چلوکبابی‌ها صنف دارند اما سهامداران، نه! / کانون سهامداران خرد محل رانت می‌شود؟

موضوع تشکیل یک صنف با عنوان کانون سهامداران خرد از ۲۰ سال پیش مطرح است. تشکیل این کانون که در بازه‌های از زمان نیز به نتیجه نزدیک شده اما، محل مناقشه است. عده‌ای از کارشناسان تشکیل آن را به نفع سهامداران می‌دانند و عده‌ای آن را محلی برای رانت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ موضوع تشکیل یک صنف با عنوان کانون سهامداران خرد یا حقیقی از ۲۰ سال پیش مطرح است. تشکیل این کانون که در بازه‌های از زمان نیز به نتیجه نزدیک شده اما، محل مناقشه است. عده‌ای از کارشناسان تشکیل آن را به نفع سهامداران می‌دانند و عده‌ای آن را محلی برای رانت.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام گفت: تلاش‌های ۲۰ ساله‌ای از ابتدای دهه هشتاد در خصوص تشکیل کانون سهامداران خرد انجام شد. حتی در سال ۸۴ سهامداران خرد یک اتاق داشتند که متاسفانه از بین رفت.

وی ادامه داد: بارها گروه‌های مختلف در این خصوص تلاش‌هایی کردند. اما دولت و سازمان بورس به سبب حساسیت‌هایی که داشتند مانع شدند. البته در این بین افراد سودجویی هم می‌خواستند بر موج حمایت از سهامداران خرد سوار شوند و منافع خود را دنبال می‌کردند.

الیاس‌کردی تصریح کرد: چلوکبابی‌ها هم صنف دارند اما سهامداران خرد که بسیار هم آسیب دیده‌اند، صنفی ندارند. در این خصوص جدیت لازم است. در ابتدای کار نباید انقدر سختگیری وجود داشته باشد. مسئله حائز اهمیت این است که سهامداران خرد باید مستقل شوند.

این کارشناس عنوان کرد:  در ابتدای کار باید افرادی از بازار سرمایه که قابل قبول و مورد توجه اکثریت هستند، برای راه‌اندازی این کانون اقدام کنند. این افراد نباید به نهاد مالی و یا سازمان بورس وابسته باشند.

تشکیل کانون چقدر ضرورت دارد؟

وی عنوان کرد: شاید دولت یا سازمان بورس تمایلی برای تشکلی کانون سهامداران خرد نداشته باشد اما این موضوع ضرورت دارد. در گذشته افرادی سودجو به مقاصد شخصی در این حوزه تلاش‌هایی داشتند و این باعث شده فعالان بازار هم حساسیت‌هایی برای تشکیل این کانون داشته باشند.

این کارشناس با اشاره به اینکه راه دیگری برای احقاق حقوق سهامداران خرد جز تشکیل کانون وجود ندارد، گفت: کانون باید هر چه زودتر راه بیفتد. اما اینکه کلا کانون نداشته باشیم بهتر از این است که افرادی سودجو در این حوزه روی کار بیایند.

میلاد صادقی، کارشناس بازار سهام عنوان کرد: تشکیل کانون‌ها و تشکل‌ها در یک اقتصاد نرمال برای بازار سهام و مشاغل یک رویداد مثبت به شمار می‌رود. ولی در مدل اقتصادی ایران تمام اصناف، شوراها، کانون‌های تجمع یا هواداری منشائی برای توزیع رانت می‌شود چرا که حکمران روش‌های مختلفی برای تغییر جریان منافع ایجاد می‌کند.

وی افزود: بنابراین در این ساختار کانون سهامداران خرد هم ناچارا ناکارآمد می‌شود. در کنار این موضوع اعضای این شورا بسیار مهم است. چرا که بعدها همین گروه‌های صنفی اهرمی برای دریافت منافع بیشتر از دولت و سرکوب خواسته‌های واقعی افراد فعال در بازار سهام خواهند شد.

صادقی تصریح کرد: با اینکه ماهیت و رسالت کانون‌ها چیز دیگری است، به خاطر قرارگیری در جو و شرایط حکمرانی و اقتصادی ایران از جریان منحرف شده و دقیقا در تضاد با رسالت اصلی خود قرار می‌گیرند.

این کارشناس گفت: لذا من زیاد با تشکیل کانون سهامداران خرد موافق نیستم. تجربه هم نشان داده اشخاصی که در بازار سرمایه دم از حقوق سرمایه‌گذار می‌زنند خود از عوامل رانت بودند.

۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 22673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha