افزایش قیمت خودرو محور اصلی استیضاح فاطمی امین / فروش خودروهای ۵هزار دلاری به ۱۵تا ۲۰هزار دلار

لطف اله سیاهکلی با اشاره به استقبال نمایندگان از طرح استیضاح وزیر صمت، موضوعاتی چون، افزایش قیمت خودرو و مشکلات برآمده از واگذاری و نظارت بر معادن را ۲محور اصلی استیضاح سیدرضا فاطمی امین عنوان می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادآنلاین؛  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و طراح استیضاح وزیر صمت با اشاره به دلایل پیگیری موضوع استیضاح وزیر صمت گفت: به عنوان طراح استیضاح از وزیر صمت  در ۲محور اصلی موضوع را پیگیری کرده ام. نخستین مورد در خصوص افزایش قیمت خودرو است که معتقدم این تصمیم منطق درستی ندارد و با افزایش قیمت خودرو نمی توان مشکل خودروسازی کشور را حل کرد. بیش از ۳دهه است که وزرای صنعت با چنین روش هایی، قیمت خودرو را افزایش داده اند، اما گره ای از مشکلات خودروسازی باز نشده است.

سیاهکلی افزود: مشکل صنعت خودروسازی کشورمان برآمده از گران اداره کردن صنعت خودروسازی و فقدان بهره وری در این صنعت است.اگر قیمت تمام شده خودرو در کشور بالاست به دلیل هزینه های غیر ضروی است که این صنعت گرفتار آن شده است. مدیران این صنعت، اما به جای اصلاح ساختار، مدام اقدام به افزایش قیمت خودرو کرده اند. تصمیمات غلطی که فشار را تنها متوجه مصرف کننده و مردم می کند.

نماینده قزوین در مجلس گفت: دومین محور استیضاح نیز مرتبط با واگذاری و نظارت بر وضعیت معادن کشور است. با توجه به ظرفیت های کشور در بخش معدن، بهبود شاخص مدیریت در معادن می تواند ارزش افزوده فراوانی را متوجه اقتصاد ایران کند، اما نه در نحوه واگذاری معادن و نه در حوزه نظارت بر عملکرد معادن، اقدامات مطلوبی صورت نگرفته است. این دو موضوع، محورهای اصلی استیضاح را تشکیل می دهد. رویکرد بسیاری از نمایندگان نسبت به طرح مثبت است و خواستار اعمال اصلاحات در وزارت صمت هستند.

سیاهکلی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین در این خصوص که تا چه اندازه عملکرد وزارت صمت مبتنی بر وعده های فاطمی امین قبل از رای اعتماد مجلس است؟ گفت: یکی از مهمترین وعده های فاطمی امین، قبل از رای اعتماد، بهبود شاخص های کیفی در صنعت خودروسازی بود که در این زمینه نمره قابل قبولی نمی گیرد. جدای از بحث خودروسازی در سایر حوزه ها نیز مانند، سیمان، فولاد، بحث تنظیم بازار، بهبود شاخص های وارداتی وصادراتی  ... وعده هایی مطرح شد که در برخی حوزه ها عملکردهای نسبتا مطلوب و در بسیاری از بخش ها عملکرد نه چندان مناسبی به ثبت رسیده است.

او ادامه داد: به عنوان نمونه هرچند در صنعت سیمان، اقدامات مطلوبی صورت گرفته، اما هنوز تا رسیدن به نقطه ایده ال فاصله زیادی باقی مانده است. قیمت سیمان مبتنی بر نظام بازار باید به زیر ۲۵هزار تومان برسد که هنوز چنین رقمی حاصل نشده است. در حوزه فولاد وعده داده شده که اقدامات مطلوبی در خصوص نظام عرضه و تقاضا و بهبود وضعیت قیمت صورت بگیرد.

ضرورت اصلاح ساختار صنعت خودروسازی

طراح استیضاح از وزیر صمت افزود:  مهمتر از همه، اما قیمت خودرو است که بسیار بالاست. هرچند ممکن است، هزینه های تولید خودرو افزایش پیدا کرده باشد، اما راهکار مواجهه با این وضعیت این نیست که مدام دست در جیب مردم کنند. راهکار معقول آن است که هزینه های تولید کاهش و بهره وری افزایش پیدا کند. واقع آن است که مردم ایران، امروز ۴الی ۵برابر قیمت جهانی، خودروهای بی کیفیت داخلی را می خرند. 

سیاهکلی با با اشاره به اینکه نمایندگان معتقدند ساختار خودروسازی ایران غلط است و هزینه های تحمیل شده به این صنعت، منصفانه نیست، گفت: البته منظور نمایندگان این نیست که دولت اقدام به قیمت گذاری دستوری در قیمت خودرو کند، بلکه صنعت خودروسازی نیازمند اصلاح ساختار در تولید است. باید فلسفه مدیریت در صنعت خودروسازی تغییر کند تا از طریق بهره وری بیشتر هزینه های تولید کاهش پیدا کند.

این نماینده در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار اقتصادآنلاین در این زمینه که سرنوشت استیضاح وزیر صمت از نظر شما چگونه رقم خواهد خورد؟ گفت: نمایندگان خود را وکیل مردم می دانند، فرق نماینده با وکیل مردم آن است که وکیل وظیفه دارد حقوق موکل خود را استیفا کرده و به او باز گرداند.امروز اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان نسبت به وضعیت صنعت خودروسازی معترض هستند و معتقدند به مردم اجحاف می شود. تداوم این روند قابل قبول نیست و نمایندگان بر اصلاح وضعیت موجود اصرار دارند.

او ادامه داد: کیفیت و پلتفرم های خودرو در دنیا یک کلاس و استانداردی دارد، اما در ایران به این استانداردها توجه نمی شود. بسیاری از این خودروها که در ایران ۲۵۰تا ۳۰۰میلیون تومان قیمت دارد در دنیا ، حدودا ۵هزار دلار قیمت دارند، اما در ایران این خودروها با قیمت حداقل ۱۵تا ۲۰هزار دلار به فروش می رسند. در دنیا با ۱۵تا ۲۰هزار دلار برندهای مناسبی مانند تویوتا و هیوندای و... را می توان خریداری کرد، اما در ایران خودروهای ۵الی ۶هزار دلاری را ۱۵هزار دلار به فروش می رسانند.

سیاهکلی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که در ایران هم نیروی انسانی ارزان است و هم انرژی با پایین ترین قیمت قرار دارد، بنابراین قیمت تمام شده محصولات تولیدی در ایران باید به نسبت غرب به مراتب ارزان تر باشد، اما متاسفانه قیمت تمام شده خودرو در ایران ۴برابر کشورهای غربی است. این روند نشان می دهد که ساختار تولید خودرو در ایران ایراد دارد و مجلس در جریان استیضاح وزیر صمت تلاش خواهد کرد زمینه اعمال این اصلاحات را فراهم سازد.

۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 23061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha