اگر بودجه با همین کیفیت تصویب شود بخش زیادی از سود شرکت‌ها از بین خواهد رفت/ شاخص کل به نقطه حمایتی رسیده است

کارشناس بازار سرمایه گفت:در صورتی که کلیات بودجه با همین کیفیت مطرح شده و کسری بودجه انتظاری ادامه پیدا کند و تصویب بشود، طبیعتا بخش زیادی از سود شرکت‌ها از بین خواهد رفت و در نفع دولت تعریف خواهد شد. با انتقادات اساسی که به لایجه بودجه سال ۱۴۰۱ وارد است و چالش‌هایی که احتمالا پس از آن به وجود می‌آید، نمیتوانیم انتظار رشد منطقی و پیوسته‌ای را در بازار داشته باشیم.در آینده هر شرکتی که بتواند مزیت و رقابتی نسبی را در حوزه کاهش هزینه‌ و نرخ خوراک دریافتی، افزایش راندمان و غیره به وجود بیاورد،با اقبال سهامداران مواجه می شود.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ بسیاری از تحلیلگران معتقدند که سبز شدن بازار بعد از سه روز منفی طبیعی است و چهارشنبه  هم همین اتفاق افتاد و آخر هفته معاملاتی نسبت به روزهای قبل تقاضای بیشتری به وجود آمده بود اما بسیاری از سهامداران نسبت به این افزایش تقاضا خوش بین نیستند و گمان می‌کنند که با آغاز هفته معاملاتی پیش‌رو با فشار فروش مواجه شوند. اغلب فعالان بازار سهام بر این باورند که بازار سهام بیش از هر زمانی تشنه ورود پول است و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، امیدی به بازگشت پرقدرت بازار سرمایه نیست. از طرفی هفته آینده در حالی آغاز می‌شود که سایه برجام بیش‌ از پیش بر روی بازار سرمایه و بازار موازی سنگینی می‌کند اما آنچه مسلم است بدون ورود پول اتفاقی جدیدی در بازار رقم نخواهد خورد. 

امیرعلی امیرباقری تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: هرچند که در آخرین روز کاری این هفته تقاضاهای بیشتری در بازار شکل گرفت اما باید این واقعیت را در نظر داشت که خریدار و فروشنده همیشه در بازار وجود دارد و به طور کلی سنگینی کفه عرضه یا تقاضا بستگی به سودسازی شرکت‌ها و چشم انداز تولید و تورم‌های آتی دارد.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: در صورتی که کلیات بودجه با همین کیفیت مطرح شده و کسری بودجه انتظاری ادامه پیدا کند و تصویب بشود، طبیعتا بخش زیادی از سود شرکت‌ها از بین خواهد رفت و در نفع دولت تعریف خواهد شد.

وی ابراز کرد: با انتقادات اساسی که به لایجه بودجه سال ۱۴۰۱ وارد است و چالش‌هایی که احتمالا پس از آن به وجود می‌آید، نمیتوانیم انتظار رشد منطقی و پیوسته‌ای را در بازار داشته باشیم. هرچند که از منظر تحلیل تکنیکالی می توان گفت که شاخص کل بورس به نقاط حمایتی نسبتا خوبی رسیده و احتمال افزایش حجم معاملات در این محدوده وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود در این محدوده کف‌های حمایتی معقولی برای بازار شکل بگیرد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: فارغ از موقعیت تکنیکالی، انتظار داریم روند نزولی کماکان در برخی از سهام تداوم پیدا کند. ما نباید صرفا شاخص کل را ملاک قرار بدهیم و شاخص هم وزن معیار بهتری برای کلیت بازار است.

وی تشریح کرد: تورم انتظاری و تغییراتی که در نرخ ارز در سال‌های ۹۸ و ۹۹ سبب ایجاد حرکت کلی برای بازار سرمایه شد اما اکنون دیگر شرایط کلی بازار سهام با آن زمان تفاوت دارد و انتظار جدا شدن مسیر صنایع و سهام در این مقطع زمانی وجود دارد و پیش‌بینی رشد در کلیت بازار و صعودی همانند سال گذشته نمی‌شود. گمان می‌کنم در آینده هر شرکتی که بتواند مزیت و رقابتی نسبی را در حوزه کاهش هزینه‌ و نرخ خوراک دریافتی، افزایش راندمان و غیره به وجود بیاورد، می‌تواند برگ برنده را ازآن خود کند و با اقبال سهامداران مواجه شود.

امیرباقری گفت: سهامداران و سرمایه گذاران باید از رفتارهای هیجانی پرهیز داشته باشند و با چشم انداز صحیح و معقول به بازار و همچنین تحلیل‌های واقع‌گرایانه تصمیم به خرید و یا فروش بگیرند و به این واسطه متحمل زیان نشوند

۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
کد خبر: 23000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha