سیر تا پیاز پیدایش بورس/ بورس از کجا آمده؟  + فیلم

بورس اوراق بهادار به معنی یک بازار متشکل و رسمی سرمایه است که در آن خرید و فروش سهام شرکت‌ها یا اوراق قرضه دولتی یا موسسات معتبر خصوصی، تحت ضوابط و قوانین و مقررات خاصی انجام می‌شود. وجود یک بازار اوراق بهادار که در چارچوب مکانیزم  بازار عمل کند می‌تواند در تخصیص بهینه منابع مالی و کاراتر عمل نماید.

پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ آموختن هر دانش تازه، مانند باز کردن یک درب جدید به روی دنیایی کشف نشده است. فرد ناآشنا به این دنیا در ابتدا با حجم انبوهی از ناشناخته‌ها روبه‌رو می‌شود؛ کمی می‌ترسد، گاهی گیج می‌زند و حتی ممکن است از قدم گذاشتن در این دنیای تازه حسابی پشیمان شود. چون به خودش و توانایی‌هایشان اعتماد چندانی ندارد. اما وقتی کمی صبوری می‌کند و خوب اطرافش را زیر نظر می‌گیرد می‌بیند که ماجرا آن‌قدرها هم سخت و پیچیده نیست. آموزش بورس هم دنیایی تازه برای کسانی است که تا به حال خودشان را در زمینه مالی محک نزده‌اند. در همین راستا رادار اقتصاد به آموزش گام به گام این مقوله پرداخته است و شما مخاطبان گرامی می‌توانید با دیدن کلیپ لینک شده به این خبر از این آموزش بهره ببرید. 

واژه بورس 

واژه بورس مانند هر واژه  دیگری دارای یک پیشینه تاریخی است. برای مثال واژه بانک از آنجا پدید آمد که در اروپا افراد برای انجام مبــادلات پولــی خــود روی نیمکت هـــای میــــدان هــــای قدیمی می نشستند و پول های خود را مبادله می کردند.

از آنجــا که لغت "بنک" در زبان ایتالیایــی به معنی نیمکت است، بعدها مراکزی که وظیفه انجام مبادلات پولی را برعهده گرفتند به بانک معروف شدند. واژه بورس نیز از آنجا پیدا شد که در قرن پانزدهم میلادی بازرگانان و کسبه شهر بورژ، در شمال غربی بلژیک، در میدانی به نام تربوئرس در مقابل خانه بزرگ زاده ای به نام "واندر بورس" جمع می  شدند و به داد و ستد می پرداختند.

این امر موجب شد تا آن مکان و سایر مراکزی که در نقاط مختلف بدین منظور تشکیل می شدند به بورس معروف شوند. همچنین بورس در زبان فرانسه به معنای کیف پول نیز هست که بی ارتباط با مفهوم بازار سرمایه نیست. بعدها سایر نقاطی که بدین منظور تشکیل شدند با همین واژه خوانده شدند

طبیعتـــاً کــه در آن زمان ایــن مکان هــا از نظم خاصــی برخوردار نبودند و هر کس می توانست در آنجا به فعالیت بپردازد، اما به مرور زمان به بازرگانان، صرافان و دلالان اختصاص یافت. اجتماع بازرگانان، صرافان و دلالان در ابتدا در هوای آزاد برگزار می  شد که به مرور تالارهای بورس مسقف ساخته شدند و شکل جدید به خود گرفتند.

پیدایش بورس در جهان

در زمان های گذشته بازرگانانی که از فعالیت های تجاری ضرر می  کردند به دنبال یافتن راهی بودند تا خطر ضرر و خسارت های احتمالی خود را کاهش دهند. پس، آنها برحسب تجربه به این نتیجه رسیدند که برای حل این مشکل می توانند در کارها با فرد یا افراد دیگری شریک شوند و از این طریق سود و زیان های احتمالی را با آن ها تقسیم کنند.

با به کارگیری این تجربه موفقیت  آمیز، به تدریج بازرگانان دامنه فعالیت آن را وسیع  تر کرده و در کارهای بزرگ به کار گرفتند تا جایی که این تجربه به تشکیل شرکت های سهامی منجر شد. اولین تجربه شرکت سهامی در سال ۱۵۵۳ میلادی در کشور روسیه با ایجاد شرکت Moseovie به وجود آمد.

اولین بازار متشکل بورس (به عنوان بازار فیزیکی متشکل) در سال ۱۴۶۰ در شهر آنورس بلژیک به وجود آمد. اولین بورس اوراق بهادار جهان در اوایل قرن هفدهم میلادی (سپتامبر ۱۶۰۲ میلادی) در شهر آمستردام هلند تشکیل شد و کمپانی هند شرقی سهام خود را در آن عرضه کرد. سپس بورس لندن در سال ۱۸۰۱ میلادی و بورس نیویورک در سال ۱۸۱۷ تأسیس شدند. به تدریج سایر کشورها نیز دارای بورس شدند تا آنجا که امروز کمتر کشوری را می توان یافت که فاقد بورس باشد.

تصویری تاریخی از بورس آمستردام

نخستین بورس اوراق بهادار جهان در اوایل قرن هفدهم میلادی (سپتامبر ۱۶۰۲ میلادی) در شهر آمستردام هلند تشکیل شد

مفهوم بورس

بورس اوراق بهادار به معنی یک بازار متشکل و رسمی سرمایه است که در آن خرید و فروش سهام شرکت‌ها یا اوراق قرضه دولتی یا موسسات معتبر خصوصی، تحت ضوابط و قوانین و مقررات خاصی انجام می‌شود. وجود یک بازار اوراق بهادار که در چارچوب مکانیزم  بازار عمل کند می‌تواند در تخصیص بهینه منابع مالی و کاراتر عمل نماید. شاهد مدعا اینکه کشورهایی که دارای بازار سرمایه(بورس) تکامل یافته‌تر بوده‌اند، توانسته‌اند رشد اقتصادی زیادتر داشته باشند. وظیفه اصلی بورس اوراق بهادار، فراهم‌آوردن بازاری شفاف و منصفانه برای دادوستد اوراق بهادار پذیرفته شده و همچنین سیستمی مناسب برای نظارت بر جریان دادوستد، عملیات بازار و فعالیت اعضای آن است.

۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۳
کد خبر: 22589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha