بازار با یک هژمونی ترس رو به رو است ونسبت به هر رویدادی بیش واکنشی نشان می‌دهد/ لایحه بودجه کاتالیزوری در ریزش بازار سهام است

کارشناس بازار سرمایه گفت: طبق تئوری‌های رفتارشناسی مالی، در بازاری که با خبرهای بد رو به رو است و یا حداقل خبرهای خوب قابل اتکایی وجود ندارد، هر اتفاقی که توسط فعالان و یا سرمایه‌گذاران مطلوب تلقی نشود، تاثیر اگزجره شده‌ای (exaggerate) می‌گذارد. به‌بیان دیگر در چنین وضعیتی بازار واکنشی اغراق آمیز نشان داده و در اتفاقات بزرگ‌نمایی می‌شود.

بهروز شهدایی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: بودجه‌ای که دارد تدوین می‌شود کما فی‌السابق بودجه‌ای نیست که آینده یک اقتصاد را ترسیم کرده و در چارچوب یک هدف بلندمدت حرکت کندو تمرکز آن بر روی تامین کسری بودجه و جبران کمبود درآمدهاست.

شهدایی ادامه داد: در بسیاری از رده‌های هزینه‌ای بودجه اگر یکی از ردیف‌ها حذف شود یا پرداخت نشود، تغییرات زیادی را در اقتصاد به وجود آورده و در واقع نگاه سیاستگذار سیگنالی را به بازارها مخابره می‌کند. البته به‌طور کلی بودجه سال ۱۴۰۱ نیز با همان رویکرد سال‌های پیش بوده و تغییر چندانی در آن وجود ندارد و همانند گذشته تکیه بر کسب‌ درآمد و فشار به بخش‌های داخلی بوده و در همین راستا نیز افزایشی در نرخ خوراک اعمال شده است.

تحلیلگر بازار سرمایه تشریح کرد: اینکه لایحه بودجه چه تاثیری بر بازارهای مالی می‌گذارد باید گفت که بخش عمده‌ای از بازارها تحت اختیار و سلطه حاکمیت و دولت است. بنابراین سهم و منفعت بردن صاحبان اصلی و بزرگ آن نیز خواهد بود. در کشورهای پیشرفته چنین سازوکاری وجود ندارد و اقتصاد بر یک بخش متمرکز نیست. در کشورهای اروپایی و آمریکا بخش زیادی از بودجه صرف بخش‌های دولتی و شرکت‌هایی که از دولت ارتزاق می‌کنند، نمی‌شود.

وی بیان کرد: در کشور ما لایحه بودجه نقش زیادی بر بازارهای مالی دارد چراکه همان‌طور که گفته شد، بخش زیادی از بازارهای مالی تحت کنترل دولت بوده و تصمیمات و حرکت آن می‌تواند بر سود یا ضرر بخش‌های خرد و یا خصوصی اثر سرنوشت‌سازی را بگذارد.

تحلیلگر بازار سرمایه ابراز کرد: البته ریزش‌های کنونی بازار سهام به علت واکنش به لایحه بودجه نیست و سایه مشکلاتی که از ماه‌های قبل نیز وجود داشته همچنان بر این بازار، سنگینی می‌کند. در واقع آغاز ریزش‌های بازار سهام از زمان ارائه لایحه بودجه نبوده و از مدت‌ها قبل با چنین موضوعی رو به رو بودیم؛ بنابراین باید از دیدگاه رفتارشناسی مالی به این اتفاق بپردازیم.

شهدایی مطرح کرد: طبق تئوری‌های رفتارشناسی مالی، در بازاری که با خبرهای بد رو به رو است و یا حداقل خبرهای خوب قابل اتکایی وجود ندارد، هر اتفاقی که توسط فعالان و یا سرمایه‌گذاران مطلوب تلقی نشود، تاثیر اگزجره شده‌ای (exaggerate) می‌گذارد. به‌بیان دیگر در چنین وضعیتی بازار واکنشی اغراق آمیز نشان داده و در اتفاقات بزرگ‌نمایی می‌شود.

وی توضیح داد: بودجه تغییر چندانی نداشته و حتی موارد تصویبی تا پایان سال انحراف زیادی پیدا خواهد کرد و این موضوع بر همگی روشن و شفاف است. بنابراین بازار با یک هژمونی ترس رو به رو بوده ونسبت به هر رویدادی بیش واکنشی نشان می‌دهد. به‌طور مثال فردی در یک محیطی صداهای گوناگونی می‌شنود و دچار واهمه نمی‌شود اما اگر همین اتفاق در زمان تاریکی و یا قطعی برق بیفتد، امکان دارد نسبت به آن صداها واکنش نشان داده و دچار ترس شود؛ در چنین وضعیتی شرایط ثابت است اما تاریکی و یا رفتن برق عاملی برای ترس می‌شود.  بازار سرمایه نیز در حال حاضر با شرایطی مشابه رو به رو بوده و بودجه با اینکه رویکرد متفاوتی با گذشته ندارد، عانلی برای ترس سهامداران شده است.

تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است؛ بودجه تنها به عنوان کاتالیزوری در واکنش منفی سهامداران عمل کرده و این اتفاق باعث شده تا سرمایه‌گذاران به بازارهای موازی و سوداگرایانه راغب بشوند و در حقیقت بورس رفتار طبیعی را نشان می‌دهد. 

شهدایی در خاتمه‌ این گفت‌وگو گفت: متاسفانه دولت وعده‌های بسیاری برای بازگرداندن اعتماد سهامداران و برنامه‌های صدروزه داده بود اما تاکنون اقدام موثری نسبت به این موضع انجام نداده است.

۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
کد خبر: 23015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha