چرا با وجود ارزنده بودن سهام، خریدار چندانی در این بازار وجود ندارد؟

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سایه گستر سرمایه گفت: بازار سرمایه نسبت به تورم و رشد سایر شاخص‌های اقتصادی، تقدم و تأخر زمانی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ سید محسن موسوی مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سایه گستر در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه، بازاری متشکل از تمامی صنایع بزرگ تولیدی کشور از جمله بانک‌ها، پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها، فولادی‌ها، واسطه‌گری مالی، غذایی‌ها، سیمانی‌ها و ... است و بدون شک کلیت این بازار، ارزانده بوده و البته که در تحلیل ارزندگی این بازار باید هر شرکت مستقلا مورد بررسی قرار بگیرد و احتمالاً بخشی از صنایع از ارزندگی بیشتر و بخشی دیگر از ارزندگی کمتری برخوردار هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ارزنده بودن سهام، خریدار چندانی در این بازار وجود ندارد، اظهار کرد: به هرحال سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن ریسک و بازده هر بازار اقدام به سرمایه‌گذاری در آن بازار می‌کند و احتمالاً آنچه بیشتر، سرمایه‌گذاران بازارسرمایه را تحت تأثیر قرار داده، فضای روانی این بازار بوده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سایه گستر گفت: معتقدم اتفاق نگران‌کننده‌ای در بازارسرمایه ما رخ نداده که سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در این بازار پرهیز کنند؛ بررسی روند شاخص کل بورس نشان می‌دهد از ابتدای سال تا اواسط خرداد ماه و روزهای قبل از انتخابات، بازار سرمایه افت داشته و شاخص بورس از حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد به حدود یک میلیون و ۹۵ هزار واحد رسیده است.

این کارشناس بازاسرمایه ادامه داد: البته پس از آن نیز نوساناتی در بازار سرمایه رخ داده تا به امروز که شاخص کل در کانال ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی قرار دارد.

موسوی تاکید کرد: بنابراین می‌توان گفت بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تاکنون رشدی نداشته است. این در حالی است که بسیاری از سهم هایی که در فصل تابستان، در قیمت‌های بالاتر از امروز خریدار داشتند، افت کرده و با فشار فروش مواجه هستند. قطعاً اکثر سهم های بازار سرمایه، از نگاه تحلیلی ارزنده هستند؛ اما ابهاماتی از جمله وضعیت مذاکرات و بودجه ۱۴۰۱ و بحث های مالیاتی پیش روی این بازار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سایه گستر گفت: معتقدم بازار سرمایه به مقطعی رسیده که امکان تحلیل میزان تاثیرگذاری هر یک از اتفاقات و ابهامات بر روند سودآوری شرکت‌ها را دارد و در سایه این تحلیل و روشن شدن چشم انداز بازار سرمایه، این بازار پتانسیل رشد خواهد داشت.

وی افزود: نکته اینجاست که بازار سرمایه نسبت به تورم و رشد سایر شاخص‌های اقتصادی، تقدم و تأخر زمانی دارد.‌ فراموش نکنید در سال ۹۷ هم با افزایش نرخ ارز و رشد بازار مسکن، بازار سرمایه با یک وقفه زمانی استارت حرکت زد و شاهد آن بودیم که این بازار حتی بیش از سایر بازارهای موازی، رشد کرد.

موسوی با اشاره به اینکه گزینه‌های جذابی در بازار وجود دارند، تصریح کرد: به هرحال بازار سرمایه از ابتدای امسال رشدی نداشته و می تواند برای سرمایه گذاران، گزینه جذابی باشد. تورم، تمام بازارها را تحت تاثیر قرار می دهد و محال است که یک بازار از تورم جا بماند. اما باید به سرمایه‌گذاران کمی زمان داد تا تاثیر برخی متغیرهای بودجه‌ای را بر وضعیت صنایع بررسی کنند. البته که از نگاه تحلیلی، متغیرهای بودجه‌ای، اثر منفی برای بازار سرمایه ما نخواهد داشت و اتفاقا متغیرهایی همچون نرخ تسعیر ارز، موجب رشد سودآوری شرکت ها هم شده و بخشی از نگرانی های بازار فعالان بازار سرمایه بی مورد است.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه های مناسب تر بازار برای سرمایه گذاری در میان مدت، گفت: به نظر می‌رسد شرکت‌هایی که در مجامع چند ماه آینده، سود تقسیمی مناسبی خواهند داشت و ضمناً بخشی از درآمدهای آنان هم به صورت ارزی است، گزینه های مناسب تری برای سرمایه گذاری در میان مدت خواهد بود. ضمن اینکه با توجه به چشم انداز بازار طلا سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا هم می تواند جذاب باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سایه گستر افزود: علاوه بر این برخی از شرکت‌های تامین سرمایه هم در این مدت افت زیادی داشت و به محدوده ای رسیده که برای سرمایه گذاری جذاب هستند. برخی از شرکت‌های بیمه‌ای هم افت زیادی داشته و با توجه به ارزش بالای دارایی‌های آنان، گزینه‌های مناسبی برای سرمایه گذاری در میان مدت هستند. در گروه سیمانی، پالایشی و... هم می توان گزینه های مناسبی برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد. بطور کلی، سهم ارزنده در بازار ما، کم نیست!

موسوی در خاتمه تصریح کرد: با در نظر گرفتن پارامترهای تاثیر گذار بر بازار سرمایه از جمله تورم، حجم نقدینگی و وضعیت تولید و فروش شرکت ها، بازار سرمایه قطعاً پتانسیل رشد خواهد داشت. امیدوارم شرایطی فراهم شود که بازار سرمایه سرمایه گذاران و مشارکت کنندگان بیشتری جذب کند و با ورود نقدینگی، این بازار رونق گیرد. به هر حال اگر بپذیریم که "نوسان" جزو ذات بازار سرمایه است، باید بپذیریم که این بازار همواره مثبت یا همواره منفی نخواهد بود و شرایط تغییر خواهد کرد!

۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 23075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha