توضیحات مهم باقری درباره موضوعات اختلافی وین۶ | یک خط قرمز مبنایی داریم

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین با بیان این‌که موضوعات اختلافی ۶ دور مذاکره قبلی در وین هنوز حل نشده و روی میز است، تصریح کرد که ایران چیزی کمتر از برجام را نخواهد پذیرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ در گفت‌وگویی درباره اظهارات یک مقام اروپایی مبنی بر این‌که هشت مورد باز و اختلاف در پیش نویس قبلی وجود دارد و در پاسخ به این سؤال که الان اختلافات موجود در مذاکرات جاری در وین در چه زمینه‌هایی است؟ بیان کرد: در پیش نویسی که حاصل گفت‌وگوهای وین ۶ و بعد از ۶ دور گفت‌وگو است، چند موضوع اختلافی بین طرفین باقی ماند که نیازمند تصمیم گیری در سطح عالی داشت و اینها الان هم حل نشده روی میز است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اضافه کرد: در طول گفت‌وگوهایی که از هشتم آذر شروع شد نگاه خودمان را در خصوص موضوعات مختلف گفت‌وگوها چه در بحث لغو تحریم‌ها، اقدامات هسته‌ای، راستی آزمایی و تضمین‌ها و همین طور موارد دیگر بیان کردیم. برخی از این مسائل در طی گفت‌وگوهایی که چند روز گذشته انجام شد مورد قبول طرف مقابل قرار گرفته و برخی مورد قبول طرف مقابل قرار نگرفته است.

وی که با پرس تی وی گفت‌وگو می‌کرد، بیان کرد: ما چند موضوع دیگر هم به عنوان موضوعات اصلی خواهیم داشت که مجموعه‌ای از این موضوعات که خیلی زیاد هم می‌تواند نباشد، محور اصلی برای گفت‌وگوهای جدی در سطح مقامات ارشد مذاکره کننده ایران و کشورهای ۱+۴ را شکل خواهد داد.

 براساس رویکرد جدید آمریکایی‌ها قضاوت می‌کنیم

باقری درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که در مذاکرات قبلی به صورت روشن گفته بودند که همه تحریم‌ها را برنخواهند داشت و ... و در پاسخ به این سؤال که چقدر خوشبین هستید مذاکرات به نتیجه برسد؟ خاطرنشان کرد: ما در این دور از گفت‌وگوها درباره رفتار آمریکایی‌ها پیش قضاوت نخواهیم کرد. منتظر هستیم که رویکرد جدید آنها را در این دور از گفت‌وگوها ببینیم و براساس آن رویکرد جدید قضاوت کنیم.

هیچ چیزی را کمتر از برجام قطعا نخواهیم پذیرفت 

مذاکره کننده ارشد کشورمان درباره خط قرمزهای تیم مذاکره کننده ایرانی بیان کرد: ما یک خط قرمز مبنایی داریم که منطق هم از آن حمایت می‌کند و آن خط قرمز این است که ما مبنای مشترکی بین دو طرف داریم. ما یک توافقی (برجام) داریم که در ۱۳۹۴ بین ایران و ۱+۵ نهایی شده و آمریکا چند سال بعد از آن خارج شده است و الان آمریکا می‌خواهد به آن توافق برگردد.

وی گفت: این توافق یک مبنای مشترک بین دو طرف است و ما هیچ چیزی را کمتر از آن توافق قطعا نخواهیم پذیرفت و این قطعا یک خط قرمز برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و این یک منطق واضحی دارد که برای طرف مقابل هم خیلی روشن است.

 دور هفتم مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و توافق شد که کارگروه رفع تحریم‌ها روز سه‌شنبه برگزار شود و بعد از آن هم کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسان تشکیل جلسه داد و در نهایت چهارشنبه شب دهم آذر ماه هیأت ایرانی به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه دو سند به طرف مقابل ارائه کرد شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که هنوز هم در وین در جریان است.

۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 22825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha