سیگنال بدبینانه بودجه به بورس

با تقلیل انتظارات خوش بینانه بورس بازان به لایحه بودجه ۱۴۰۱، چه بسا شاهد اثرگذاری این موضوع بر رفتار امروز معامله گران بورس باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز ، معاملات بازار سهام در حالی دوباره در سمت فروش فعال ظاهر شده که روز گذشته نرخ سود بین بانکی با کاهش ۰.۰۱ درصدی در محدوده ۲۱.۰۵ درصد اعلام شد. 

بورس به بودجه بدبین شد

به نظر می رسد با ارسال کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ اکنون بورس نسبت به بودجه هم اندکی بدبین شده است؛ به طوریکه برخلاف خوش بینی بورسی ها، دولت در لایحه بودجه سال آینده، نرخ سوخت فولادی ها، پتروشیمی ها و پالایشی ها را معادل نرخ خوراک مصرفی پتروشیمی ها قرار داد. این در حالی است که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ این نرخ با تخفیف هفتاد درصد به صنایع فروخته می شد.

نوسان محدود به نفع فروشندگان بورس

به نظر می رسد بازار فعلا امروز را هم با روی خوش بینی سر نمی کند و معاملات امروز هم با نوسان محدوده به نفع فروشندگان دنبال شود. با این وضعیت بعید است امروز خریداران دوباره بتوانند فعال ظاهر شوند و احتمال دارد دوباره شاهد سناریوی مشابه روز قبل باشیم زیرا از سویی تردیدها برای دورنمای صعودی شدن بازار بیشتر شده و از سوی دیگر همچنان کارشکنی آمریکایی ها روی تاخیر در توافق در مذاکرات وین اثرگذار بوده است.

سیگنال بودجه ای به بازار سهام

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز هم (تا قبل از اخذ دریافت کلیات لایحه ۶۷ صفحه بودجه ۱۴۰۱) حکایت از این داشت که بازار سهام می تواند در روز یکشنبه با فعال شدن دوباره خریداران روبه رو شود و با توجه به نداشتن کشش برای ریزش بیشتر به احتمال قوی در این محدوده، شاهد تحرکات جدید خواهیم بود. فروشندگان البته همچنان فعال خواهند بود و همین مسئله می تواند روی دامنه حرکت خریداران تاثیر بگذارد. 

البته این نظرسنجی چون به صورت لحظه ای گرفته می شود و ممکن است نتواند همه عوامل را در نظرگیرد، چه بسا که با توجه به سیگنال بودجه ای به بازار سهام، احتمالا شاهد تقلیل انتظارات مثبت از بودجه باشیم و همین مسئله روی رفتار معامله گران بورس نیز اثرگذار باشند. هر چند که روند الگوها نشان داده بازار هر جا خواسته خارج از تحلیل ها گام های خود را برداشته و هر جا هم خواسته در چارچوب اثرپذیری از رویدادها رفتار خود را تغییر داده است.

۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 22833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha