تیروترکش بودجه بر پیکر پالایشی و فولادی‌ها/ کاهش ۲۳۷۳۰ واحدی شاخص کل + نقشه بازار

شاخص کل بورس با ۲۳ هزار و ۷۳۰  واحد افت، به رقم یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن نیز ۵ هزار و ۸۸۲ واحد افت داشت.انتشار متن پیش نویس بودجه و خبر حذف ارز ترجیحی و رشد نرخ تسعیر ارز به ۲۳۰۰۰ تومان از جمله مواردی بود که بازار امروز را تحت تاثیر قرار داد. البته  افزایش هزینه انرژی برخی صنایع همچون پالایشی و فولادی نیز از نکات منفی بودجه است و بدبینی ها به اخبار فعلی در سطح قیمت ها منعکس شده و بی اعتمادی بازار به فضای اصلاحی دامن زده است تا جایی که بازار از همان ابتدا کار خود را با فشار عرضه شروع کرد و با افت شدید شاخص مواجه شد و به سختی نماد سبز رنگی پیدا میشد.

به گزارش گروه بورس رادار اقتصاد؛ امروز یکشنبه ( ۲۱ آذر ۱۴۰۰) شاخص کل بورس با ۲۳ هزار و ۷۳۰  واحد افت، به رقم یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن نیز ۵ هزار و ۸۸۲ واحد افت داشت.

انتشار متن پیش نویس بودجه و خبر حذف ارز ترجیحی و رشد نرخ تسعیر ارز به ۲۳۰۰۰ تومان از جمله مواردی بود که بازار امروز را تحت تاثیر قرار داد. البته  افزایش هزینه انرژی برخی صنایع همچون پالایشی و فولادی نیز از نکات منفی بودجه است و بدبینی ها به اخبار فعلی در سطح قیمت ها منعکس شده و بی اعتمادی بازار به فضای اصلاحی دامن زده است تا جایی که بازار از همان ابتدا کار خود را با فشار عرضه شروع کرد و با افت شدید شاخص مواجه شد و به سختی نماد سبز رنگی پیدا میشد.

فشار فروش به خصوص در خودرویی ها و پالایشی ها بیش از باقی نمادها بود.در میانه بازار همچنان برتری با فروشندگان بود. در دقایق پایانی بازار به دلیل قطعی سیستم های معاملات برخط که خبرها از قطعی برق دیتا سنتر حاکی بود، حجم معاملات کاهش پیدا کرد و نهایتا شاخص کل با افت بیش از ۲۳ هزار واحدی به کار خود پایان داد.

گروه فرآورده های نفتی و پالایشی ها یکدست قرمز پوش بودند. شتران و شپنا منفی داد و ستد شدند. شبندر نیز حوالی کف قیمتی به معاملات خود خاتمه داد.

غول های گروه خودرویی همگی به صف فروش نشستند. خپارس هم با افت بیش از ۷ درصدی در قیمت ۱۰۴ تومان بازگشایی شد.

گروه فلزات اساسی نیز در غیاب ذوب، منفی داد و ستد شدند و دو نماد فولاد و فملی حوالی ۳ درصد منفی با تاثیری بیش از ۴ هزار واحدی در افت شاخص پرحجم معامله شدند.

بانکی ها نیز یکپارچه منفی بودند.بزرگان گروه بانکی از جمله بانک‌های صادرات،تجارت و ملت در دامنه ۱.۵ تا ۳ درصد منفی معامله شدند.بانک خاورمیانه نیز تنها نماد سبز رنگ گروه بود.بانک رسالت نیز با تقاضای ۵۲ میلیونی روبرو بود که صف خریدش پابرجا ماند.

شاخص هموزن همانند شاخص کل قرمز پوش به کار خود خاتمه داد. شیمیایی ها نیز منفی بودند و شپاکسا تنها نماد صف خریدی گروه بود.

سیمانی ها دارویی ها و غذایی ها پیرو کلیت بازار همگی با گرایش منفی افت قیمت را تجربه کردند و در گروه غذایی تنها نماد صف خریدی غشهد بود. قندی ها نیز بر مدار منفی حرکت می کردند.

از جمله بازگشایی های امروز می توان به بورس کالای ایران  در قیمت ۲.۷۸۷  تومان اشاره کرد که با صف فروش بسته شد.

افت ۲۳ هزار و ۷۳۰ واحدی شاخص کل بورس

در معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل بورس با ۲۳ هزار و ۷۳۰ واحد افت، به رقم یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد رسید.

در این میان شاخص کل با معیار هموزن نیز ۵ هزار و ۸۸۲ واحد افت کرد و به رقم ۳۵۵ هزار واحد رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۲۷۴ هزار معامله به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان انجام دادند.

نماد پارسان، شستا، کگل، شبندر، فولاد، فملی، فارس بیشترین تاثیر منفی را بر روند شاخص کل داشتند.

بنا بر این گزارش نمادهای معاملاتی خودرو، شستا، برکت،، خساپا، شبندر، فولاد، فملی از جمله نمادهای پرتراکنش امروز بودند.

افت ۱۹۰ واحدی شاخص فرابورس 

شاخص کل فرابورس نیز با ۱۹۰ واحد افت، رقم ۱۸هزار و ۹۳۰ واحد را ثبت کرد.

در این بازار حدود ۱۱۴میلیون معامله به ارزش حدودی ۲هزار میلیارد تومان انجام شد

سهام آریا، مارون، فرابورس، زاگرس، شگویا، شراز، سمگا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار فرابورس داشتند.

پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی امروز مربوط به نماد فرابورس ، فجهان، کرمان، مدیریت، صبا، آریا، سپیدار است.

انتهای پیام./

۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 22843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha