سامانه جدید نظارتی بازارسرمایه عملیاتی می‌شود/ راهکاری برای جلوگیری از بروز تخلفات

مدیریت نظارت بر بورس‌های سازمان بورس واوراق بهادار اعلام کرد از فردا، یکم دی ماه، سامانه جدید نظارتی بازارسرمایه اجرایی می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ مدیریت نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار به اشاره به سامانه جدید نظارتی گفت: سامانه اصلی که حوزه نظارت را انجام می دهد مبتنی بر سیستم مدیریت پایگاه داده (Oracle BI) است. در این سامانه بانک اطلاعاتی و پارامترها از قبل تعریف شده است. ناظران و افرادی که از این سامانه استفاده می‌کنند باید در چارچوب های این سامانه حرکت کنند، در چنین شرایطی انعطاف لازم در گزارش‌سازی و هشدارسازی برای کشف تخلف محدود می شود.

پارچینی خبر داد: از ابتدای دی ماه این سامانه به سامانه های دیگری که دارای منبع باز هستند، متصل می شود. همکاران حوزه های نظارتی که به سامانه نظارتی بورس دسترسی دارند، می توانند با توجه به زبان های برنامه نویسی و دستورالعمل های موجود، همچنین تجربیات خود، به نوشتن کدهای لازم برای تکمیل کردن سامانه نظارتی اقدام کنند.

وی افزود: این افراد می‌توانند کدهای متنوعی بنویسند و هشدارهای لازم را بدون محدودیت طراحی کنند. به این ترتیب ناظران آزادی عمل بیشتری در این حوزه خواهند داشت.

آنالیز لحظه‌ای اطلاعات؛ مزیت‌ مهم سامانه جدید

مدیریت نظارت بر بورس های سازمان بورس واوراق بهادار تاکید کرد: مزیت سامانه جدید، سرعت پردازش و آنالیز لحظه ای اطلاعات و داده ها است. این موضوع در حوزه پیشگیری از تخلفات کمک زیادی به بازار سرمایه می کند. در این سامانه تلاش بر این است تا دریابیم افراد و گروه هایی که معاملات انجام می دهند چه ارتباطاتی با یکدیگر دارند.

پارچینی توضیح داد: البته اطلاعات لازم در این خصوص به طور مستند وجود دارد، اما در فاز کنونی قرار است این اطلاعات به طور سیستمی شناسایی شود. با هوش مصنوعی می توانیم این روابط را به طرز بهتری شناسایی کنیم.

وی تاکید کرد: وجود سامانه جدید گامی در جهت پیشگیری از رفتارهایی است که می تواند منجر به بروز تخلف شود. بنابر دستورالعمل موجود در این سامانه، در صورت مشاهده رفتار ناصحیح به افراد به طور غیرمستقیم و از طریق کارگزاریشان تذکر داده می شود، در این مرحله هیچ کدی بسته نمی شود؛ اما در شرایطی که تذکر ها مورد توجه قرار نگیرند، وارد فاز برخورد خواهیم شد.

۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
کد خبر: 23157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha