بودجه بگیرهای فرهنگی بی‌نام در لایحه ۱۴۰۱ +عکس

در نگاه اول به نظر می‌رسد ده‌ها نهاد فرهنگی از دریافت بودجه حذف شده‌اند در حالی که استعلام از سازمان برنامه و بودجه نشان داد، تغییر در جمع نهادهای دریافت کننده بودجه فرهنگی رخ نداده است و همه نهادهای فرهنگی در ۱۰ نهاد اصلی تجمیع شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا،  آنچه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به عنوان اعتبار دستگاه های اصلی آورده شده، در واقع بودجه ای است که باید میان این نهادها و بسیاری دیگر از نهادهایی که نام آنها در لایحه نیامده، تقسیم شود.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پس از یک هفته تاخیر نسبت به مهلت قانونی، روز یکشنبه منتشر و تقدیم مجلس شد. سقف بودجه عمومی با هفت درصد رشد نسبت به سال گذشته به هزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. محدود شدن رشد سقف بودجه تا هفت درصد در شرایط تورم ۴۰ درصدی، نشان می دهد دولت لایحه بودجه سال آینده را با رویکردی کاملا انقباضی تدوین کرده است. از جمله بخش هایی که بودجه آن دچار محدودیت شده، امور فرهنگی است. دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ معادل ۲۲ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای امور فرهنگی در نظر گرفته در حالی که این رقم در قانون بودجه سال جاری معادل ۲۳ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان مصوب شده است. این یعنی رقم کل بودجه فرهنگی در لایحه ۱۴۰۱ معادل ۳۰۳ میلیارد تومان کمتر از سال گذشته است که از کاهش ۱.۳ درصدی حکایت می کند.

مقایسه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با قانون بودجه سال جاری نشان می دهد سهم امور فرهنگی از کل رقم مصارف بودجه عمومی از ۱.۷ درصد برای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به ۱.۵ درصد در لایحه سال آتی کاهش یافته است. این یعنی دولت در موضوع کنترل هزینه ها، امور فرهنگی را جزو اولویت های خود قرار داده به طوری که علی رغم افزایش ۷ درصدی کل بودجه، رقم اعتبار فرهنگی حدود ۱.۳ درصد کاهش یافته تا سهم این امور از کل بودجه نیز کاهش یابد.

در بررسی‌های انجام شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مشخص شد فصل دین و مذهب با ۲ هزار و ۹ میلیارد تومان معادل ۳۹ درصد، بیشترین کاهش مقداری و نسبی بودجه در امور فرهنگی را تجربه کرده است. فصل فرهنگ و هنر نیز با ۲ هزار و ۳۱۶ میلیارد تومان افزایش، بیشترین رشد مقداری و فصل گردشگری با ۶۰ درصد افزایش بیشترین رشد نسبی را تجربه کرده‌اند. با این حال یکی دیگر از راه های بررسی بودجه فرهنگی کشور در لایحه سال آینده، بررسی رقم اعتبار نهادهای فرهنگی است.

مقایسه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نشان می دهد تعداد نهادهای فرهنگی به ۱۰ مورد خلاصه شده است. در نگاه اول به نظر می رسد تعداد زیادی از نهادهایی که تا کنون ذیل امور فرهنگی بودجه دریافت می کردند از شمول دریافت اعتبارات دولتی حذف شدند. با این حال پرس و جوها از سازمان برنامه و بودجه نشان می دهد تغییر جدی در جمع نهادهای دریافت کننده بودجه فرهنگی رخ نداده است و این نهادها تنها ذیل نهادهای اصلی فرهنگی تعریف شده اند. بر اساس اطلاعاتی که سازمان برنامه و بودجه در اختیار ما قرار داده، وضعیت بودجه فرهنگی امسال به صورت زیر است:

تصویر زیر نشان می دهد سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ، عیال‌وارترین نهادهای فرهنگی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هستند به طوری که کل بودجه تعریف شده برای هر یک از این دو نهاد باید به ترتیب بین ۲۰ و ۱۷ نهاد تقسیم شود. به بیان دیگر، مجموع بودجه تعریف شده برای این دو نهاد در سال آینده میان ۳۷ نهاد تقسیم خواهد شد. این بدان معناست که رقم هزار و ۵۳۴ میلیارد تومان اعتباری که برای سازمان تبلیغات اسلامی منظور شده، باید میان ۲۰ نهاد مختلف توزیع شود که یکی از آنها سازمان تبلیغات اسلامی است و این سازمان در هزینه کرد این میزان بودجه، ۱۹ شریک دیگر هم دارد.

همچنین رقم پنج هزار و ۳۸ میلیارد تومان بودجه ای که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رقم ۳۳۷ میلیارد تومان بودجه‌ای که برای دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی تعریف شده، در واقع اعتباری است که به ترتیب برای ۱۷ و هفت نهاد مختلف در نظر گرفته شده است.

بودجه بگیرهای فرهنگی بی‌نام در لایحه ۱۴۰۱

۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 22915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha