سیلی بی ‌اعتمادی بر گونه بورس/آیا رونق دوباره بر می‌گردد؟

برخلاف وعده‌های سر خرمن بورسی دولت که به مردم اطمینان می‌داد سرمایه خود را با اطمینان خاطر به دست بورس بسپارند، اما این روزها و هفته‌ها، مردم از عدم حمایت دولت از بازار سرمایه، بسیار گلایه‌مندند و این گلایه‌ها موجب کمرنگ شدن اعتماد عمومی به بازار سرمایه شده است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مجتبی قربانی- «وعده‌های شعاری دولت در خصوص بورس، اعتماد مردم را کمرنگ کرد»، این جمله شاید چکیده احوالات این روزهای بازار بورس کشور باشد، از سویی دیگر در این شرایط رو به افول بازار سرمایه طی هفته های اخیر، کمتر مسئولی بوده که به آن توجهی داشته باشد و واکنشی از خود نشان دهد.

این روزها بازار سرمایه کشور، روزهای پر التهابی را سپری می‌کند، التهابی که بیش از آنکه ریشه در نوسان بازار داشته باشد، ریشه در عملکرد متولیان و دست اندرکاران بازار دارد؛ متولیانی که تا دیروز یک‌صدا از مطلوب بودن شرایط این بازار خبر می‌دادند و حالا، مهر سکوت بر لب زده‌اند!

سیلی بی ‌اعتمادی بر گونه بورس

این به‌به‌ها و چه‌چه‌ها باعث شد تا سیل گسترده‌ای از مردم با اعتماد به سخن کارشناسان و مسئولان، با فروش سرمایه‌ها و دارایی‌های خود، خرد خرد به جمع کثیر سرمایه‌گذاران بازار بورس بپیوندند تا شاید بتوانند به واسطه درآمدی که از آن کسب می‌کنند، کمی از تورم لجام گسیخته اقتصاد را مهار کنند.

بی اعتمادی ایجاد شده در مردم به دلیل منتفی شدن وعده‌ای که چندماه پیش داده شده بود و رفتار اشتباه دو وزارتخانه در تایید و سپس تکذیب عرضه دارا دوم، حادث شد و حالا تصور عمومی درباره حمایت دولت از بازار سرمایه به شدت خدشه دار شده و این مساله می‌تواند آینده بورس و افرادی که به تازگی وارد آن شده‌اند را با فراز و نشیب‌هایی همراه کند.

در حالی از ابتدای امسال، اقبال عمومی نسبت به بازار سرمایه افزایش یافت که زمینه ساز افزایش امیدواری نسبت به آینده ‏این بازار بود، اما نمی‌توان ورود افراد غیرمتخصص به بورس را در این میان نادیده گرفت.‏

هر چند باید بی اعتمادی مردم به بورس را بزرگ‌ترین تهدید بازار سرمایه برشمرد، اما باید بگوییم نوسانات شدید در بازار چه به سمت مثبت و چه به سمت منفی، می‌تواند برای آینده این بازار به شدت خطرناک باشد، چرا که هر دو این اتفاقات ریسک سرمایه گذاری را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

با توجه به اتفاقات اخیر بازار بورس و نوسانات افسار گسیخته‌ای که موجب نگرانی عده قابل توجهی از سرمایه‌گذاران که غالبا از طبقه متوسط و آسیب پذیر جامعه بودند، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

سید جمال‌الدین موسوی؛ کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص زیان بسیاری از مردم عادی که با فروش دارایی‌های خود پا به بازار پر رمز و راز بورس گذاشته بودند؛ اظهار کرد: در همه جای دنیا و در بورس‌های بزرگی نظیر نزدک، فارکس و داوجونز، هیچ کسی ثروت و سرمایه خود را جهت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نمی‌فروشد و این اشتباه محض است که کسی اموال منقول و غیرمنقول خود را حضور در بازار سرمایه بفروشد.

فروش خودرو و منزل برای ورود به بورس یک اشتباه محض

وی افزود: اصل این است که افراد علاقمند به سرمایه‌گذاری در این بازار، مازاد دارایی و سرمایه خود را که استفاده‌ای از آن نمی‌کنند را وارد بازار سرمایه می‌کنند و این اشتباه است کسی خودرو و منزل خود را بفروشد و در بازار بورس سرمایه‌گذاری کند.

این مشاور و کارشناس ارشد بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: آوردن سرمایه مازاد در بورس، کار عاقلانه و پسندیده‌ای است که متاسفانه خیلی از مردم که اطلاعی از این اصل مهم نداشتند، این نکته را رعایت نکردند و در نهایت، زیان هنگفتی کردند.

این مدرس دانشگاه، ادامه داد: اگر کسی طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ وارد بورس شده باشد و طی این مدت، ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد سود هم کرده باشد، اکنون در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد ضرر کرده است.

زیان ۶۰ درصدی حاصل خرید با چشمان بسته

موسوی بیان کرد: درست است که مبلغ از اصل سود این فرد کاسته شده اما کسانی که از ابتدای امسال و انتهای سال گذشته که شاخص بورس، مثبت شد و در واقع بازار بورس با این جریان، حبابی شد و بدون اطلاعات کافی وارد این بازار شدند و هر سهمی را با چشم بسته خریداری کردند، در نهایت متحمل زیان قابل توجهی شدند.

وی تشریح کرد: ما در آمایش بازار سرمایه شاخص P/E را داریم که که روند رشد یا افت این بازار را نشان می‌دهد و نشان می‌دهد هر سهامدار چه میزان ریال سود دریافت می‌کند و طی سال جاری در حالی که P/E و EPS منفی بود اما باز به سمت آن سهام می‌رفتند و خرید می‌کردند.

این مشاور و کارشناس ارشد بازار سرمایه، عنوان کرد: نمونه این مسئله خریداری سهام شرکت سایپا، ایران خوردو، خوردو سازی پارس، خوردو سازی بهمن و شرکت‌های وابسته به بازار خودرو از سوی مردم آن هم بدون تخصص و شناخت بود و عجیب بود که در این جریان، مشاوران هم مشورت خوبی به خریداران نمی‌دادند.

این مدرس دانشگاه، افزود: متاسفانه مردم هم که سودهای نامعقول بورسی چشم‌شان را بسته بود به توصیه و هشدارهای برخی از مشاوران که آن‌ها را از خرید منع می‌کردند توجهی نمی‌کردند.

موسوی با بیان اینکه بسیاری از مردم با چشم‌های بسته و ناآگاهانه وارد این دام بورسی شدند؛ تصریح کرد: دولت از این طریق به نوعی کسری بودجه خودش را در سال ۹۹ از بازار بورس جمع‌آوری کرد و بازارهای تهاتری و موازی نظیر بازار مسکن، دلار و بازار سکه، قوت گرفت.

از واقعیت شیرین تا حقیقت تلخ!

وی اضافه کرد: در صورتی که نظر رهبری، جهش تولید، رونق تولید و تولید ملی بود و همه این مطالب گفته شد تا بازارهای مالی موازی که بازارهای تقریبا حق‌العمل کارها و واسطه‌گرها است از رونق بیفتد، اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد.

این مشاور و کارشناس ارشد بازار سرمایه، اعلام کرد: از لحاظ اقتصادی، دلار تاثیری در رونق اقتصاد کشور ندارد، اما بورس می‌تواند در رفاه کارگری که در یک کارخانه ایرانی مشغول کار است، تاثیر بگذارد و در واقع بورس می‌تواند بر روال زندگی سهامداری که سهمی از یک کارخانه دارد و در تولید آن مشارکت می‌کند، اثر داشته باشد.

این مدرس دانشگاه، گفت: از لحاظ مالی باید بگوییم با برنامه غلطی که اعمال شد بازار بورس، حبابی و حبابی شد و سرانجام این حباب، ترکید و کارشناسان بورس هم در این شرایط به مردم می‌گفتند سهامداری کنید! و این در شرایطی بود که حباب بورس در حال ترکیدن بود.

موسوی متذکر شد: دولت حامی سرمایه‌های شرکت‌های خرد نیست و بدنبال حمایت شرکت‌های بزرگ است، چرا که این شرکت‌ها، طبیعتا دولتی محسوب می‌شوند و لذا درصد زیان در برخی از این شرکت‌های بزرگ دولتی نهایتا ۱۰ درصد است.

وی اذعان کرد: اما در این میان، زیان شرکت‌های دیگر که از حمایت دولت برخوردار نیستند، بالغ بر ۳۰ تا ۷۰ درصد است و لذا سهامداران این شرکت‌ها، زیان هنگفتی دیدند.

تخلف آشکار بورسی دولت در بازار بورس

این مشاور و کارشناس ارشد بازار سرمایه، تصریح کرد: در دنیا و در بورس‌های بزرگ، وقتی درصد زیان از ۲۰ درصد بگذرد، دولت‌ها موظف به بستن آن سهم است اما در کشور ما، این کار انجام نشد و این یک تخلف آشکار بورسی است که باید انجام می‌شد.

موسوی متذکر شد: زمانی که یک سهم حتی تا ۵۰ درصد در زیان باشد و سهامدار آن را نفروشد، زیانی نکرده است، چرا که آن تعداد سهمی که خریداری کرده‌اید را دارید و بدانید بورس در هر حال برمی‌گردد و روند بورس، طبیعتا برگشت پذیر است، اما ممکن است زمان ببرد.

وی افزود: افرادی که به هر میزانی در میانگین بالا و پایین زیان کردند، صبور باشند و سهم خود را نفروشند؛ چرا که بورس قطعا بر می‌گردد و روی این قیمت‌ها، باقی نمی‌ماند.

این مشاور و کارشناس ارشد بازار سرمایه، ابراز امیدواری کرد: سیاست‌های انقباضی دولت طبیعتا کاهش می‌یابد و سیاست‌ها انبساطی خواهد شد و لذا این سیاست انبساطی موجب می‌شود تا بورس، روند طبیعی خود را طی کند.

۸۰ هزار میلیارد تومان پول تازه‌ورادها در جیب گشاد دولت!

وی با بیان اینکه احتمالا قیمت دلار طی هفته‌های آینده پایین خواهد آمد،عنوان کرد: چرا که دولت کسری بودجه خود را جمع آوری کرد و در این جریانات بورسی، ۸۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج و سودش مستقیم وارد جیب دولت شده است.

این مشاور و کارشناس ارشد بازار سرمایه، متذکر شد: در حال حاضر قیمت‌ها در بازار سرمایه از کف نیز پایین‌تر رفته و در واقع تنزل قیمت داشتیم و قیمت واقعی این نیست، اینجا جو روانی بازار هنوز بر بورس حاکم است و من سرمایه‌گذار می‌ترسم و وحشت دارم وارد بازار سرمایه شوم و آن‌هایی که باقی مانده‌اند نیز از خرید و فروش دست نگاه داشته‌اند و از دادوستد وحشت دارند و در واقع سرمایه خود را حفظ کرده‌اند و منتظرند ببینند در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

بی اعتمادی بزرگ‌ترین تهدید بازار سرمایه/کمی صبور باشید

این مدرس دانشگاه، می‌گوید: این نگاه متاسفانه بر بازار سرمایه حاکم شده است، چرا که مردم به دولت اعتماد ندارند و دولت متاسفانه دارد سیاست‌های انقباضی را اعمال می‌کند و این به ضرر بازار سرمایه و به ضرر کل مملکت است.

موسوی گفت: مع‌الوصف، مردم اگر اکنون وارد بازار سرمایه شوند، مناسب است و می‌توانند به سود معقول و مناسب در بازه زمانی حداقل ۳ ماهه دست پیدا کنند.

وی تاکید کرد: این نگاه که من امروز بخرم، فردا بفروشم و دوباره بخرم و بلافاصله بفروشم، نگاه اشتباهی است و به این نوع واکنش‌های بورسی، نوسان‌گیری قیمتی گفته می‌شود که ممکن است در کوتاه مدت فردی به سود برسد اما در بلندمدت قطعا موجب زیان می‌شود.

۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵
کد خبر: 2264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • .... IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      0 0
      دولت پدر مردم رو دراورد دل مردم خوش بود تو بورس لااقل یه اب باریکه ای برای خودشون دست و ما میکنن اما همه رو بیچاره کردن
    • ... IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      0 0
      دولت جیبشو با زدن جیب مردم پر کرد
    • یه مخاطب IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      0 0
      ۸۰ هزار میلیارد تومان پول تازه‌ورادها در جیب گشاد دولت! این یعنی 80 هزار میلیارد کلاهبرداری یعنی دروغ یعنی بازی دادن مردم