ترامپ خطاب به نتانیاهو: لعنت بر تو! اگر من نبودم اسرائیل تا الان نابود شده بود

رئیس جمهور سابق آمریکا با انتقاد از بی وفایی نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی، به وی توهین کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از پایگاه آکسیوس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای که امروز (جمعه) منتشر شده، با انتقاد از نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی، کلمه‌ای توهین آمیز علیه نتانیاهو به کار برد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری آکسیوس، دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو در طول چهار سال دوره‌ای که ترامپ بر سر کاربود، هم پیمانانی نزدیک – حداقل در ظاهر و نه بیشتر- به شمار می‌رفتند؛ اما حال در مصاحبه‌ای که امروز منتشر شده، ترامپ در خصوص نتانیاهو گفته است: از آن زمان دیگر با او صحبت نکردم. لعنت بر او!

طبق این گزارش، ترامپ در طول دو مصاحبه‌ای که برای کتاب «صلح ترامپ: توافق ابراهیم و تغییر شکل خاورمیانه» به انجام رسانده، به انتقاد از نتانیاهو بخاطر تبریک به بایدن در زمانی پرداخته که هنوز ترامپ در حال مناقشه و تشکیک در زمینه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.

دونالد ترامپ در این مصاحبه گفت: نخستین کسی که به بایدن تبریک گفت، بی‌بی (لقب نتانیاهو) بود؛ کسی که بیش از هر کس دیگری با او در ارتباط بودم. بی‌بی می‌توانست (لا اقل) ساکت بماند؛ اما او یک اشتباه فاحش را مرتکب شد.

ترامپ همچنین گفت: او خیلی زود این کار را کرد؛ مانند زودتر از خیلی چیزهای دیگر. من از آن زمان با او صحبت نکردم؛ لعنتی.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی گفت: هیچکس به اندازه من به نتانیاهو کمک نکرد، اما اولین کسی که پیروزی بایدن را به او تبریک گفت نتانیاهو بود. او حتی اجازه نداد جوهر انتخابات خشک شود و تبریکش را نه به صورت شفاهی بلکه به صورت یک پیام ویدئویی ابلاغ کرد.

او در این مصاحبه همچنین گفت: من نتانیاهو را دوست داشتم اما وفاداری را هم دوست دارم؛ من از آن زمان تاکنون با او صحبت نکرده ام و او را به خاطر این کارش نخواهم بخشید. نتانیاهو به خاطر کمک‌های من در انتخابات شکست نخورد و اگر کمک‌های من نبود چه بسا اسرائیل تا الان نابود شده بود.

ترامپ همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: اگر من (به ریاست جمهوری آمریکا) نمی‌رسیدم، اسرائیل نابود می‌شد، درست است؟ حال می‌خواهی واقعیت را بدانی؟ من بر این باورم که بین این دو (نتانیاهو و بایدن) دوستی وجود نداشت؛ چرا که اگر وجود داشت، معامله‌ای با ایران امضا نمی‌کردند. آن‌ها بار دیگر در حال انجام این کار هستند و در صورتی که به توافق هسته‌ای بازگردند، اسرائیل در خطر بسیار بسیار بزرگی قرار می‌گیرد.

ترامپ در ادامه انتقادهایش از بایدن گفت: نتانیاهو با بایدن تماس گرفت و ویدئویی تکان دهنده (از تبریک به بایدن) را منتشر کرد؛ گویی که می‌خواست محبت وی را بدست آورد. من به خود گفتم: نگاه کن، نگاه کن چطور اوضاع تغییر می‌کند. امیدم بر باد رفت و این در نهایت به محبوبیت او نزد عموم اسرائیلی‌ها ضربه زد. همانطوری که می‌دانید، محبوبیت من میان اسرائیلی‌ها زیاد است؛ اما بر این باورم این مسأله به این محبوبیت ضربه می‌زند.

او در ادامه تصریح کرد: تصمیم من برای خروج از توافق هسته‌ای به روابط من با اسرائیل مربوط می‌شود و نه به بی‌بی (نتانیاهو). این احساسات من نسبت به اسرائیل بود. بزرگترین کاری که من انجام دادم، جولان و یا قدس نبود، بلکه پایان دادن به توافق با ایران بود.

این کتاب قرار است روز یکشنبه منتشر شود و بخش‌هایی از آن از سوی نشریه یدیعوت آحارونوت اکنون منتشر شده است.

گفتنی است انکار پیروزی بایدن در انتخابات از سوی ترامپ سبب شد تا او مراسم تحلیف را بایکوت کرده و در آن شرکت نکند. این مخالفت ترامپ با قبول پیروزی بایدن در انتخابات همچنین سبب شد تا گروهی از هواداران وی به ساختمان کنگره آمریکا یورش ببرند.

۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳
کد خبر: 22771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha