صنعت لبنیات به شدت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی متاثر می شود/بی توجهی به تامین نقدینگی واحدهای لبنی بسیاری از بنگاه های تولیدی را به تعطیلی خواهد کشاند!

رضا باکری گفت: بخش هایی که دولت به دلیل تخصیص ارز ۴۲۰۰ قیمت های کالاهای تولیدی را کنترل می کرده و قیمت ها دستوری بوده ازحذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به شدت متاثر می شود. مثلا برای شیر خام قیمت دولتی تعیین می کردند یعنی در آن قیمت ارز ۴۲۰۰ را لحاظ می کردند.بنابراین به اعتقاد بنده دراین بخش ها شاهد افزایش بسیار آشکار و روشنی خواهیم بود، مثل افزایش قیمت لبنیات که متاثر از قیمت شیر خام قیمت گذاری می شود و در محدوده ارز ۴۲۰۰ قرار داشته است.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تاثیر قیمتی یا همان افزایش تورم بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روی قیمت کالاها واقلام ضروری مورد نیاز مردم چندان روشن نیست، همانطور که دورنمایی روشن از آینده بنگاه های تولیدی بخصوص واحدهایی که نیازمند حمایت و مساعدت مالی دولت هستند نیز مشخص نیست. از این جهت به نظر می رسد دولت برای کاهش نگرانی هایی ناشی از این موضوع که توامان تولید ومصرف یعنی تولید کننده ومصرف کننده را تهدید می کند چاره اندیشی کند. دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت و گو با رادار اقتصاد موضوع تاثیر حذف ارز ترجیحی را بر نرخ کالاهای اساسی و روند کاری تولید تشریح کرده است.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر روی تولید بدون تامین زیر ساخت های مورد نیاز این موضوع برای حمایت دو جانبه از تولید کننده ومصرف کننده گفت: مشخصا وقتی در سیاست های پولی و مالی چنین تغیراتی به عنوان یکی از شاخص های کلان اقتصادی اتفاق می افتد بحث تامین نقدینگی بنگاه های تولیدی مساله ی  بسیار حاد و مهمی به شمار می رود، لذا دولتمردان در اتخاذ چنین تصمیمات و سیاست گذاریهای مهمی باید همه جوانب امر و تاثیراتی که بر بخش های مختلف از جمله تولید و معیشت مردم و قیمت ها به جا می گذارد بسیار حساس و محتاط باشند. مخصوصا که تمامی این موارد جزیی از زنجیره ارزش به شمار می روند که بخش های مختلف اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی دراین باره افزود: مثلا در موضوع حمایت از صنعت لبنیات نمی توان این موضوع را در حد حمایت از کارخانه های لبنی قرار داد، چرا که قبل از مطرح شدن کارخانجات لبنی، باید به توسعه دامداری ها و حمایت از آنها و قبل از دامداری ها باید موضوع تامین نهادها های دامی و قبل از این آیتم نیز موضوع مهم در دسترس بودن شبکه حمل ونقل سریع و فروشگاهی لحاظ شود.

این کارشناس صنعت لبنیات دراین باره خاطر نشان کرد: بنابراین به تبع این موضوع باید تامین نقدینگی بنگاه ها مد نظر گرفته شود و از قبل تدارک دیده شود والا بخش بزرگی از تولید دچار آسیب های اساسی می شود، موضوعی که حتی ممکن است بنگاه های تولیدی را به تعطیلی بکشاند اعم از دامی، کشاورزی، باغی و صنایع تبدیلی.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در این باره خطاب به دولتمردان گفت: وقتی چنین تغییراتی را برای اقتصاد کشور رقم می زنید باید به این موضوع هم توجه کنید که میزان درآمد سرانه مصرف کننده تغییر کرده است؟ آیا افزایش درآمد با توجه به نرخ تورمی که ایجاد می شود اتفاق افتاده است؟

وی در این باره تصریح کرد: وقتی درآمد سالانه مصرف کننده تغییری نکرده، بلکه قدرت خریدش به واسطه تورم های موجود کاهش یافته لازم است سیاست گذار به کمک اقتصاددانان خود برای تامین درآمد سرانه خانوار باید سیاست های معینی را پیش بینی کند والا مصرف دچار آسیب می شود ودر نهایت منجر به کوچک شدن تولید می شود.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی درپاسخ به این سوال که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آیا قیمت اقلام اساسی مثل لبنیات دچار افزایش قابل توجهی می شود گفت: در هر صنعتی رقم های افزایش نرخ کالاهای تولیدی با هم متفاوت است. اصولا طی سال های اخیر به ویژه از ۹۷ به این سمت که جهش ارزی اتفاق افتاد، بخش هایی که با ارز آزاد کار می کردند وکالا تولید می کردند دچار افزایش قیمت آنچنانی نمی شوند چرا که بخش قابل توجهی از این شرکت ها و بنگاه های تولیدی یا ارز آزاد اجناس خود را به بازار عرضه می کنند اما به هر حال افزایش قیمت به دلیل تغییرات قیمتی در سطح کلیه کالاها اعمال می شود.

باکری توضیح داد: لذا قابل پیش بینی است که معادل نرخ تورم سالانه قیمت کالاها واقلام اساسی مورد نیاز مردم افزایش بیابد. اما بخش هایی که دولت به دلیل تخصیص ارز ۴۲۰۰ قیمت های کالاهای تولیدی را کنترل می کرده و قیمت ها دستوری بوده ازحذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به شدت متاثر می شوند. مثلا برای شیر خام قیمت دولتی تعیین می کردند یعنی در آن قیمت ارز ۴۲۰۰ را لحاظ می کردند یعنی سازمان حمایت که قیمت ها را بررسی می کرده براساس میزان ارز تخصیصی به نهاده و اثر بخشی روی بهای تمام شده قیمت گذاری می کرد، بنابراین به اعتقاد بنده دراین بخش ها شاهد افزایش بسیار آشکار وروشنی خواهیم بود، مثل افزایش قیمت لبنیات که متاثر از قیمت شیر خام قیمت گذاری می شود و در محدوده ارز ۴۲۰۰ قرار داشته است.

۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 23267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha