جزئیات جدید از کمیته بررسی دستورالعمل‌های نظارتی بازار سرمایه/ در سازمان بورس چه گذشت؟

دومین جلسه کمیته سیاست های عملیاتی و نظارتی بر بازار با حضور مدیران عامل بورس و فرابورس و معاونت نظارت بر ناشران و بورس‌ها در محل سازمان بورس تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ کار ویژه‌ی این کمیته بررسی آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرائی و نظارتی مربوط به بازار است و پس از بحث و تبادل نظر  به مرور دستور العمل های مربوطه تغییر و بهبود خواهند یافت.

با توجه به اینکه کدهای معاملاتی بسیار کمی، محدودیت در دسترسی برخط داشتند، در گام نخست مقرر شد کارگزاران مجددا به احراز صلاحیت و رفع محدودیت دسترسی مستقیم در خصوص کدهای مربوطه اقدام کنند.

لازم به ذکر است بورس‌ها و کارگزاران اساسا امکان مسدودسازی کد های معاملاتی را نداشته و این موضوع نیازمند صدور دستور قضایی یا اخذ تصمیم توسط  سایر مراجع ذی صلاح است.

رویه سازمان بورس اوراق بهادار و ارکان بدین صورت است که ناظرین پس از احراز تخلف مطابق با آیین نامه مقرر، صرفا دسترسی مستقیم افراد به بازار را برای مدت کوتاهی محدود کرده و مشتری در این مدت از طریق ایستگاه‌های کارگزاری اقدام به خرید و فروش میکند.

در این جلسه با توجه مسئولیت کارگزاری در احراز صلاحیت حرفه‌ای، مقرر شد اخذ تعهدنامه وفق مسئولیت کارگزاری، توسط ایشان و حسب صلاحدید صورت گیرد.

لازم به تاکید است کد هایی که مطابق با ماده ۱۲ و تبصره آن در دستورالعمل اجرایی معاملات برخط شده‌اند به صورت خودکار ظرف ۵ روز رفع محدودیت صورت میگیرد. در این خصوص با توجه تعداد کد محدود شده و نیز رفع محدودیت خودکار، صعود یا نزول شاخص‌های بازار سرمایه مرتبط با اقدام محدودسازی در نظر گرفته نمی‌شود.

۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 23134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha