نامه‌ سرگشاده‌ فعالان دارویی به رئیس‌جمهور / با فعالان دارویی مشورت کنید

خواهشمند است دستور فرمایید در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، هر گونه تصمیم گیری مرتبط با این حوزه با مشورت تشکل های تخصصی مربوطه به انجام برسد و از توجه به نظرات غیرتخصصی و شبه افکن خودداری شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سندیکاها و انجمن‌های حوزه‌  دارویی کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، ضمن اعلام حمایت کامل خود از سازمان غذا و دارو و مدیران جدید، از رئیس‌جمهور، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو خواسته‌ اند هر گونه تصمیم‌گیری مرتبط با این حوزه‌ی استراتژیک، با مشورت و دریافت اطلاعات کامل از تمامی تشکل‌های تخصصی حوزه‌ی دارو باشد.

متن نامه به شرح زیر است:

آقای دکتر رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

موضوع: ضرورت تدوین سیاست های ارزی کارآمد با رویکرد حمایت از بیماران و توسعه صنعت داروسازی

با سلام و احترام

عطف به نامه موسسه دیده بان شفافیت و نامه شماره ۰۰۱۱/۰۰/۲۰۰ انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران در خصوص وضعیت نرخ ارز و قیمت گذاری دارو موارد ذیل جهت بررسی و دستور اقدام عاجل بحضور تقدیم می گردد.

۱-همانطور که مستحضر میباشید صنعت داروسازی با تامین بیش از ۹۷ درصد بازار دارویی، نقشی حیاتی در تامین نیازهای اساسی نظام سلامت و خودکفایی کشور ایفا نموده است. علیرغم دستاوردهای غیرقابل انکار، نظام دارویی در چند سال گذشته همواره مورد آماج تحلیلها و گزارشهای مغرضانه توسط محافل خاصی قرار گرفته که نه تنها دستاوردهای این مجموعه را تحت شعاع قرار داده بلکه با ارائه گزارشها، تحلیلها و اظهار نظرهای افراد و نهادهای غیر مسئول باعث تخریب وجهه داروسازی و داروسازان کشور در محافل عمومی و دولتی شده است.

۲-متاسفانه افراد و کانالهای تامین کننده اطلاعات مورد نیاز نهاد دیده بان شفافیت ، کاملا جهت دار ، غیر مسئول و با اطلاعات ناکافی که بعضا تحلیلها و پیشنهادات ارائه شده با واقعیات دارویی کشور در شرایط تحریم و کرونا همخوانی ندارد نظرات خود را از طریق این نهادها منعکس نموده که به هیچ عنوان بیانگر استراتژی نظام دارویی کشور نمی باشد .

۳-انتظار میرود نهادی که خود مدعی شفافیت می باشد و مجموعه ای که ادعای صاحبنظری در حوزه اقتصاد سلامت دارد ، وقتی میخواهند در حوزه دارو اظهار نظر کارشناسی نمایند و پیشنهاداتی جهت بهبود امور به مسئولین اجرایی کشور ارائه نمایند، نظر همه سندیکاها و انجمن های فعال در حوزه دارو را اخذ نموده و جمع بندی نظرات کارشناسی را با لحاظ نمودن جمیع جهات منعکس نماید )موضوعی که در سالهای اخیر به هیچ عنوان اتفاق نیافتاده است(، نه اینکه نظرات و برداشتهای خود و معدودی افراد وابسته که اطلاع و اشراف چندانی در حوزه دارو نداشته و اغلب نیز هیچکدام داروساز نبوده و تعصبی به حوزه داروسازی کشور ندارند را بعنوان پیشنهاد ارائه نمایند .

۴-سندیکاها ، انجمن ها و تشکل های علمی مرتبط با دارو بطور مرتب نظرات و پیشنهادات خود را بصورت مکتوب و مشخص به مسئولین ارائه نموده اند و بطور مشخص در ابتدای دولت سیزدهم طی نامه شماره ۳۵۱/۱۴۰۰  پیشنهادات سندیکای صاحبان صنایع داروسازی که با مشورت صاحبنظران حوزه داروسازی کشور تدوین گردید بصورت مفصل برای اصلاح نظام دارویی کشور با رویکرد توسعه صنعت داروسازی، حمایت از بیماران، رعایت منافع و مصالح کشور و حذف زمینه های رانت و فساد تدوین و اعلام گردید که انتظار می رود مورد توجه مسئولین و سیاستگذاران قرار گیرد .

۵- آزاد سازی نرخ ارز بسیاری از داروها بدلیل کاهش سقف ارز ترجیحی مصوب مورد نیاز دارو، بیش از ۹ ماه است که شروع شده و وزارات بهداشت طی ۹ ماه گذشته ارز بسیاری از داروها و مواد اولیه را آزاد نموده است بدون اینکه بازنگری قیمت آنها در موعد زمانی خود انجام گیرد که این امر همواره مورد گلایه سندیکا و شرکتهای تولیدی بوده است.

چگونه است که مدعیان حمایت از حقوق از مردم !!! در طی ماههای گذشته در مقابل تخلفات و سیاستهای سوال برانگیز و غیرمسئولانه که باعث آسیب به صنعت داروسازی کشور و مردم گردید سکوت کردند و امروز که دولت سیزدهم تشکیل شده و هنوز برای هیچ اقدامی فرصت اجرا نداشته به جنجال و حاشیه پرداخته و برای نتیجه تصمیمات مدیریت قبلی ، مدیران فعلی را مواخذه می نمایند. آنچه مبرهن است نیتی است که در پشت چنین مکاتباتی نهفته است که منجر به دلسردی و یاس در مدیران لایق ، دلسوز و مسئولیت پذیر کشور می شود.

سندیکاهای تولید ، توزیع و عرضه دارو در همکاری با صاحبنظران و پیشکسوتان حوزه دارو ، انجمن داروسازان ، تشکل های علمی دارویی و دانشکده های داروسازی خود را مکلف دانسته در تدوین سیاستهایی که به مصلحت کشور بوده و منجر به حفظ حقوق عامه و سرمایه های ملی بشود مشارکت فعال نمایند و حمایت کامل خود را از سیاست های دولت حضرتعالی و مدیران شایسته و توانمند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، اعلام می نمایند .

خواهشمند است دستور فرمایید در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، هر گونه تصمیم گیری مرتبط با این حوزه با مشورت تشکل های تخصصی مربوطه به انجام برسد و از توجه به نظرات غیرتخصصی و شبه افکن خودداری شود.

پیشاپیش از حسن توجه حضرتعالی کمال تشکر و قدردانی را داریم.

این نامه به امضای رؤسای سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران، فدراسیون اقتصاد سلامت، انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی ایران، انجمن داروسازان ایران، انجمن تولیدکنندگان دارو و فرآورده‌های گیاهان دارویی و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران، رسیده است.

۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 22591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha