بیانیه تروئیکای اروپا علیه ایران/ باقری کنی پاسخ داد

سه کشور اروپایی عضو برجام در پنجمین روز از مذاکرات وین، پس از دیدار با نماینده آمریکا در بیانیه‌ای مشترک، نقش مخرب ایالات متحده در بروز مشکلات کنونی اجرای برجام را نادیده گرفته و ادعا کردند که ایران مانع پیشرفت در مذاکرات احیای مفاد این توافق است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛دیپلمات‌های ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان در این بیانیه که یک نسخه آن از طرف وزارت امور خارجه انگلیس در اختیار ایرنا قرار گرفت مدعی شدند که پس از آغاز دور جدید مذاکرات، «ما ساعت ها تعامل داشته ایم و همه هیئت ها به ایران فشار آورده اند که منطقی باشد. اما تاکنون هنوز نتوانسته ایم به مذاکرات واقعی برسیم. ما در برخورد با مواضع جدید ایران که با برجام فراتر از آن مغایر است، زمان گران‌بهایی را از دست می دهیم.»

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه تقریبا هم زمان با صدور این بیانیه در توئیتر نوشت که هرچند بسیاری از مسائل باقی‌مانده است، اما مذاکره کنندگان سخت تلاش می کنند تا اختلافات را کاهش دهند.

سه کشور اروپایی بدون اشاره به اینکه ایالات متحده مقصر اصلی وضع موجود است و به رغم ژست‌های خیرخواهانه همچنان قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد درباره برجام را نقض می‌کند مدعی شدند که طرح کلی یک توافق جامع و منصفانه که تمام تحریم های مرتبط با برجام را حذف می کند، در حالی که به نگرانی های ما درباره عدم اشاعه می پردازد، از تابستان گذشته به وضوح قابل مشاهده بوده است.

آن ها بر همین اساس رفتار ایران را ناامید کننده خوانده با تکرار ادعای از دست رفتن زمان مدعی شدند: بدون پیشرفت سریع و با توجه به پیشرفت سریع برنامه هسته ای ایران، برجام خیلی زود به پوسته ای خالی تبدیل خواهد شد.

در همین حال علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در واکنش به این بیانیه در توئیتی نوشت:بعضی بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می‌کنند. ما سریعا پیشنهادهای‌مان را ارائه کردیم و به نحوی سازنده و منعطف تلاش کردیم تا اختلافات کم شود.

 وی تصریح کرد: دیپلماسی، خیابانی ۲طرفه است. اگر اراده‌ای برای جبران خطای مقصر باشد، راه برای توافق خوب سریع هموار می‌شود.

۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 22914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha