اوضاع بازار سرمایه نباید به این شکل باشد/ افت‌های پرشتابی که در ماه‌های پیش رقم خورد در افزایش ارزندگی بازار تاثیرگذار بود/دولت به وعده های بورسی عمل نکرد!

مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت گفت:افت‌های پرشتابی که در ماه‌های پیش رقم خورد در افزایش ارزندگی بازار تاثیرگذار بود و به اصطلاح P/E بازار سرمایه کاهش پیدا کرده است اما فضای کاهشی مستمری که به طور دائم به بازار تحمیل می‌شود و همچنین ضعف مدیران بازار جهت مدیریت اوضاع به بار آمده باعث شده تا نگرش فعالان بازار نسبت به ارزندگی سهام تغییر کند و نسبت به اخبار منفی خیلی پیش واکنشی نشان بدهند.

احسان رضاپور مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری  خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: روزهای منفی این روزهای بازار سرمایه تنها به مفاد لایحه بودجه باز نمی‌گردد و از مدت‌ها قبل شرایط خوبی در بازار حاکم نبود. متاسفانه دولت برخلاف وعده‌هایی که داد در خصوص رفع  قیمت گذاری دستوری، کاهش نرخ بهره و مجموع اتفاقاتی که فرصت های رانتی را در کشورمان به وجود آورده، اقدام موثری انجام نداد. وجود چنین سازوکارهایی منافع و سود را از جیب بنگاهان و سهامدارانش خارج کرده و به سمت افراد محدود و دارای رانت هدایت می کند.

رضاپور ادامه داد: البته در جهت رفع فرصت‌های رانتی اقدامات مثبتی همچون ورود سیمان به بورس کالا انجام شد؛ طبیعتا این اقدام بر حذف واسطه و شفاف شدن بازار آن اثر بسزایی دارد و انتظار می‌رفت این دستورالعمل در موارد دیگر همچون اصلاح قیمت گذاری خودرو و محصولات دارویی، غذایی، زراعتی، روغنی و غیره ادامه دار باشد و به سمت اقتصاد آزاد گام برداشته شود اما به علت مصلحت اندیشی‌ها این فرمان تاکنون تداوم نیافته است.

مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت بیان کرد: از طرفی فعالان بازار سرمایه انتظار داشتند که حمایت ها و کمک‌هایی در خصوص وضعیت بازار سرمایه شکل بگیرد تا با آن کمک‌ها، فضای منفی و التهابی که برای کوتاه مدت در بازار اتفاق افتاده جبران شود و در عوض فضایی با ثبات و صعودی جایگزین شود. این رویکرد با پشتوانه‌های بنیادی همراه بوده و شرایط خوبی را در نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد تجربه می کنیم  و همچنین رشد و بهبود وضعیت قیمت‌های جهانی و غیره سبب تا محدوده‌ قیمت‌های فعلی شرکت‌های بورسی از نظرگروه زیادی از تحلیلگران ارزنده به شمار بیاید.

این تحلیلگر بازار سرمایه تشریح کرد: افت‌های پرشتابی که در ماه‌های پیش رقم خورد در افزایش ارزندگی بازار تاثیرگذار بود و به اصطلاح P/E بازار سرمایه کاهش پیدا کرده است اما فضای کاهشی مستمری که به طور دائم به بازار تحمیل می‌شود و همچنین ضعف مدیران بازار جهت مدیریت اوضاع به بار آمده باعث شده تا نگرش فعالان بازار نسبت به ارزندگی سهام تغییر کند و نسبت به اخبار منفی خیلی پیش واکنشی نشان بدهند. در حقیقت اکنون سهامداران نسبت به هر اتفاقی کوچکی که بتواند اثر منفی کمی در شرکت‌های بورسی بگذارد سریعا واکنش منفی نشان می‌دهند و در مقابل مجموعه‌ای از عوامل که می‌تواند وضعیت خوبی را برای سهام شرکت‌ها رقم بزند را نادیده می‌گیرند و در خصوص معامله و فعالیت در این بازار عقب نشینی کنند.

وی تاکید کرد: هرچند که نسبت به برخی از متغیرهایی که در لایحه بودجه پیش بینی شده، انتقادات جدی وارد است و فارغ از این موضوع، نظام اقتصادیمان در حوزه قیمت‌گذاری بسیار آسیب‌زاست و نقدهای جدی‌تری نسبت به آن وجود دارد اما با در نظرگیری تمام مشکلات موجود، اوضاع بازار سرمایه نباید به این شکل باشد و انبوهی از سهام شرکت‌ها با صف فروش مواجه باشند. در واقع می‌توان علت وضع کنونی را بی‌تفاوتی متولیان و مسئولان بازار سهام تلقی کرد. 

رضاپور گفت: بازار سرمایه نیازمند حمایت است. البته حمایت‌هایی که ماهیت گفتار درمانی دارد، کارساز نیست بلکه باید حمایت‌هایی که منجر به تقویت تقاضا و ثبات در فضای معاملات می‌شود، شکل بگیرد. استفاده از ابزارهایی همچون صندوق توسعه بازار و به جریان افتادن منابعی که در اختیار نهادهای سرمایه گذاری است، می‌تواند سبب پویایی بازار سرمایه شود. غالب مدیران نهادهای سرمایه‌گذاری و سهامداران حقیقی‌های بزرگ بازار معتقد به ارزندگی بازار سرمایه هستند و اگر از سوی سیاست‌گذار محرک‌هایی جهت ترغیب تقاضاهای محتاط در بازار ایجاد شود، می‌توانیم شاهد ورود نقدینگی و بازگشت روندی منطقی باشیم. تا زمانی که این اتفاق نیافتد انتظار تداوم روند کاهش و روزهای محدود افزایشی وجود دارد و در حقیقت این سیکل تکرار می‌شود. بی‌تفاوتی متولیان و سیاست‌گذاران باعث خواهد شد که اعتماد به بازار کاهش بیشتری پیدا کند و عده بیشتری از سرمایه گذاران به سمت بازارهای موازی ترغیب شوند.

۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 22938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha