بازار سهام صعودی می‌ماند/اگر ارزش روزانه معاملات به ۵ همت برسد می توانیم از تداوم صعود بازار مطمئن شویم/خودرویی ها و دلاری ها آینده خوبی دارند

کارشناس بازار سرمایه گفت: برای اینکه بگویم روند صعودی شده و یا خیر، هنوز خیلی زود است و اگر چند هفته بازار رو به بالا باشد (نه لزوما صعودی) در آن صورت می توان گفت که روندی رو به رشد شکل گرفته است. تا روز چهارشنبه هفته پیشین ارزش معاملات به نزدیک ۴ همت (هزار میلیارد تومان) رسید و اگر نرخ آن صعودی باشد و طی هفته پیش‌رو این رقم به ارزش بیش‌ از ۵ همت برسد، می‌توانیم نسبت به تداوم روند خوش بین باشیم.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ بورس تهران پس از پشت سر گذاشتن هفته‌هایی دشوار، سرانجام در مسیر بهبود قدم برداشت و شاخص کل این بازار با ثبت رشد بیش از ۵‌درصدی (بیشترین رشد در ۱۹ هفته اخیر) در مقیاس هفتگی و ورود پرقدرت به کانال ۳/ ۱میلیون واحدی، نشانه‌های تغییر نسبی روند را بروز داد. با این حال، در حوزه ارزش معاملات روزانه هنوز سیگنال قطعی صادر نشده و این متغیر به بالاتر از کانال ۳‌هزار میلیارد تومان نفوذ نکرده است، هرچند جمع‌آوری صف‌های فروش در اکثر نمادها و تشکیل صف‌های خرید در دو روز پایانی هفته، نوید روزهای بهتری برای بازار سهام در صورت ادامه روند کنونی می‌دهد. محرک چرخش بازار به‌زعم بسیاری عبارت از تعدیل برخی سیاست‌های اقتصادی مرتبط با بودجه سال آینده توسط دولت بود. در ادامه به بررسی وضعیت کلی بازار سرمایه و پیش‌بینی روزهای آتی پرداختیم.

باقر خادمی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد که بازار سهام در دی ماه شرایط بهتری را پیدا کند اما پتانسیل و رفتار آن در هاله‌ای ابهام بود که با سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر حمایت‌های ۱۰ بندی، امیدواری‌ها را نسبت به آینده این بازار را بیشتر کرد. به یاد ندارم که دولت تاکنون چنین سیاست‌های حمایتی را در خصوص بازار سهام وضع کرده باشد؛ در نتیجه این اقدام آن را باید به فال نیک گرفت.

خادمی تشریح کرد: البته برای اینکه بگویم روند صعودی شده و یا خیر، هنوز خیلی زود است و اگر چند هفته بازار رو به بالا باشد (نه لزوما صعودی) در آن صورت می توان گفت که روندی رو به رشد شکل گرفته است. تا روز چهارشنبه هفته پیشین ارزش معاملات به نزدیک ۴ همت (هزار میلیارد تومان) رسید و اگر نرخ آن صعودی باشد و طی هفته پیش‌رو این رقم به ارزش بیش‌ از ۵ همت برسد، می‌توانیم نسبت به تداوم روند خوش بین باشیم. در چنین حالتی می‌توان گفت که روند جدیدی شکل گرفته و بازار صعودی شده است.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: با حمایت‌ها و تصمیمات جدید دولت می توان انتظار داشت که در میان مدت و همچنین یک سال آینده بازار صعودی باشد و احتمال اینکه همانند سال پیش روندی فرسایشی و نزولی به وجود بیاید، بسیار اندک است. پیش‌بینی می‌کنم بازار رو به رشد باشد و میزان شیب صعود به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که مهمترین آنها نیز نرخ دلار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ریسک‌های فعلی بازار سرمایه، بیان کرد: به طور معمول بازار همواره با ریسک‌هایی رو به رو بوده و در حال حاضر فعالان بازار سهام برجام را یکی از ریسک‌های اصلی به شمار می‌آورند. در خصوص برجام خوش‌بین‌ترین تحلیلگران نیز احتمال می‌دهند که توافق نهایی چندین سال به طول بی‌انجامد و به طور کلی بسیاری از صاحب‌نظران سیاسی بر این باورند که برجامی در آینده وجود نخواهد داشت و احتمال اینکه در یک سال آینده توافقی شکل نگیرد، بسیار زیاد است. از آنجایی که مهمترین فاکتور اثرگذار بر بازار که همان دلار بوده و روند آن را طی یک الی دو سال آینده کاهشی برآورد نمی‌کنم، احتمالا بازار نیز صعودی بماند و طی سال‌های آینده رشد خوبی را به ثبت برساند.

خادمی در خصوص این پرسش خبرنگار که با توجه به شرایط فعلی چه مدیریت سرمایه‌ای را به سهامداران پیشنهاد می‌دهید؟ پاسخ داد: سهامداران سلیقه و سبک سرمایه‌گذاری متفاوتی را دارند اما به طور کلی اکنون زمان ورود و خرید سهام با اعتبار و وام نیست و به سهامداران چنین سیاستی را پیشنهاد نمی‌دهم؛ مگر اینکه از شکل گیری روند صعودی اطمینان خاطر داشته باشیم. برای چینش پرتفوی هم دیدگاه مثبتی به صنعت خودرو دارم و گمان می‌کنم که حداقل ۳۰ درصد از منابع باید به این صنعت اختصاص پیدا کند چراکه اتفاقات مثبتی در حال شکل گیری در آن است و همچنین طبق معمول بخشی از پرتفوی نیز به سهام دلاری محور باید تخصیص داده شود که مابین دلاری‌ها نمادهای مربوط به گروه فلزی، پتروشیمی و پالایشی در اولویت قرار می‌گیرند و در پایان نیز مابقی منابع بورسی نیز می‌تواند به تک سهم‌های بنیادی اختصاص پیدا کند.

۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 23248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha