هزینه دریافت وام مسکن با اوراق چقدر است؟

با تصمیم جدید بانک مسکن، بهای تمام شده برای خرید اوراق تسهیلات مسکن در سراسر کشور کاهش قابل توجهی پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایبِنا؛ بازار مسکن در سال های اخیر با رشد قیمت قابل توجهی روبرو بوده و بسیاری از متقاضیان خرید مسکن را با مشکلات بسیاری برای خانه دار شدن مواجه ساخته است. در این میان، یکی از راه‌های موثر برای خرید خانه، استفاده از تسهیلات شبکه بانکی در قالب وام مسکن است. بر این اساس متقاضیان دریافت وام مسکن بایستی یا از طریق افتتاح حساب مربوطه و نگهداری موجودی مشخص در بازه زمانی بر اساس قانون بانک مسکن و یا از طریق خرید اوراق تسهیلات مسکن در بانک عامل، مسیر قانونی را برای دریافت وام مسکن سپری کنند.

در این میان، بسیاری از متقاضیان به دلیل نیاز ضروری برای دریافت این وام، ترجیح می‌دهند از راهکار خرید اوراق تسهیلات مسکن اقدام کنند. اما این مسیر در ماه‌های اخیر به چالشی برای مردم و متقاضیان خرید خانه تبدیل شده بود؛ زیرا بهای خرید اوراق تسهیلات مسکن در معاملات فرابورس، با افزایش قابل توجهی همراه بوده و در نتیجه بهای تمام شده برای متقاضیان دریافت وام مسکن نیز رشد داشته است. به عنوان نمونه در خبرها آمده بود: با توجه به اینکه سقف تسهیلات خرید مسکن زوجین تهرانی ۴۸۰ میلیون تومان است، زوجین تهرانی بایستی برای دریافت این وام، ۹۶۰ برگه حق تقدم تسهیلات مسکن به ارزش هر برگه ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنند که به دلیل افزایش بهای هر برگه تسهیلات مسکن در معاملات فرابورس به رقم حدودی ۱۱۳ هزار تومان، هزینه دریافت این تسهیلات به رقم قابل توجه بیش از ۱۰۸ میلیون تومان می رسد که به معنی کسر یک‌چهارم از ارزش کل وام خواهد بود.

بنابراین این افزایش قیمت، باعث گلایه متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن شده است و بسیاری را از ادامه تلاش برای دریافت وام منصرف کرده بود. موضوعی که با ورود بانک مسکن، تا حدود زیادی حل و فصل شده است.

هزینه دریافت وام مسکن با اوراق نصف شد

بر اساس جدیدترین تصمیم بانک مسکن، به مناسبت هشتاد و سومین سالگرد تاسیس این بانک، هزینه دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات ۵۰ درصد کاهش یافت.

محمد حسن علمداری، عضو هیات مدیره بانک مسکن با اعلام این خبر گفته است: به منظور افزایش رفاه حال مشتریان و متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم، در آستانه هشتاد و سومین سالگرد تاسیس بانک مسکن، متقاضیان دریافت تسهیلات از محل اوراق، برای دریافت این تسهیلات می‌توانند تنها برای دریافت ۵۰ درصد از میزان تسهیلات درخواستی اقدام به خریداری اوراق کنند و ۵۰ درصد تسهیلات دیگر بدون خرید اوراق و از محل منابع تسهیلات بدون سپرده به آن ها پرداخت می‌شود.

در واقع متقاضیان دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی از محل اوراق در شهر تهران که پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۸۰۰ فقره اوراق خریداری و به بانک ارائه می کردند هم اکنون تنها با خرید و ارائه ۴۰۰ فقره اوراق می توانند تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنند. به گفته علمداری این امتیاز درنظر گرفته شده برای متقاضیان تسهیلات مسکن، شامل تسهیلات جعاله مسکن نیز می شود. تسهیلات جعاله مسکن هم اکنون در سراسر کشور ۸۰ میلیون تومان است. متقاضیان تا پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۱۶۰ فقره اوراق خریداری می کردند اما هم اکنون با خرید و ارائه ۵۰ درصد از این تعداد یعنی ۸۰ فقره اوراق می توانند اقدام به دریافت تسهیلات جعاله کنند. وی تاکید کرد: این امتیاز درنظر گرفته شده برای متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن مختص تمام شهرها و استان های کشور است و متقاضیان در سراسر کشور می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

بنابراین با تصمیم جدید بانک مسکن، بهای تمام شده برای اوراق تسهیلات مسکن که پیش از این (بر اساس قیمت های امروز در فرابورس) برای زوجین تهرانی به حدود ۱۰۸ میلیون تومان رسیده بود، حالا با تصمیم بانک مسکن این رقم به نصف یعنی حدودا ۵۴ میلیون تومان کاهش می یابد. 

همچنین مجردهای ساکن تهران که تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات (شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله) می‌توانند دریافت کنند، با توجه به اینکه برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن و برای ۸۰ میلیون تومان وام جعاله باید ۱۶۰ برگه خریداری کنند، با تصمیم جدید بانک مسکن، مجموع هزینه خرید اوراق تسهیلات مسکن برای مجردهای تهرانی از رقم فعلی حدودا ۶۳ میلیون تومان به رقم حدود ۳۰ میلیون تومان کاهش می یابد. اقدامی که می تواند در جهت تسهیل در دریافت وام مسکن متقاضیان، مثبت و موثر باشد.

۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 22959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha