تشکیل جلسه فوری مقابله با امیکرون/ کشور وارد دوره قرنطینه جدید می‌شود؟

اولین مورد ابتلا به امیکرون در تهران شناسایی شده است. ستاد ملی مقابله با کرونا امروز جلسه فوری تشکیل داده و اعضای این ستاد خواستار اجرای فوری قرنطینه و تعطیلی مدارس شده‌اند. علی‌رغم واکسیناسیون عمومی، آیا موج جدید کرونا در راه است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، ورود سویه جدید «امیکرون» از این جهت نگران‌کننده است که می‌تواند ظرف ۱۷ روز کل کشور را درگیر کند. از طرف دیگر، نتیجه برخی از مطالعات نشان می‌دهد که واکسن سینوفارم و اسپوتنیک برای مقابله با اومیکرون بسیار ضعیف هستند.

این یعنی با وجود واکسیناسیون عمومی در کشور، حالا سویه جدیدی وارد شده که سرعت شیوع آن بسیار بالاست و گفته می‌شود واکسنی که اکثر ایرانیان تزریق کرده‌اند -سینوفارم- در مقابل سویه جدید چندان اثرگذار نیست.

جلسه اضطراری برای استفاده از ماسک؟

سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرده که همزمان با شناسایی اولین مورد ابتلا به سویه امیکرون، ستاد ملی مقابله با کرونا جلسه اضطراری تشکیل داده است.

اما خروجی این جلسه، تنها تاکید بر رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی بوده. به گفته هاشمی اعضای جلسه به ضرورت استفاده از ماسک، تزریق واکسن بویژه دریافت دز سوم واکسن اعلام شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کردند.

اگرچه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، به موارد بدیهی اشاره شده است، اما دیگر اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتگوهایی که با رسانه‌ها داشته‌اند، خواستار تعطیلی مدارس و حتی قرنطینه سراسری شدند.

مهلت ۱۷ روزه امیکرون

از آن جمله پیام طبرسی، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا اعلام کرده خطر امیکرون جدی است و می‌تواند ظرف ۱۷ روز کل کشور را درگیر کند و نقشه آبی کرونایی ایران را سریع قرمز کند.

او گفته بهترین راهکار رعایت نکات بهداشتی، تزریق دز سوم برای افراد بالای ۱۸ سال است.

طبرسی تاکید کرده که امروز قرار شد نامه‌ای از کمیته علمی به ستاد ملی کرونا ارسال کنیم و توصیه کنیم که یکسری محدودیت‌های جدی را ایجاد کنیم. او گفته برخی از کشورهای اروپایی محدودیت‌ها را برگرداندند. مثلا هلند در آستانه کریسمس وارد لاک‌داون شده است.

هشدارها درباره سویه امیکرون در حالی است که گفته می‌شود این سویه کرونا، هم میزان مرگ و میر بسیار کمتری دارد و هم اینکه نیاز یه بستری و اکسیژن در میان مبتلایان آفریقایی بسیار کم بوده است.

اما مجید مختاری، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفته: امیکرون در سه هفته اخیر بالای ۵۰ جهش داشته و ترکیب این جهش‌ها ممکن است منجر به کشندگی بیشتر شود. او تاکید کرده که رفتار امیکرون در لندن با رفتار این ویروس در آفریقا یکسان نبوده و تعداد بستری‌ها در انگلستان رو به افزایش است.

نکته مهم درباره امیکرون این است که هم ممکن است طی جهش‌های مدوام کشنده شود. هم اینکه سرعت ۲ برابر شدن آن در جامعه فقط ۲.۵ روز است.

مختاری تاکید کرده که نباید به مردم امید واهی بدهیم. از مردم بخواهیم یلدا در خانه بمانند و حتی مدارس را برای دو تا سه هفته تعطیل کنیم.

سینوفارم در برابر امیکرون بی‌اثر است؟

واکسیناسیون عمومی علیه کرونا در ایران انجام شده و حتی برخی از افراد دز سوم را هم تزریق کرده‌اند. اما نکته مهم این است که اخیرا اعلام شده که واکسن‌های کووید-۱۹، سینوفارم، جانسون اند جانسون و اسپوتنیک یا اصلا یا بسیار کم در برابر اومیکرون مصونیت ایجاد می‌کنند و برای مقابله با سویه جدید کرونا بسیار ضعیف هستند.

یورونیوز در گزارشی به مطالعات محققان دانشگاه واشنگتن و شرکت داروسازی سوئیسی هامباس اشاره کرده است. این گروه کارایی شش واکشن مطرح و استاندارد در برابر امیکرون را بررسی کرده‌اند.

تنها ۳ نفر از ۱۳ نفری که که دو دوز سینوفارم را دریافت کرده بودند پادتن هایی علیه اومیکرون داشتند. واکسن جانسون اند جانسون روی ۱۲ نفر آزمایش شد و تنها یک نفر آنتی بادی داشت واکسن اسپوتنیک هیچ مصونیتی در بدن ۱۱ فرد آزمایش شده ایجاد نکرد.

تحقیقات در آمریکا هم نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونا احتمالا بدون دُز سوم در مقابل سویه «اومیکرون» بی‌اثر می‌شوند.

۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
کد خبر: 23081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha