۴ تغییر مهم در رفتار خریداران بورس

بازار سهام در روز پایانی شاهد شکل گیری ۴ اتفاق مهم در سمت تقاضا بود که همین مسئله بازدهی شاخص ها را به بالای ۵ درصد هم رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز ، در هفته ای که سپری شد، بازار سهام شاهد یک خیزش لحظه ای در پایان هفته بود و این اتفاق البته در اولین روز سرد زمستان صورت گرفت تا بورس در روز نخست بهاری شود. بدین ترتیب در پایان هفته کاری (از چهارشنبه ۲۴ آذر تا چهارشنبه یک دی) شاخص کل بورس با بازدهی ۵.۱ درصد و شاخص کل هم وزن با بازدهی ۳.۸ درصد روبه رو شد. در این میان ۴ اتفاق متوالی در بازار در روز پایانی جدی ترین رخدادها در بازار سهام را شکل داد.

۴ رکورد شکنی در روز آخر بورس

در روز پایانی (چهارشنبه) جدی ترین خروج پول حقیقی از صندوق های و اوراق درآمدثابت در ۱.۵ ماه اخیر محقق شد و البته ورود پول حقیقی بعد از ۱۹ روز کاری خروج متوالی نیز شکل گرفت. اتفاق مهم دیگر در بازار سهام در روز پایانی پرش ۲۰ درصدی ارزش معاملات خُرد در اولین روز زمستان بود. همسو با تغییر مثبت شاخص های عملکردی بازار سهام، تراز سرانه معاملات اشخاص حقیقی به مثبت ۹ میلیون تومان هم چهش یافت تا پازل اتفاقات مثبت تکمیل شود.

تصمیمات احتمالی مهم دولت درباره بورس

بازار سهام در روز چهارشنبه ۴ اتفاق مهم را درحالی در شاخص های عملکردی به ثبت رساند که در روز قبل از شدت خروج پول حقیقی ها کاسته شده بود و البته اهرم ها و مولفه های انگیزشی دولت در چند روز اخیر شرایط را برای تسهیل و فضای مثبت اذهان معامله گران شکل داده بود.

رفتار معاملاتی بورس بازان در روز آخر بیشتر ناشی از واکنش به برخی اتفاقات و مولفه ها بود که دولت بر مبنای آن قرار است توجه بیشتری را به بازار مبذول دارد. محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور در روز سه شنبه گفته بود دولت با اعمال بسته های حمایتی و اصلاحات جدی در بازار سهام (به گفته او در دستورکار است)، در پی تحریک شاخص بورس به کانال ۱.۷ میلیون واحد است. 

سیگنال های مثبت به بورس

البته سیگنال های مثبت از مذاکرات وین و نزدیک شدن ذهن توافق برای طرفین که بر مبنای آن ۸۰ درصد متن پایه تنظیم شده است و مراوادات روابط ایران و عربستان با دیدار رسمی وزرای خارجه ایران و عربستان در پاکستان همگی نشان از اراده جدی تر برای بازگشایی در گروه های روابط بین الملل دارد. به نظر میرسد همین رویدادها انگیره کافی برای خوش بینی رفتار معامله گران را نیز به دنبال داشته باشد، هر چند که چنین رفتاری در بازار سهام هیجانی تلقی شده و چه بسا در هفته بعد دوباره شاهد شکنندگی رفتار معامله گران در بورس باشیم.

  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 23216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha