بازار سرمایه تبدیل به یک قلک شده است / شاخص کل معیار صحیحی برای سنجش وضعیت بازار نیست/بانک مرکزی باید تمرکز خود را بر شاخص‌های اقتصادی و تورم قرار دهد

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری بیمه سلامت گفت: هنوز باورهای اشتباهی در بین فعالان بازار وجود دارد. به طور نمونه نگرانی بخش زیادی از فعالان بورسی و حتی متولیان آن مربوط به عدد شاخص کل و نوسانات آن است و این در حالی بوده که این موضوع معیار صحیحی برای سنجش وضعیت بازار نیست. تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی باید تمرکز خود را بر شاخص‌های اقتصادی و تورم قرار بدهد اما متاسفانه این نگاه اشتباه به مسئولان نیز سرایت کرده و دغدغه‌ آنها نیز منتهی به این موضوع می‌شود.

مهدی دلبری مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری بیمه سلامت در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد:  چندی پیش آقای محسنی اژه‌ای در خصوص دخالت‌های نامتعارف و ابهامات مهم بورسی سخنانی را مطرح کرده بود و به نظر می‌رسد که حاکمیت و فعالان بازار از شرایط و موقعیت‌های کنونی بازار سرمایه رضایت مناسبی ندارند.

دلبری تشریح کرد: علاوه بر این موضوعات، انتشار اوراق و تامین مالی به حدی زیاد بوده که بازار سرمایه در عمل تبدیل به یک قلک تبدیل شده است و در حقیقت سازوکار اصلی آن که تامین مالی برای بنگاه‌های تولیدی و کمک به تشکیل سرمایه بوده، از بین رفته است. بنابراین پیش‌از هر اقدامی باید نسبت به حل این موضوع اقدام موثری را انجام دهند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری بیمه سلامت اضافه کرد: به دنبال تصویب قانون بازار اوراق بهادار در ۱۳۸۴ ، بازار از لحاظ تیپیکال (به طور عموم و روزمره) و همچنین ساختار نهادهای ناظر دست‌خوش تغییرات قرار گرفت و توسعه‌ای حاصل شد اما هنوز باورهای اشتباهی وجود دارد. به طور نمونه نگرانی بخش زیادی فعالان بورسی و حتی متولیان آن مربوط به عدد شاخص کل و نوسانات آن است و این در حالی بوده که این موضوع معیار صحیحی برای سنجش وضعیت بازار نیست. تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی باید تمرکز خود را بر شاخص‌های اقتصادی و تورم قرار بدهد اما متاسفانه این نگاه اشتباه به مسئولان نیز سرایت کرده و دغدغه‌ آنها نیز منتهی به این موضوع می‌شود.

وی بیان کرد: در همین رابطه حمایت آنها در جهت حفظ شاخص در محدوده مشخصی بوده و اقداماتی که در جهت حفظ سرمایه سهامداران خرد شده، در عمل جوابگو نبوده است چراکه این حمایت‌ها به صورت دستوری شکل گرفته و اقدام مثبتی در جهت ارتقاء کارکرد و همچنین نرم‌افزارهای آن انجام نشده و اهداف ساختارمند و مشخصی در دستورکار قرار نگرفته است.  

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری بیمه سلامت مطرح کرد: بیشترین فرصتی که در بازار سرمایه از دست رفت، مربوط به فرصت ارتقای نرم افزارها، سامانه‌ها و همچنین ارتباطات بین المللی است. از همین رو اکنون با شرایط نا مناسب‌تری رو به رو هستیم.

وی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه متولی اصلی سامان‌دهی معضلات بازار سرمایه و باگ‌های مربوط به آن چه نهادی است؟ پاسخ داد:  به طور مشخص شورای عالی بورس نقش اساسی و اصلی در تعیین راهبردهای بازار سرمایه و نظارت بر سازمان بورس را دارد اما به علت سیستم دولتی که وجود دارد و همچنین عدم انتشار گزارشات مربوط به شورای عالی بورس، برنامه مشخصی از اهداف و سیاست‌گذاری‌های آن دریافت و استنباط نمی‌شود و نمی‌توان ارزیابی صحیحی از عملکرد آن داشت اما با همه این تفاسیر این نهاد باید برنامه ریزی بلندمدت و پایداری در خصوص ناکارآمدی بازار سرمایه در دستورکار خود قرار بدهد.

دلبری افزود: روزمرگی مدیران مهمترین عاملی است که در این ضعف نقش دارد و متاسفانه مدیران برنامه و اهدافی برای یک مسیر ۵ الی ۱۰ ساله بازار سرمایه ندارند. متاسفانه فاصله معناداری بین بورس ایران و بورس‌های بین المللی وجود دارد و با گذر زمان این فاصله و شکاف بیشتر و شدیدتر می‌شود که این امر مطلوبی نبوده و توسعه بازار را دشوارتر می‌کند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری بیمه سلامت ادامه داد: علاوه بر این موضوع، تعارض منافع نیز یکی از عوامل مهم در قصور رخ داده است. مدیران کارآمد بسیاری در نهادها و زیرمجموعه‌های بازار سرمایه سرمایه وجود دارد که از حقوق و مزایای یکسانی برخوردار نیستند، بنابراین نفرات کارآمد ترجیح به جابه‌جایی می‌دهند و آثار این جابه‌جایی‌ها در ابهامات بازار سرمایه و ترس سهامداران مشهود است.

وی افزود: برای پویایی بازار سهام و بازگشت آن به کارکرد اصلی خود یعنی تامین نقدینگی باید بجای تزریق منابع به صندوق‌ها، سیاست‌هایی در جهت افزایش سودآوری شرکت‌ها اخذ شود و به این ترتیب رشد فزاینده‌ و پایداری برای صنایع بورسی به وجود بیاید. به طور حتم اگر از فشارهایی همچون تغییرات بودجه به بازار سرمایه  خودداری شود با نتیجه و تاثیرگذاری بهتری رو به رو خواهیم شد. 

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری بیمه سلامت اضافه کرد: گفت: به طور مشخص دولت در تدوین بودجه نرخ خوراک پتروشیمی ها و حقوق مالکانه بیشترین دست‌اندازی را داشته و سود شرکت‌های بورسی تحت الشعاع قرار می‌گیرد و این امر می‌تواند در بلندمدت به یکی از ریسک‌های بازار تبدیل بشود. نرخی که برای خوراک‌ها و گاز تعیین می‌شود باید دارای کف و سقف مشخصی باشد. نبود بازه مشخصی در این خصوص باعث عدم توسعه بازار و رو به رویی آن با یک ریسک دوره‌ای و هرساله می‌شود.

دلبری در خاتمه این گفت‌وگو تصریح کرد: در نرخ گاز استناد به فرمول هاب‌های اروپایی که عمدتا مصرف کننده هستند، شده است در صورتی که چنین رویکردی اشتباه بوده و به این کشورها هزینه حمل و غیره تعلق می‌گیرد و فرمول محاسبه آن بایستی با قیمت گاز صادراتی تنظیم شود. 

۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 23058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha