بازار سرمایه اولویت دولت نیست/  بازار به حال خود رها شده است/برجام تنها سرعت رشد دلار را کاهش می‌دهد/ بحران انرژی تداوم  خواهد داشت

کارشناس بازار سرمایه گفت:هرچند که به طور کلی بازار سرمایه از نرخ دلار تبعیت می‌کند و این مولفه بر میزان تورم و نقدینگی که به بازار سهام وارد می‌شود، اثر می‌گذارد اما سیاست‌های دولت نیز نقش مهمی در جذابیت سرمایه گذاری دارد. بعید می‌دانم که بازار سرمایه جزء چند اولویت‌ نخست دولت فعلی باشد. مشکلات کشور به قدری زیاد است که درجه اهمیت بازار سرمایه برای دولت کاسته شده و به نوعی این بازار به حال خود رها شده است و تنها شرکت‌های حقوقی و درونی سعی در حمایت دارند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ کارشناسان متعددی معتقد هستند بازار سهام در حال حاضر در شرایطی نیست که از به نتیجه نرسیدن مذاکرات سود ببرد. اعتماد سهامداران به این بازار تحت تاثیر سیاست‌های کلان دولت از بین رفته است و در نتیجه برای رشد نیازمند خبرهای مطلوب و نتیجه‌بخش از مذاکرات هست. در حال حاضر نیز این موضوع کاملا واضح است که رشد قیمت دلار همچنان ادامه دارد و طبیعتا انتظارات تورمی افزایش می‌یابد اما بورس رشد خاصی را نداشته و تحرکی در میزان ورودی نقدینگی شاهد نبودیم. در حال حاضر جهت‌گیری بازار سرمایه در آینده و واکنش آن به متغییرهای موجود یکی از دغدغه‌های اصلی فعلان آن است.  

محمد خیری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: اقتصاد ما با چالش‌های زیادی رو به رو بوده و در معرض مشکلات جدی است و اگر نظام به تصمیم واحد و جدی در خصوص توافقات برجامی برسد امکان بهبود شرایط و نجات اقتصاد فراهم می‌شود. متاسفانه پس از سال‌ها بحث در خصوص این موضوع هنوز تکلیف آن روشن نیست و اخبار ضد و نقیضی در این باره به گوش می‌رسد.

خیری ادامه داد: طبق گفته مسئولان اکنون حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد پیش نویس توافقنامه تهیه شده است اما در عمل شاهد اقدام خاصی در طرفین مذاکرات نیستیم. مذاکرات وین می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر نرخ ارز و بازارهای وابسته به آن داشته باشد از همین رو ابهامات و اما و اگرهای پیرامون این موضوع باعث رشد نرخ دلار به کانال ۳۰ هزار تومان شده است.

وی تشریح کرد: البته چالش‌های موجود در نظام اقتصادی کشور باعث شده تا ارزش پول ملی روز به روز کاهش پیدا کند و در مقابل نرخ ارز نیز روند صعودی داشته باشد. بنابراین حتی اگر گشایشی حاصل شود، تنها از سرعت رشد نرخ دلار و تورم کاسته می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: مذاکرات برجامی تنها یکی از چالش‌های تاثیرگذار در بازار سرمایه است و متاسفانه به علت عدم تخصیص صحیح منابع، برنامه ریزی مدون و همچنین نیازسنجی در بحث انرژی شرکت‌های بورسی با دشواری‌های جدی رو به رو هستند.

خیری مطرح کرد: در حقیقت توزیع و تامین انرژی همچون برق و گاز با مشکلات عدیده‌ای همراه بوده و با توجه به چالش‌های موجود، شرایط کلی بازار سرمایه به بحران رسیده است.

وی ابراز کرد: مشکل تامین انرژی باعث شد تا برای مدتی گاز نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها قطع شود؛ همچنین دریافت خوراک آنها نیز کاهش پیدا کرد. در تابستان نیز با قطعی برق مواجه شدیم چراکه نیاز روزانه حدود ۶۰ هزار مگاوات بوده و این مقدار هر سال حدود دو الی سه درصد افزایش پیدا می‌کند و این در حالی است که عرضه محدود بوده و تخصیص منابع صحیحی در این خصوص شکل نگرفته و در سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه‌ها موفق نبودیم. نبود برنامه ریزی مدون باعث شده تا بحران انرژی در فصل‌های مختلف به یک نحوی نمود پیدا کند.

کارشناس بازار سرمایه  افزود: هرچند که به طور کلی بازار سرمایه از نرخ دلار تبعیت می‌کند و این مولفه بر میزان تورم و نقدینگی که به بازار سهام وارد می‌شود، اثر می‌گذارد اما سیاست‌های دولت نیز نقش مهمی در جذابیت سرمایه گذاری دارد. بعید می‌دانم که بازار سرمایه جزء چند اولویت‌ نخست دولت فعلی باشد. مشکلات کشور به قدری زیاد است که درجه اهمیت بازار سرمایه برای سیاست‌گذاران کاهش پیدا کرده و به نوعی این بازار به حال خود رها شده است و تنها شرکت‌های حقوقی و درونی سعی در حمایت دارند.

خیری بیان کرد: تصمیماتی که تا کنون اخذ شده، نشان می‌دهد که دولت سیاست‌های انقباضی پیش گرفته و هدف آن نیز کنترل حجم نقدینگی است. معضلاتی نظیر کسری بودجه و تورم خیلی شدید از دولت قبلی به بار آمده که این دولت برای کنترل و حل آن ناچار به دست اندازی به منابع مالی شرکت‌های بورسی و میزان سودآوری آنها شده است. در حقیقت دولت با تغییر در مواردی نظیر نرخ خوراک، قیمت سوخت مصرفی صنایع بورسی و مالیات شرکت‌های تولیدی، قصد تامین مالی از این محل را دارد.

۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 22603

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha