قیمت‌گذاری دستوری یا دست در جیب سهامداران / جبران کسری بودجه از شرکت‌های بورسی، صحیح نیست

رونق بازار سرمایه در گرو حمایت کلی نظام و هماهنگی هر ۳ قوه در مورد این بازار خواهد بود تا فعالان بازار به این اطمینان خاطر برسند که قرار نیست با اقداماتی از جمله سرکوب قیمت ها، دستکاری در سودآوری صنایع، تصمیمات خلق الساعه و غیرکارشناسی و... منافع فعالان بازار سرمایه در معرض تهدید قرار بگیرد.  این روزها بسیاری از فعالان بازار سرمایه بر ارزندگی سهم ها اصرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ عظیم ثابت رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان البرز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: اگرچه من هم معتقدم بازار سرمایه ما در قیمت‌های فعلی ارزنده است، اما بر اساس شواهد و قرائن و شرایط کنونی بازار سرمایه، فعلا بحث ارزندگی این بازار چندان اهمیتی ندارد و آنچه موجب‌ اذیت و آزار بازار سرمایه شده، بی اعتمادی سهامداران ‌و جنبه روانی ناشی از بی توجهی
مسئولان نسبت به وضعیت این بازار است. بازار سرمایه در حال حاضر از تحلیل پذیری خارج شده و بخش اعظم‌ بی‌توجهی فعالان این بازار به تحلیل بنیادی و تکنیکال سهم ها، بی اعتمادی سرمایه گذاران نسبت به فرآیندهای بازار سرمایه است.

وی افزود: با توجه به رشد سالانه ۳۶ الی ۴۰ درصدی نقدینگی، منابع کافی برای رشد بازار سرمایه وجود دارد، اما با توجه به ترس سرمایه‌گذاران، بخش قابل توجهی از منابع جذب صندوق های درآمد ثابت و بازارهای رقیب خصوصا رمز ارزها شده است. اگر بتوان اعتماد از دست رفته را به این بازار بازگرداند، با توجه به افت قیمت‌ها و ارزندگی سهم ها تا حدود زیادی می‌توان شاهد رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه بود.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن انتقاد از برخی اعدادی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده، اظهار کرد: یکی از کم لطفی هایی که نسبت به صنایع پتروشیمی و فولادی شده محاسبه نرخ گاز بر اساس "هاب" های اروپایی بوده و انتظار می‌رود اگر دولت برنامه‌ای برای تغییر نرخ گاز صنایع دارد، هم این تغییر در برنامه بلند مدت و از پیش تعیین شده صورت بگیرد و هم تغییرات بر مبنای نرخ های فوب منطقه‌ای باشد و نرخ هاب اروپا، مبنای قیمت گذاری گاز در صنایع ما قرار نگیرد. امیدوارم برخی از اعداد و فرمول هایی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیشنهاد شده، توسط مجلس اصلاح گردد و شرایطی فراهم شود که شرکت ها و صنایع فعال در بازار سرمایه که تعداد کثیری سهامدار خرد دارند، تحت فشار قرار نگیرند و منافع سهامداران را با دستکاری هایی از جمله قیمت گذاری های دستوری در صنایع کاهش ندهیم.

وی تصریح کرد: کماکان معتقدم قیمت بسیاری از سهم های بازار سرمایه ما ارزنده است، اما رشد قیمت ها در گرو جلب اعتماد سرمایه‌گذاران بوده و برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته به این بازار، حتماً دولت و سیاست‌گذاران اقتصادی باید از این بازار حمایت کنند.

اگر دولت قصد حمایت از بازار سرمایه را دارد، باید از دخالت در فرایندهای این بازار بپرهیزد. قیمت گذاری های دستوری و دست کردن در جیب سهامداران صنایع بورسی، موجب سلب اعتماد سرمایه‌گذاران شده و ترس سهامداران را تشدید می‌کند.

رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان البرز تاکید کرد: باید حتماً بر اساس و اساس مکانیزم بازار کار کرد و در تمام دنیا چنین روندی مرسوم است. اینکه در سال حمایت از تولید و مانع زدایی ها، بودجه ای ارائه شود که به نفع شرکت ها و صنایع بزرگ تولیدی کشور نباشد، پسندیده نیست. دولت باید بپذیرد که صنایع خصوصی سازی شده و فعال در بازار سرمایه، سهامدارانی از اقشار مختلف دارند و اینکه تلاش شود به منظور جبران کسری بودجه دولت از سود شرکت‌های بزرگ بکاهیم، صحیح نیست. در تدوین لایحه بودجه حتماً باید با حساسیت نسبت به تاثیر این لایحه بودجه بر سودآوری صنایع بورسی تصمیم‌گیری شود.

عظیم ثابت خاطرنشان کرد: البته این را هم در نظر داشته باشید که بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه سال جاری، منافع خوبی برای سهامداران ایجاد کرده است. به ویژه آن که مقرر شده مالیاتی که از بازار سرمایه اخذ می‌شود به صندوق تثبیت بازار تزریق گردد و این، اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه ما خواهد بود.

رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان البرز اضافه کرد: ولی مشکل اینجاست که بازار سرمایه ما در ۱۶ ماه گذشته روزهای منفی متعددی به خود دیده و این روند منفی فرسایشی و افت قیمت ۷۰ تا ۸۰ درصدی بسیاری از سهم های بازار، اعتماد سرمایه گذاران را خدشه دار کرده است. سیاست گذاران باید بپذیرند که بازار سرمایه این روزها بازار سرمایه سال های قبل متفاوت است و این بازار حدود ۵۰ میلیون ذینفع دارد.

عظیم ثابت در پایان گفت: کمک به رشد اقتصادی و حمایت از اقشار آسیب پذیر، با وضعیت فعلی بازار سرمایه امکان پذیر نیست و باید بپذیریم رونق بازار سرمایه در گرو حمایت کلی نظام و هماهنگی هر ۳ قوه در مورد این بازار خواهد بود تا فعالان بازار به این اطمینان خاطر برسند که قرار نیست با اقداماتی از جمله سرکوب قیمت ها، دستکاری در سودآوری صنایع، تصمیمات خلق الساعه و غیرکارشناسی و... منافع فعالان بازار سرمایه در معرض تهدید قرار بگیرد.

۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 23042

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha