۲ اصـــــلاح مهـــــم در صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی/باید راه برای مشــارکت کارگــران، کارفرمایان و تشکل‌های آنها در مدیریت صندوق باز شود/دولت حق ندارد تعهدات اضافی ایجاد کند!

کارشناس بازار کار و کارگری گفت: دولت مقاطع مختلف با دست اندازی به این صندوق، سازمان تامین اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و روند طبیعی کاری این سازمان را با اشکال مواجه کرده بدون عمل به تعهدات خود و سرمایه گذاری وتقویت این صندوق که امنیت اجتماعی و امنیت ملی بدان وابسته است.دولت حق ندارد تعهدات اضافی که بار مالی برای صندوق های بازنشستگی مخصوصا تامین اجتماعی ایجاد می کند به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بخش بزرگی از حقوق بگیران جامعه که اکثریت طبقه کارگر و کارمندان ضعیف جامعه به شمارمی روند تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند. نزدیک به پنجاه میلیون نفر از جمعیت هشتاد وپنج میلیون نفری تحت پوشش صندوقی هستند که به دلیل دخالت های آشکارا ونقض قوانین دولتها، ذیل سازمانی برای آینده خود سرمایه گذاری می کنند که خطر ورشکستگی بالایی دارد.در عین حال دولت نه تنها از این سازمان حمایت نمی کند بلکه مصدایق دستوری دولت در بودجه وسایر تصمیم گیری های شاهد این ادعاست. کارشناس بازار کار وکارگری در خصوص بحران های صندوق تامین اجتماعی که دولت مسبب آن است با رادار اقتصاد گفت و گو کرده است.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار وکارگری با انتقاد از دولت درخصوص عدم حمایت از کارگران و بازنشستگان و عدم اصلاحات جدی در سازمان ها وصندوق های بازنشستگی که منافع مردم در آن تامین شود گفت: قطعا دولت دو نوع اصلاحات را برای صندوق های بازنشستگی باید در دستور کار خود قرار دهد، بخصوص صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی، چرا که این صندوق میزبان جمعیت بسیار بزرگتری نسبت به صندوق های دیگراست و رسیدن به حقوق کارگران دراین صندوق موضوعی بسیار جدی است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه متاسفانه کارگران و بازنشستگان به دلایل مختلفی تحت فشار هستند و کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی از درآمدهای بسیار پایینی برخوردارند، ضمن اینکه تورم بالا و گرانی های هر روزه، فشارهای اقتصادی زیاد روی بر این قشرتحمیل کرده است و چون ۵۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش سازمان و صندوق تامین اجتماعی است حمایت ازاین سازمان بسیار حائز اهمیت است.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری مهمترین اصلاحاتی که در صندوق های بازنشستگی ودر سازمان تامین اجتماعی باید رقم زده شود را عنوان کرد و افزود: دو نوع اصلاحات آن هم باید از طریق برنامه های پنج ساله در مجموعه های نام برده انجام شود نه در بودجه، چرا که اجرای این اصلاحات از طریق بودجه کار بسیار اشتباهی است. اصلاحات در برنامه های بلند مدت از این جهت حائز اهمیت است چرا که اصلاحات در برنامه های بلند مدت به صورت تدریجی اما جدی اجرا می شود اما برنامه بودجه سالانه جای چنین پیشنهادات و اصلاحاتی نیست.

وی در این باره تصریح کرد: اصلاحات مد نظر باید از اصلاحات ساختاری شروع شود چرا که اصلاحات ساختاری بر آنچه به عنوان اصلاحات در بودجه توسط دولت پیشنهاد شده مقدم تر است. بازنگری ماهیت سازمان تامین اجتماعی یکی از این اصلاحات اساسی به شمار می رود. به هر حال تصدی گری و مدیریت دولت در سازمان تامین اجتماعی حداکثری است و راه را برای مشارکت شرکای اجتماعی که کارگران و کارفرمایان باشد بسته است. دولت خود تصمیم می گیرد و اجرا می کند در حالی که این رفتار دولت به هیچ وجه درست نیست. اولین اصلاحی که در موضوع اصلاحات ساختاری در این سازمان باید انجام بگیرد کاهش و یا حذف مدیریت حداکثری دولت ومداخله زیاد دولت است تا راه برای مشارکت کارگران، کارفرمایان وتشکل های آنها باز شود چرا که این تشکل ها هم باید در مدیریت و سیاست گذاری سازمان های مربوط به خود نقش داشته باشند.

حاج اسماعیلی درباره راهکار دوم توضیح داد: اقدام دوم این است که دولت باید در سازمان تامین اجتماعی به دلیل اینکه یک صندوق ملی و صندوق بین النسلی است سرمایه گذاری کند. درست است که دولت حامی صندوق های بازنشستگی کشوری ولشکری است اما از صندوق تامین اجتماعی حمایت آنچنانی به عمل نیاورده است.در حالی که دولت مقاطع مختلف با دست اندازی به این صندوق، سازمان تامین اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و روند طبیعی کاری این سازمان را با اشکال مواجه کرده بدون عمل به تعهدات خود و سرمایه گذاری وتقویت این صندوق که امنیت اجتماعی و امنیت ملی بدان وابسته است.

حاج اسماعیلی افزود: ضمن اینکه جمعیت بالایی از کشور از این صندوق خدمات می گیرند و رفاه آنها وابسته به این صندوق است. مستمری آنها وابسته به این سازمان است. بنابراین دولت باید در صندوق تامین اجتماعی وصندوق های بازنشستگی سرمایه گذاری کند.

کارشناس بازار کار و کارگری خاطر نشان کرد: موضوع بعدی که در بحث اصلاحات ساختاری مهم است این است که دولت حق ندارد تعهدات اضافی که بار مالی برای صندوق های بازنشستگی مخصوصا تامین اجتماعی ایجاد می کند  به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کند. دولت در مقاطع مختلف مشاغلی را سخت وزیان آور می کند بدون اینکه نظر سازمان تامین اجتماعی وبار مالی وارده بر این سازمان را در نظر بگیرد  وبدون تقویت سازمان تامین اجتماعی و بررسی نظر کارگران و اینکه با حضور نخبگان،؛ دانشگاهیان و پژوهشگران کار کارشناسی و سازمان های مسوول وتشکل های مربوطه سیاست گذاری کند خود یک تنه تصمیم می گیرد. دولت سر خود شغل های سخت و زیان آور، بازنشستگی پیش از موعد، بازنشستگی های استثنایی برای افراد شصت ساله با سابقه ده ساله برای پرداخت بیمه تعیین می کند این ها مواردی است که برای سازمان تامین اجتماعی مشکل ایجاد کرده است.

وی در این باره افزود: با اینکه بیمه ای که برای گروه های مختلف مثل خادمان مساجد، رانندگان و قالیبافان ایجاد کرده حق آنهاست اما با کار کارشناسی و رعایت مصالح ومنافع این سازمان صورت نگرفته است. با پذیرش تعهدات به نسبت بار مالی که دولت برای سازمان ایجاد می کند، این ها اصلاحاتی است که باید انجام شود. به هر حال دولت نباید به خود اجازه دهد که درهر مقطعی و هر زمانی برای سازمان مصوبه و بخش نامه جدید صادر کند.

حاج اسماعیلی با تاکید بر پرداخت بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی گفت: بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی درسال های گذشته که روز به روز بر آن افزوده شده نیز موضوع مهمی است که باید در دستور کار دولت قرار بگیرد. دولت برخی از بدهی ها را آنگونه که مایل است یا تهاتر می کند یا در مقاطعی با مبالغ بسیار کم بدون در نظر گرفتن نرخ تورم واینکه افزایش سود تامین اجتماعی را در دراز مدت در نظر بگیرد به صورت یک سویه ای تسویه می کند. در حال حاضر بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است. البته باید کار کارشناسی شود چرا که این رقم در سال گذشته بیشتر بود و از طریق بودجه سال گذشته دولت موظف شد ۸۹ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی از طریق تهاتر و واگذاری سهام به سازمان داده شود؛ که بخشی از آن انجام نشده است. دولت تعهدات زیادی به سازمان دارد این مساله باید حل و فصل شود. دولت نباید اجازه پیدا نکند حقوق سازمان تامین اجتماعی را تا این اندازه تضییع کند.

۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 23153

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha