فروش برق در بورس از سال آینده

وزیر نیرو: تلاش می‌کنیم با سه برنامه توسعه جهشی، مدیریت تولید و تقاضا و فروش برق از طریق بورس، کمترین مشکلات را در تابستان ۱۴۰۱ داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از صدا و سیما؛ علی اکبر محرابیان در حاشیه نشست با مدیران صنعت برق درباره تمهیدات وزارت نیرو برای زمستان هم گفت: تا امروز خاموشی اجباری در صنعت برق نداشتیم و محدودیتی هم برای صنایع در نظر گرفته نشده است.

وی با تشکر از وزارت نفت افزود: عملیات سوخت رسانی، مطلوب و در حال حاضر وضعیت مخازن مناسب است.

وزیر نیرو با اشاره به اعمال خاموشی‌های تابستان گذشته گفت: در تابستان ۱۴۰۰ حدود ۱۵ هزار مگاوات کسری تراز داشتیم و با رشد مصرفی که داریم اگر شرایط مانند تابستان امسال باشد این کسری در تابستان ۱۴۰۱ به حدود ۱۸ هزار مگاوات می‌رسد.

محرابیان به سه برنامه اصلی برای مدیریت شرایط اشاره کرد و افزود: تلاش می‌کنیم تابستان ۱۴۰۱ را با کمترین مشکلات مدیریت کنیم، برنامه اول، توسعه جهشی نیروگاه هاست.

وی به اضافه شدن ۶ هزار مگاوات برق نیروگاه‌ها در تابستان ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در بخش مدیریت تولید و تقاضا، برنامه فوق العاده‌ای داریم که بخشی از آن در حال اجراست.

وزیر نیرو بخش سوم برنامه‌های وزارت نیرو را، فروش برق از طریق بورس در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و افزود: فروش برق از طریق بورس، می‌تواند به مدیریت اقتصادی این صنعت کمک کند.

از کم مصرف‌ها حمایت می‌کنیم

محرابیان به تشویق کم مصرف‌ها طبق الگوی مصرف اشاره کرد و گفت: اگر مشترکی مصرف برق را نسبت به سال گذشته، کاهش دهد به ازای هر کیلووات کاهش مصرف، تشویقی خوبی دریافت می‌کند که به موقع اعلام خواهد شد.

تاکید وزیر نیرو بر اجرای سه محور اساسی در صنعت برق

وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو برنامه خود را برای صنعت برق با جدیت دنبال می‌کند، گفت: “توسعه”، “مدیریت تولید و تقاضای مصرف” و “توجه به اقتصاد برق” سه ضلع اساسی این برنامه است که باید مدیران صنعت در دستور کار خود قرار دهند.

محرابیان با اشاره به افتخارات صنعت برق افزود: صنعت برق یکی از صنایع پر افتخار است که خدمات ارزشمندی را در طول سالیان گذشته ارائه کرده و روز به روز در زمینه‌های مختلفی همچون تولید، نیروگاه‌سازی، انتقال، خدمات فنی و مهندسی و … شاهد رشد و توسعه این صنعت هستیم.

وی با اشاره به مشکلات موجود در تابستان و زمستان گذشته گفت: در سال گذشته متاسفانه شاهد کمبودها و نارضایتی‌هایی در حوزه برق بودیم که برخی از مشترکان را دچار محدودیت کرد، اما امروز شرایط موجود می‌طلبد که با اقداماتی جهادی و اثرگذار وضعیت را به سمت شرایط مطلوب ببریم.

وزیر نیرو با بیان اینکه در برنامه صنعت برق سه ضلع اساسی توسعه، مدیریت تولید و تقاضای مصرف و توجه به اقتصاد و بازار برق وجود دارد، اضافه کرد: در بخش توسعه پنج برنامه اصلی را در دستور کار قرار دادیم که برنامه اول، توسعه صنعت نیروگاهی در بخش حرارتی، گازی و سیکل ترکیبی تحت نظر وزارت نیرو به ظرفیت ۱۵ هزار مگاوات است.

محرابیان گفت: بخش دوم نیروگاه‌های حرارتی با مشارکت صنایع کشور به ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات به اجرا در می‌آید که امروز تقاضای صنایع انرژی‌بر به مراتب بالاتر از این رقم بوده و پروژه‌ها نیز از پیشرفت خوبی برخوردار هستند.

وزیر نیرو تصریح کرد: موضوع سوم نیروگاه‌های تجدیدپذیر است که یک برنامه جهشی ۱۰ هزار مگاواتی برای چهارسال پیش‌بینی شده که در این زمینه هم با انجام اقدامات تحقق موضوع را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

به‌گفته وی، موضوع چهارم برنامه‌ریزی درخصوص ارتقای نیروگاه‌ها به ظرفیت ۱۱۰۰ مگاوات برای تابستان سال آینده نیز در حال انجام است.
وی با اشاره به تدوین برنامه‌هایی در بخش مدیریت تولید و تقاضا، اضافه کرد: در موضوع مصرف، رعایت الگو و مدیریت مصرف توسط مشترکان از مهم‌ترین موضوعات است. به‌عبارتی معتقد بر حمایت از مشترکان رعایت‌کننده الگوی مصرف هستیم و اگر مصارف بالاتر از الگو باشد باید خارج از چارچوب‌های غیریارانه‌ای پیگیری شود.

محرابیان اقتصاد و بازار برق را مورد اشاره قرار داد و گفت: اصلاح تعرفه یکی از کلیدی‌ترین موضوعات مدیریت تقاضا است؛ به‌نحوی که ما از مشترکان خودمان به نوعی حمایت کنیم که تشویق مشترک به مصارف در حد الگو باشد.

محرابیان با اشاره به اعتبارات و بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حالی منعقد شده که جهت‌گیری‌های انقباضی در هزینه‌ها وجود داشت، اما خوشبختانه دولت از برنامه‌های آب و برق وزارت نیرو حمایت کرد و این مهم شرایط را برای حرکت رو به جلو صنعت فراهم کرده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه این بودجه باعث تحقق همه برنامه‌های وزارت نیرو می‌شود، گفت: با اجرای برنامه‌های وزارت نیرو امیدواریم شاهد تحقق برنامه زمستان و تابستان بدون خاموشی در کشور باشیم.

محرابیان با بیان اینکه ارائه بهترین خدمات در حوزه آب و برق خواسته مردم از ما است، تصریح کرد: طبق برنامه ارائه شده به مجلس، در صنعت برق تکلیف همه مدیران مشخص بوده و باید طبق برنامه موجود حرکت کنیم تا به شرایط مطلوب در کشور برسیم.

افزایش ۶ هزارمگاوتی ظرفیت تولید برق در کشور

وی با بیان اینکه برای پیک ۱۴۰۱ افزایش ۶ هزار مگاوتی ظرفیت تولید برق پیش‌بینی شده است، گفت: برای دستیابی به این میزان افزایش تولید، ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی، ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و بیش از هزار مگاوات افزایش راندمان و تعمیرات اساسی برنامه‌ریزی شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه همه اقدامات به صورت هفتگی پیگیری می‌شوند، اظهار کرد: امیدواریم با همکاری و مشارکت تمامی اعضای صنعت برق، شاهد پیشرفت روزافزون باشیم چرا که این مهم میثاق ما با همه همکاران است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم جوان‌سازی صنعت برق گفت: جوان‌سازی صنعت برق از اهمیت بالایی برخوردار بوده و موضوع باید به صورت جدی دنبال شود، چرا که خدمات بهتر در سال‌های آینده جز با جوان‌سازی محقق نمی‌شود. سن، شاخص مهمی در جوان‌سازی بوده، اما باید علاوه بر این شاخص، تجربه را نیز در کنار آن قرار داد.

محرابیان در پایان مشی دولت سیزدهم را عمل به وعده‌ها عنوان کرد و افزود: اگر قولی را در این دولت می‌دهیم باید عملی شود. در سفرهای استانی هر آنچه مصوب شده باید اجرا شود چرا که مردم با امیدی خاص اقدامات دولت سیزدهم را دنبال می‌کنند.

۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 22947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha