افزایش نرخ تسعیر ارز چه اثری بر سودآوری شرکت‌ها دارد؟ /با افزایش نرخ تسعیر، گروه بانکی بیشترین منفعت را می‌برد/در موقعیت سخت تاریخی در بازار سرمایه هستیم!

عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان گفت: برخی از گروه‌های بورسی همچون شرکت‌های خودرویی، بانکی و تجهیزاتی‌ها که بدهی‌، پروژه و یا قراردادهای ارزی دارند بیشترین نفع را ازافزایش نرخ تسعیر ارز می‌برند. البته تمام منفعت به شرکت‌های بورسی خلاصه نمی‌شود و با واقعی شدن شاکله اقتصاد، اطلاعات واقعی‌تری به دست بیاید. بی‌شک با افزایش شفافیت در بازار سرمایه، تمایل سهامداران به سرمایه گذاری بیشتر می شود.

مهدی افنانی مهدی افنانی عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: در حال حاضر نرخ تسعیر ارز شکاف بسیاری با نرخ نیمایی دارد که این موضوع آسیب‌های زیادی را به برخی شرکت‌های بورسی وارد کرده‌ است و با افزایش نرخ تسعیر، گروه بانکی بیشترین منفعت را می‌برند چراکه موجودی ارزی زیادی دارند و در صورت تحقق این امر دارایی‌های آنها بیشتر می‌شود.

عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در خصوص اهمیت افزایش نرخ تسعیر ارز، گفت: به هر میزان که ترازنامه واقعی‌تری باشد، گزارش و استنباط دقیق‌تری از وضعیت اقتصادی و شرایط کلی شرکت‌ها به دست می‌آید و سرمایه گذاران و تصمیم‌گیران دیدگاه صحیحی پیدا خواهند کرد.

وی تشریح کرد: متاسفانه اکنون نرخ تسعیر ارز بسیار پایین است و با نرخ نیمایی و آزاد اختلاف زیادی دارد. از این رو سرمایه گذاران در ارزش گذاری شرکت‌ها با چالش جدی مواجه هستند. در حقیقت با شفافیت در ترازنامه‌ها برآورد صحیحی از مبادلات و محاسبات به دست می‌آوریم.

افنانی بیان کرد: برخی از گروه‌های بورسی همچون شرکت‌های خودرویی، بانکی و تجهیزاتی‌ها که بدهی‌، پروژه و یا قراردادهای ارزی دارند بیشترین نفع را ازافزایش نرخ تسعیر ارز می‌برند. البته تمام منفعت به شرکت‌های بورسی خلاصه نمی‌شود و با واقعی شدن شاکله اقتصاد، اطلاعات واقعی‌تری به دست بیاید. بی‌شک با افزایش شفافیت در بازار سرمایه، تمایل سهامداران به سرمایه گذاری بیشتر می شود.

کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: البته از نظر حسابداری نیز افزایش نرخ تسعیر ارز منجر به افزایش قیمت سهم می‌شود اما این موضوع را نباید ملاک قرار داد و جنبه واقعی‌تر شدن ترازنامه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارتر است. به هر میزان که نرخ تسعیر ارز به سمت نرخ مبادلات نزدیک‌تر شود با رانت و فساد کمتری مواجه خواهیم بود.

عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان تشریح کرد: در حال حاضر در موقعیت سخت تاریخی در بازار سرمایه هستیم که بسیاری از مسائل سیاسی و اقتصاد کلان مشخص نیست و این شکاف نرخ تسعیر ارز نیز یکی از چالش‌ها و مهره‌ای در افزایش ابهامات موجود است. سازمان بورس و اوراق بهادار تلاش بسیاری زیادی در ایجاد شفافیت دارد.

افنانی مطرح کرد: با مشخص شدن تکلیف بودجه بندی تا هفته آینده، اصلی ترین ابهام از سر بازار سرمایه برداشته می‌شود. با توجه به اینکه وزرا و مسئولان برنامه اقتصاد برنامه مشخصی را ارائه نکرده‌اند و عملکردشان با آنچه که پیش‌تر وعده داده بودند، متفاوت بوده است با رفع ابهامات آن با بودجه بندی سال آینده، موضوعات دیگر در اولویت قرار خواهند گرفت.

وی بیان کرد: همچنین ابهامات در مسائل سیاسی، ریسک‌های بازار سرمایه را افزایش داده است و توافقات برجامی می‌تواند اثر مستقیمی بر روی نرخ ارز بگذارد. البته در این بین باید به میزان عایدات ارزی که وارد کشور می‌شود و نرخ تعادلی آن نیز توجه کرد. پس از ایجاد شفافیت در این موارد بحث افزایش نرخ تسعیر ارزی ملاک قرار می‌گیرد.

افنانی گفت: درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه افزایش نرخ تسعیر ارز در سودآوری شرکت‌ها چه تاثیری دارد؟ پاسخ داد: رشد سودآوری صنایع بورسی از محل رشد نرخ تسعیر بستگی به نوع فعالیت شرکت‌ها دارد. برخی از شرکت‌ها فروشنده نرخ ارز هستند و برخی دیگر بدهی و دارایی ارزی دارند و روشن شدن این عوامل تاثیر زیادی بر اعتماد و امیدواری سهامداران می‌گذارد. اما در مجموع این موضوع می‌تواند منجر به سودآوری بیشتری پتروشیمی و پالایشگاهی‌ها که لیدرهای بازار هستند، اثر بسیاری داشته باشد.

۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 22671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha