رنج امروز مردم مازندران نداشتن برنامه و الگوی مناسب برای توسعه است/مدیران شناختی از اولویتها ندارند!

یکی از چالش‌های جدی استان مازندران نداشتن برنامه ای مدون برای درخواست‌های اساسی از مدیران ملی است و همین موضوع زمینه‌ای می‌شود تا نیازمندی‌های اساسی استان مازندران مغفول بماند.

گروه استانهای  پایگاه خبری  تحلیلی رادار اقتصاد، سفر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی فرصت خوبی برای طرح موضوعات مختلف استان مازندران بوده است.
یکی از چالش‌های جدی استان مازندران نداشتن برنامه ای مدون برای درخواست‌های اساسی از مدیران ملی است و همین موضوع زمینه‌ای می‌شود تا نیازمندی‌های اساسی استان مازندران مغفول بماند.
اقلیم مازندران بستر ساز توسعه اقتصادی است اما به دلیل ضعف مدیریت‌ها ،  نیازهای استان مازندران با دیگر استان‌های کم برخوردار شبیه به همدیگر است.
یکی از مباحث جدی در استان مازندران نداشتن مدل مناسب توسعه اقتصادی است، مدیران در استان استراتژی و برنامه‌ی مدونی برای ارائه درخواست‌ از مدیران ملی ندارند به همین دلیل وقتی با مسئولان ملی مواجه می‌شوند با دستپاچگی آنچه را که پوپولیستی‌تر است در پیشران درخواست‌های خویش مطرح کرده و در نهایت هم پاسخ و بازخورد مناسبی دریافت نمی‌کنند.
برخی از کارشناسان ، اقلیم مازندران را با هلند مقایسه می‌کنند اما به دلیل ضعف مدیریت‌ها این قابلیت‌ها به جای اینکه مورد استفاده قرار گیرد زمینه نارضایتی مردم را فراهم کرده است.
بحث ایجاد منطقه آزاد اقتصادی یکی از موضوعاتی است که چند سالی است لق‌لقه زبان درخواست‌های مدیران استانی مازندران شده است.
طرحی که ایجاد آن باعث زمین‌گیر کردن بسیاری از واحدهای تولیدی در مناطق ایجاد شده است و فرصت را برای وارد کنندگان کالا در این مناطق ایجاد کرده است.
استاندار مازندران در سفر رئیس مجلس شورای اسلامی بحث پیگیری برای ایجاد منطقه آزاد را در دستور کار خویش قرار داددر صورتی که مدیران استانی و حتی در سطح کلان به خوبی می‌دانند که منطقه آزاد کارکرد خویش را از دست داده و به دلیل ضعف در سیاست‌گذاری‌ها و سوء استفاده‌ای که از ظرفیت مناطق آزاد شده است بیشتر زمینه ساز ضعف فعالیت‌های اقتصادی کشور شده و ایجاد آن با روح اقتصاد مقاومتی در تناقض است.
طرح این موضوع نشان می‌دهد که مدیران استانی شناخت درستی از ظرفیت‌ها و از همه مهمتر نحوه بهره‌برداری از فرصت‌ها را ندارند که بتوانند درباره استان نسخه پیچی کرده و به دنبال پیگیری و یا ایجاد طرح‌هائی هستند که بیشتر با طرح آن ، زمینه دیده شدن خویش را فراهم کنند.
طرح موضوع منطقه آزاد نشان می‌دهد که مدیران استانی در برنامه توسعه نه تنها چراغ راهی در دست ندارند.
احمد حسین زادگان در زمان درخواست برای ایجاد منطقه آزاد اقتصادی به چالش‌های جدی این موضوع اشاره کرده و این نشان می‌دهد که تا حدودی در جریان مشکلات این منطقه است اما نکته اینجاست چرا وقتی که کارکرد یک بحث شکست خورده اقتصادی به خوبی مشخص شده است مدیر یک استان برخودار از منابع طبیعی و جنگل و دریا پیگیر ایجاد همان پروژه شکست خورده باشد؟
اصلا وقتی قرار است مدیر یک استان اصرار بر اجرای طرحی داشته باشد باید حتی درباره قوانین، چالش‌ها و فرصت‌های طرح اطلاعات کافی داشته باشد و قابلیت‌های منطقه‌ای خویش را به خوبی بررسی کند و نسبت به درخواست خویش اصرار بورزد.
اصلا گیریم که ایجاد منطقه آزاد در استان مازندران با موفقیت انجام شد، آیا واقعا زیرساخت‌های جاده‌ای استان مازندران نسبت به این موضوع پاسخگو ست؟
در ایام تعطیل که تعداد روزهای آن در کشور هم کم نیست،تنها جاده دسترسی برای انتقال کالا از مازندران یا بالعکس جاده سوادکوه است که حجم انبوه خودروها در حوزه استحفاظی قائمشهر چالش جدی برای مردم به وجود می‌آورد.
وضعیت نامناسب جاده دسترسی به منطقه آزاد و چالش‌ها که در محور ساری به گهرباران وجود دارد آیا برای مدیران استانی حل و فصل شده است، چند نفر دیگر قرار است قربانی طرح‌های خام و ناپخته مسئولان و متولیان استانی باشند.
 مردم مازندران این روزها قربانی طرح‌ها و پروژه‌هائی هستند که تنها آورده آن بزرگ شدن عده‌ای خاص به واسطه اندک پیگیری‌های بی‌پایه و اساس است.
رنج امروز مردم مازندران نداشتن برنامه و الگو مناسب برای توسعه است و برنامه‌ها و درخواست‌هائی که از مدیران ملی می‌شود باری به هرجهت و در راستای دیده شدن افراد در حوزه‌های مختلف است . تا روزی که سایه سنگین مدیران سیاسی و نگاه سیاسی به استان حاکم باشد رونق اقتصادی در استان ایجاد نمی‌شود.

۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 2267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha