نگـــران نــرخ خــوراک پتروشیمی ها نبــاشیــد/حاشــیـــه ســـــــود پتـــروشیمی‌ها افزایش پیدا می‌کند/ عوامل داخلی و خارجی به نفــع شرکت‌های بورسی خواهد بود

کارشناس بازار سرمایه گفت:گمان می‌کنم نفت، فرآورده‌ها و پتروشیمی‌ها در بازارهای جهانی افزایش نرخ داشته باشند و در نتیجه در ابتدای سال میلادی جدید عمده شرکت‌های پتروشیمی منتفع شده و به علت رشد نرخ فروش در بازارهای جهانی، حاشیه سودشان افزایش پیدا کند.

محمدرضا آرام بنیار تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: افزایش نرخ خوراک در لایحه بودجه مطرح شده و این موضوع باعث واکنش غیرمنطقی برخی از سهامداران شده است اما حتی اگر این موضوع به تصویب برسد و تغییرات جدیدی نداشته باشد، بازهم صنایع وابسته آسیبی نمی‌بینند.

آرام بنیار افزود: در کنار افزایش نرخ خوراک، متغییرهای دیگر نیز دست خوش تغییرات شده و شاهد افزایش نرخ ارز و به دنبال آن رشد نرخ دلار نیمایی هستیم. همچنین معافیت‌های مالیاتی نیز به نفع شرکت‌ها تدوین شده است به طوری که به شرط بازگرداندن ارز صادراتی، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند و یا کاهش ۵ درصدی برای شرکت‌هایی که فروش داخلی دارند، اعمال می‌شود که این موضوع اثرات مثبتی در سودآوری شرکت‌ها دارد.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: برخی از افراد نسبت به افزایش نرخ خوراک حساسیت‌هایی از خود بروز دادند و دچار واهمه شدند اما اگر این موضوع حتی تاثیر منفی تلقی شود، اثرات آن با افزایش نرخ ارز نیمایی پوشش داده شده و جبران می‌شود؛ بنابراین سودآوری شرکت‌ها کاهش پیدا نخواهد کرد.

وی بیان کرد: علاوه بر تغییرات داخلی، دگرگونی‌هایی در متغییرهای بین المللی رخ داده که تمامی آنها به نفع شرکت‌های داخلی است و می‌تواند موجب بهبود وضعیت فروش صنایع بورسی در سال آینده بشود.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: پایه پولی در آمریکا و اروپا بیش از صد در صد رشد کرده(از اواخر ۲۰۱۹ تا حال حاضر) است. در واقع  پایه پولی در آمریکا حدود ۳ تریلیون دلار بود اما اکنون به حدود ۶ هزار و ۴۰۰ تریلیون دلار رسیده است و این افزایش شدید نرخ پایه پولی باعث شده ارزش دلار و یورو در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرده و در مقابل ارزش کالا و محصولات افزایش پیدا کند.  

آرام بنیار ابراز کرد: از آنجایی که معاملات بین المللی عمدتا به واسطه این دو ارز شکل می‌گیرد، تغیرات آن در کشورها از جمله ایران اثرگذار است. این موضوع در نرخ برخی از محصولات همچون مس، فولاد، اوره و غیره مشهود است و پیش‌بینی می‌شود روند رو به رشد و افزایش قیمت آنها در آینده نیز تداوم پیدا کند.

گمان می‌کنم نفت، فرآورده‌ها و پتروشیمی‌ها در بازارهای جهانی افزایش نرخ داشته باشند و در نتیجه در ابتدای سال میلادی جدید عمده شرکت‌های پتروشیمی منتفع شده و به علت رشد نرخ فروش در بازارهای جهانی، حاشیه سودشان افزایش پیدا کند.

وی اداه داد: با توجه به اینکه دولت دلار ۴۲۰۰ را حذف کرده و ارز مبنا را ۲۳ هزار تومان قرار داده، بسیاری از شرکت‌های بورسی منفعت خواهند برد و به طور حتم این عدم اطمینان گذرا بوده و از بین خواهد رفت.  

آرام بنیار در ارزیابی بازار سهام گفت: به‌طور کلی وضعیت سودآوری شرکت‌ها عمدتا معقول بوده و ما هیچ ادله‌ای مبنی براینکه تصمیمات دولت باعث افزایش هزینه شرکت‌ها خواهد شد، نداریم.

۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۴
کد خبر: 23122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha