شمارش معکوس پرتاب تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری ناسا/ جیمز وب تصاویر روزهای ابتدایی آفرینش را رصد می کند

تلسکوپ فضایی جیمز وب با سال‌ها تاخیر در پرتاب به فضا می‌رود و نخستین روزهای شکل‌گیری ستاره‌ها و کهکشان‌ها را رصد خواهد کرد و همچنین به بررسی جو سیاراتی که به دور ستاره‌هایی نزدیک به زمین می‌چرخند خواهد پرداخت. ناسا و آژانس فضایی اروپا در این پروژه بزرگ با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، صفحه رسمی تلسکوپ فضایی جیمز وب با انتشار تصویری مدل‌سازی شده از موشک آریان۵ که حامل تلسکوپ "وب" است نوشت: به دلیل نامساعد بودن شرایط آب‌وهوایی در پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه، پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب به تعویق افتاده است و این پرتاب از روز ۲۴ دسامبر (۳ دی) به روز ۲۵ دسامبر (۴ دی) موکول شده است.

برای تایید قطعی این زمان، مجددا شرایط آب‌وهوایی بررسی می‌شود.

به گفته‌ی "ژروم ریوز"(Jérôme Rives)، معاون رئیس آژانس فضایی اروپا که مسئول پرتاب این تلسکوپ است، علت لغو پرتاب "جیمز وب" وزش بادهای شدید در محل پرتاب بوده است و این شرکت، امروز، چهارشنبه، بار دیگر شرایط جوی را برای تایید زمان پرتاب مورد بررسی قرار خواهند داد.

اگر این پرتاب با مشکل دیگری مواجه نشود در روز شنبه ۲۵ دسامبر (چهارم دی) در ساعت ۷:۲۰ به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۵:۵۰ به وقت تهران) به فضا پرتاب خواهد شد.

اختر شناسان سی سال است که منتظر فرار رسیدن چنین لحظه ای هستند. شنبه آینده ۲۵ دسامبر(۴ دی ۱۴۰۰) بزرگترین و قویترین تلسکوپ فضایی جهان از گویان فرانسه بین ساعت ۱۳:۲۰ تا ۱۳:۵۲(بوقت اروپای مرکزی) ۱۵:۵۰ تا ۱۶:۲۲ (بوقت تهران) به فضا پرتاب خواهد شد.

قرار گرفتن این تلسکوپ در آغوش کیهان، انقلابی درعلم نجوم و دریچه ای نوین در پاسخ به پرسش های بنیادین نوع بشر خواهد بود. اینکه سرچشمه جهان هستی کجاست؟ ما از کجا آمده ایم و سیاره های خارج از منظومه شمسی تا چه اندازه به کره خاکی ما شباهت دارند و از همه مهمتر آیا حیات در آنها جریان دارد؟

قدرت تلسکوپ «جیمز وب» بسیار فراتر از دو سلف معروف خود گالیله وهابل است و برای ساخت و آماده سازی آن حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه شده است. با «جیمز وب» می توان از روی زمین یک زنبور کوچک را در کره ماه به وضوح دید.

ناسا این تلسکوپ را با کمک آژانس فضایی اروپا و کانادا در خاک آمریکا ساخته و تکمیل کرده و حالا قرار است از پایگاه گویان فرانسه با موشک «آرین ۵» راهی فضا شود. عملیاتی هیجان انگیز که این «غول» اکتشافی را در مداری به دور خورشید و در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین قرار خواهد داد. اگر همه چیز طبق برنامه جلو رود تلسکوپ بعد از یک سفر ۲۶ دقیقه ای در فضا از موشک خارج می شود اما برای رسیدن به مقصد نهایی خود یک ماه ادامه مسیر خواهد داد.

آینه بزرگ و منحصر بفرد این تلسکوپ را باید وجه تمایز اصلی آن با نمونه های قبلی دانست. آینه ای با قطر ۶.۵ متری، متشکل از ۱۸ بخش شش ضلعی یعنی چیزی حدود ۳ برابر تلسکوپ هابل و ۱۰۰ برابر، حساسیت و دقت بیشتر و آنقدر بزرگ که برای جا شدن در موشک باید قابلیت تا شدن به مانند یک «اوریگامی» داشته باشد و در فضا بصورتی «خودفرمان» باز شود.وایتمن و همکارانش در اتاق فرمان این تلسکوپ عظیم واقع در پایگاه بالتیمور در مریلند آمریکا ماموریت حساسی برعهده دارند. آنها در موسسه «علوم تلسکوپ فضایی» لحظه به لحظه با «جیمز وب» خواهند بود و بر فعالیت این تلسکوپ نظارت خواهند کرد. دستکم در ۶ ماه نخست بعد از پرتاب، کنترل حداکثری خواهد بود و این گروه از اخترشناسان اصلاحات لازم را اعمال خواهند کرد تا از درستی کار تلسکوپ مطمئن شوند. ابتدای ماموریت یعنی زمانی که تلسکوپ باید در مدار مشخصی قرار بگیرد و همزمان آینه عظیم الجثه خود را بازکند، بسیار مهم و حساس است.

وایتمن، مدیر عملیات می گوید: «در پایان روز ۳۰ اُم اگر طبق برنامه پیش برویم شاید بتوانیم یک نفس راحتی بکشیم.»

در «اتاق کنترل» دهها مهندس مقابل صفحات کامپیوتری، ماموریت تلسکوپ «جیمز وب» را رصد می کنند و عیب و ایرادهای احتمالی در عملکرد آن شناسایی و از راه دور تصحیح می شود. گر چه تلسکوب بصورت «خودفرمان» و مستقل عمل می کند ولی این گروه خبره آماده هستند تا در صورت بروز مشکلی پیش بینی نشده به سرعت وارد عمل شوند و این پروژه گرانقیمت ناسا را نجات دهند.

این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری که جانشینی برای تلسکوپ فضایی هابل در نظر گرفته شده است، ابتدا قرار بود در روز شنبه ۱۸ دسامبر(۲۷ آذر) به فضا پرتاب شود اما وقوع یک حادثه در هنگام جابه‌جایی آن باعث تعویق چهار روزه پرتاب این تلسکوپ شد. به گفته ناسا هنگامی که متخصصین در حال اتصال جیمز وب به آداپتور موشک آریان بودند یکی از سیم‌های اتصال جدا شد و این تلسکوپ تکان شدیدی خورد.

پس از آن بروز یک مشکل در سیستم ارتباطی میان موشک و تلسکوپ پرتاب آن را باز هم به تاخیر انداخت و قرار بود جیمز وب با دو روز تاخیر در روز جمعه به فضا پرتاب شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب با سال‌ها تاخیر در پرتاب به فضا می‌رود و نخستین روزهای شکل‌گیری ستاره‌ها و کهکشان‌ها را رصد خواهد کرد و همچنین به بررسی جو سیاراتی که به دور ستاره‌هایی نزدیک به زمین می‌چرخند خواهد پرداخت. ناسا و آژانس فضایی اروپا در این پروژه بزرگ با یکدیگر همکاری می‌کنند.

"وب" قرار بود در سال ۲۰۰۷ به فضا پرتاب شود اما ماموریت آن بارها با تاخیر روبه‌رو شد. تلسکوپ فضایی جیمز وب که ساخت آن از سال ۱۹۹۶ آغاز شده است، پیشرفته‌ترین تلسکوپ تاکنون خواهد بود. این تلسکوپ به ترسیم نقشه‌ای سه‌بعدی از جهان می‌پردازد و با آینه‌های بزرگ با روکش طلای خود نخستین سال‌های پس از مه‌بانگ را رصد می‌کند. به گفته‌ی متخصصان، جیمز وب قادر به کاوش اتمسفر بیش از ۳۰۰ سیاره فراخورشیدی است. این تلسکوپ که تشعشعات فروسرخ را مورد بررسی قرار می‌دهد می‌تواند سیاراتی با دمای سطحی ۲۷ درجه سانتی‌گراد را رصد کند. جیمز وب برخلاف هابل در مدار زمین قرار نمی‌گیرد بلکه در مدار خورشید و در نقطه‌ی لاگرانژی دو در فاصله بین ۳۷۴ هزار تا ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت. نقاط لاگرانژی پنج نقطه میان دو جسم بزرگ هستند که در آن نیروی جاذبه دو جسم همدیگر را خنثی می‌کند.

پس از پرتاب جیمز وب باید دست‌کم شش ماه برای دریافت اولین تصاویر از فضا منتظر بمانیم.

۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۳
کد خبر: 23202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha