجیحی به واردات چند قلم کالای اساسی را حذف کرده است. به عبارت دیگر از چند روز گذشته تا کنون ارز ۴۲۰۰ در اقتصاد ایران وجود ندارد، تنها کالاهای دریافت کننده ارز ترجیحی گندم و دارو است، لذا لیستی بابت ثبت سفارش نهاده های دامی با ارز ۴۲۰۰ به بانک‌مرکزی ارسال نخواهد شد. خریدها با ارز نیمایی که حدودا ۲۴ هزار تومان است ثبت سفارش می شود.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،دولت تلاش می کند تا موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واثرات آن را معطوف به حمایت های یارانه ای از مردم کند وماجرا را با این دست از حمایتها تمام شده نشان دهد در حالی که به زعم کارشناسان اقتصادی وفعالین بخش های مختلف بازار موضوع به همین سادگی ها نیست وبی توجهی به روند کاری تولید با حذف ارز ترجیحی وعدم حمایت دولت از بنگاه های کوچک و متوسط فشار بر بخش تولید و به تبع آن مصرف را افزایش می دهد. رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در این موضوع مواردی را با رادار اقتصاد در میان گذاشته که در ادامه می خوانید.

مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در گفت و گو با رادار اقتصاد به موضوع حذف ارز ترجیحی و تاثیر این موضوع روی تولید کشور پرداخت و در این باره گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی پر چالش ترین و بحث برانگیزترین موضوعی بود که در دولت دوم آقای روحانی متولد و مطرح شد که به ناچار به دولت آقای رئیسی نیز به ارث رسید. در هنگامه انتخابات ریاست جمهوری و بعد از مشخص شدن رئیس جمهور که وزرای پیشنهادی مطرح شدند وزیر محترم  جهاد کشاورزی در جلسات مختلف و جلسه اخذ رای اعتماد در مجلس به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد. از این رو انتظار می رفت حذف ارز ترجیحی در صد روز اول کاری دولت در دستور کار جدی قرار داده شود که اینگونه رقم نخورد.

وی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ و روند رو به روی تولید کشور به عنوان اتفاقی جدید در این بخش گفت: براساس تازه ترین خبرها گفته شده از اول دی ماه سال جاری دولت پرداخت ارز ترجیحی به واردات چند قلم کالای اساسی را حذف کرده است. به عبارت دیگر از چند روز گذشته تا کنون ارز ۴۲۰۰ در اقتصاد ایران وجود ندارد، تنها کالاهای دریافت کننده ارز ترجیحی گندم و دارو است، لذا لیستی بابت ثبت سفارش نهاده های دامی با ارز ۴۲۰۰ از جانب بانک مرکزی به بانک‌مرکزی ارسال نخواهد شد. بنابراین خریدها با ارز نیمایی که حدودا ۲۴ هزار تومان است ثبت سفارش می شود. البته در این خصوص حرف و حدیث هم بسیار است و دولت نیز تاکنون اظهارنظر رسمی نکرده است و فعالین اقتصادی هم بلاتکلیف هستند.

موافق قدیری در این باره خاطر نشان کرد: نکته مهم در این موضوع که ابهام برانگیز است و می تواند چالش زا باشد این است که متاسفانه دولت برنامه و هدف خود را پس از حذف ارز ۴۲۰۰ اعلام نکرده است. به این معنا که مثلا تولید کننده و فعال اقتصادی نمی داند متعاقب حذف ارز ۴۲۰۰تومانی تکلیف سامانه بازارگاه چه می شود و اینکه از چه طریقی نیاز خود را تامین کند؟ واردکننده نهاده را به چه مقداری و چه قیمتی اجازه فروش دارد؟ تکلیف قیمت گذاری و صادرات چه میشود؟ نقش شرکت پشتیانی امور دام کشور در دوران پس از حذف ارز ترجیحی چیست؟ آیا دولت بابت اختلاف قیمتی که به دلیل مابه التفاوتی که ایجاد می شود از تولید کننده چگونه حمایت می کند؟ میزان تسهیلات به چه میزان خواهد بود و به چه شکلی پرداخت می شود؟ آیا برای تولید کننده در خصوص ارایه ضمانت و وثیقه برای دریافت تسهیلات شرایط سهل تری در نظر گرفته شده؟

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در ادامه تصریح کرد: آیا تمهیداتی برای کاهش بروکراسی های پیچیده ی نظام بانکی کشور وجود دارد و برای این منظور تمیهداتی اندیشیده شده است؟ و بسیاری از دغدغه های دیگر که البته نگرانی های مدیران ارشد وزارت جهاد و هیات دولت نیز می باشد. شواهد نشان می دهد برنامه دقیق و شفاف در این خصوص تاکنون اعلام نشده است و صحبتهایی که در جلسات مختلف طرح می شود در قالب پیشنهاد و بررسی های میدانی است که بعضا در بین حلقه های مختلف زنجیره تامین پروتئین همپوشانی ندارد. مثلا تعدادی از تشکل ها موافق سامانه بازارگاه پس از حذف ارز ترجیحی و تعدادی دیگر نیز مخالف جدی این سامانه هستند و…. به عبارت دیگر معتقدم نداشتن مسیر و برنامه روشن و  دقیق در این مسیر پر چالش، خطرناک تر از توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی است، چرا که عدم حمایت مشخص از تولید کننده و مصرف کننده ما را از چاله به درون چاه انداخته که برای دولت، تولید کننده و مصرف کننده پیام خوبی ندارد.

مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران  درخصوص افزایش نرخ مرغ در ماه آینده توضیحاتی داد و گفت: با توجه به بالا بودن جوجه ریزی و کاهش تقاضای مصرف مرغ به دلیل تورم بالا در اقتصاد ایران به نظر می رسد تا ماه آینده قیمت ها در حدود نرخ های فعلی باقی بماند. ضمن اینکه کاهش درآمدها در ماه های گذشته وکاهش قدرت خرید منجر به کاهش تقاضا شده اما با افزایش تقاضا برای ایام نوروز و شب عید که بهترین زمان بازار بخصوص برای مرغداران به شمار می رود دولت میبایستی تمهیدات حمایتی لازم را بیاندیشد تا در این ایام جوجه ریزی به دلیل عدم پیش بینی از وضعیت بازار کاهش پیدا نکند.

موافق قدیری افزود: به نظر می رسد باید منتظر مرغ با کیلویی بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان باشیم البته با وجود تقاضا برای مرغ! از سوی دیگر دولت باید راهنمایی کند که برای افزایش سرانه مصرف جامعه چه تمهیداتی اندیشیده است؟ افزایش قدرت خرید و ارتقا ارزش پول ملی نیز موضوع مهمی است که باید در دستور کار سیاستگذاران اقتصادی قرار بگیرد چرا که به هر حال تولید مسیر خود را پیدا می کند، بنابراین دولت و مجلس باید برای ساماندهی مولفه های دیگر اقتصادی مثل تورم که از ارز ۴۲۰۰ تومانی پر چالش تر است چاره ای بیاندیشد چرا که تورم می تواند پاشنه آشیل دولت آقای رئیسی باشد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با انتقاد از عملکرد دولت درموضوع حذف ارز دولتی به دلیل عدم آماده سازی زیر ساخت ها گفت: به هر حال انتظار می رفت پیش از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت تمام اهتمام خود را برای ادغام شرکت های کوچک با یکدیگر برای تبدیل شدن به بنگاه بزرگ اقتصادی و یا اجرای شیوه مدیریت تولید قراردادی مرغ می کرد تا در این راستا شاهد ارتقای بهره وری و کاهش ریسک سرمایه گذاری باشیم، چرا که این شیوه منجر به کاهش هزینه های سربار بنگاه های تولیدی می شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: دولت باید برنامه های جدی تری برای حرکت به سمت  توسعه عمودی در صنعت پروتیین حیوانی داشته باشد. عدم اعلام برنامه دولت و عدم شفاف سازی برنامه های آتی خود برای حمایت از تولید شیر، گوشت و تخم مرغ می تواند منجر به کنار رفتن و حذف بسیاری از بنگاه های تولیدی علی الخصوص واحدهای کوچک شود. موضوعی چالش برانگیز برای اقتصادی که بر حمایت از تولید در آن بسیار تاکید می شود و سالها در آن سرمایه گذاری شده است. 

موافق قدیری درخصوص حمایت های نقدی بیان شده از سوی دولتمردان نیز گفت: دولتمردان علارغم تمام کوششی که داشتند، تاکنون فقط از ارائه تسهیلات یارانه ای به صورت نقدی به مردم سخنان متناقضی گفته اند اما ازاعطای تسهیلات به تولید و راهکارهای حل سایر مشکلات سخنی گفته نشده است، ضمن اینکه این سوال مطرح می شود که صرفا با اعطای تسهیلات مشکلات تولیدی ها و مردم حل می شود؟ باید صبور باشیم و ببینیم در روزهای آینده آیا دولتمردان برنامه ای برای موارد بیان شده اعلام می کنند. آنچه در این بین مهم است داشتن برنامه دولت برای زمان بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، برنامه ای که اتفاقا باید قبل از حذف ارز ترجیحی تمام ساز و کارهای درست آن طراحی و از کارکردهای آن مطمئن می شدند آن زمان حذف ارز ترجیحی را در دستور کار قرار می دادند.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما با حذف ارز ترجیحی باید منتظر چه قیمت هایی در کالاهای مورد نظر باشیم گفت: براساس پیش بینی های صورت گرفته بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت مرغ بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان؛ گوشت قرمز ۳۰۰ هزار تومان و شیر کیلویی ۱۱ هزار تومان تخمین زده شده است. هر چند قیمتهای ذکر شده پیش بینی است اما آنچه در بازار اتفاق می افتد میتواند تغییر نماید.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در پایان افزود: به هر حال علیرغم تلاش هایی که وزارت جهاد به خرج داده اما وضعیت بازار، تولید کننده و مصرف کننده خوب نیست. این ها پیامهای خطرناکی برای دولت است که باید جزییات آن را در دستور کار جدی مورد بررسی قرار دهد تا از تبعات منفی احتمالی در اقتصاد از دست رفتن تولید و نگرانی های مردم نسبت به افزایش قیمت ها جلوگیری شود. ما نیز در انجمن آماده مشارکت و همیاری هستیم تا تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به حداقل ممکن برسد.

۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 23282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha