اهداف اولین سمپوزیوم ملی حسابداری ایران با رویکرد اخلاق حرفه‌ای + ویدیوی گفتگوی اختصاصی

مدیر عامل موسسه همراهان کارنو گفت: این سمپوزیوم تلاش می‌کند تا متعاقب برگزاری اولین همایش ارتباط بسیار خوب و دائمی را بین بزرگان صنایع و سازمان های اقتصادی کشور با بزرگان حسابداری و حسابرسی کشور برگزار کند. به عبارت دیگر، بر آن هستیم تا برای کاهش فاصله های ایجاد شده گام بلندی برداریم.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اولین سمپوزیوم ملی حسابداری ایران با رویکرد اخلاق حرفه ای روز پنجشنبه ۱۱ آذر ماه در برج میلاد برگزار شد. این سمپوزیوم که برای اولین بار در این رشته برگزار می شود با اهدافی مشخص در راستای کمک به صنعت کشور از طریق صنعت حسابداری و حسابرسی برای ایجاد شفافیت بیشتر طراحی و برگزار می شود. مدیر عامل و دبیر همایش حسابداری وحسابرسی با رادار اقتصاد گفت و گویی داشته که در ادامه آمده است.

نسیم دوستی مدیر عامل موسسه همراهان کارنو و دبیر اولین سمپوزیوم ملی حسابداری ایران، در خصوص ایده برگزاری اولین همایش حسابداری و حسابرسی کشور به رادار اقتصاد گفت: برای اولین بار در کشور توانستیم در آذر ماه سال جاری با حمایت معنوی سه انجمن بزرگ حسابداری، حسابرسی و حسابداران خبره ایران که در اولین سالی که روزی برای حسابداری تعیین شده است موفق به برگزاری این سمپوزیوم شویم. اولین همایش حسابداری و حسابرسی، آغازی برای برگزاری سایر همایش‌ها در سال‌های آینده با تاکید بر اهمیت دادن به مقوله مهم حسابداری وحسابرسی در اقتصاد کشور خواهد بود.

 وی در خصوص تفاوت های این همایش با همایش هایی که به صورت رسمی و غیررسمی با این عناوین گرفته شده گفت: تفاوت سمپوزیوم حسابداری که برای اولین بار در آذر ماه سال ۱۴۰۰ گرفته شد، با سایر همایش‌هایی که به عنوان حسابداری گرفته شده این است که در این همایش قصد داریم تا رویکرد جامع‌تری به بررسی چالش‌های صنعت و حرفه حسابداری داشته باشیم. در حقیقت در این سمپوزیوم قرار است بزرگترین چالش های صنایع بزرگ را با حرفه حسابداری و حسابرسی به عنوان محورهای مهم و اصلی در دستور کار قرار دهیم.

نسیم دوستی در این باره خاطر نشان کرد: برای اولین بار دراین سمپوزیوم از بزرگان و نهادهای اقتصادی موثر در اقتصاد کشور مثل صنعت بیمه، بانکی و بورس برای بررسی چالش های آنها و مطرح شدن با اساتید حرفه حسابداری و حسابرسی دعوت به عمل آورده شده است. در حقیقت اساتید فن حسابداری و حسابرسی چالشها و پرسش‌های سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی و صنعت بیمه را پاسخ خواهند داد.

نسیم دوستی در خصوص اهمیت نقش حسابداری در اقتصاد امروز دنیا گفت: به دلیل گسترش روز افزون صنایع و جایگاه صنعت در رشد اقتصاد کشور، حرفه حسابداری و حسابرسی در به روز شدن مباحث مختلفی که در صنعت کشور مطرح می‌شود مثل پرداخت مالیات یا موارد مختلف مالی بسیار پررنگ و حائز اهمیت می‌شود. این سمپوزیوم تلاش می‌کند تا متعاقب برگزاری اولین همایش ارتباط بسیار خوب و دائمی را بین بزرگان صنایع و سازمان‌های اقتصادی کشور با بزرگان حسابداری و حسابرسی کشور برگزار کند. به عبارت دیگر، بر آن هستیم تا برای کاهش فاصله های ایجاد شده گام بلندی برداریم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به هر حال تلاش می کنیم تا ضمن برقراری و افزایش ارتباط صنعت کشور با حرفه حسابداری، حرف های صنایع مختلف و حرفه حسابداری به سمع و نظر نهادهای قانون‌گذار برسد چرا که یکی از مشکلاتی که در حرفه با آن رو به رو هستیم عدم همگرایی نهادهای قانونگذار است که بخش صنعت و حرفه حسابداری را با مشکلاتی مواجه کرده است.

نسیم دوستی برگزار کننده اولین سمپوزیوم حسابداری ایران در خصوص اهمیت مقوله حسابداری در دنیای امروز گفت: در حقیقت حسابداری قلب صنعت و بنگاه های اقتصادی به شمار می رود. از کار افتادن یا بد کار کردن قلب یک شرکت به معنای تمام شدن کار آن شرکت و صنعت است. با توجه به اینکه حسابداری نقش بسزایی در شفاف سازی و گزارش دهی دارد و به بهبود فرایندهای سیستم کمک می کند، این موضوع نقش مهمی در حیات یک شرکت اقتصادی ایجاد می کند.

وی در خصوص ضعف های صنعت حسابداری در ایران گفت: متاسفانه از پیشرفت های صنعت حسابداری دنیا دور هستیم، به این علت که نتوانستیم استانداردهای حسابداری را در صنایع کشور پیاده کنیم. یعنی در کشور هنوز استانداردهای حسابداری خود را به صورت کامل پیاده سازی نکرده ایم. این موضوع یکی از اصلی ترین دلایل ضعف آموزش حرفه ای حسابداری به شمار می رود. افزایش سطح آموزش حرفه ای از جمله موضوعاتی است که منجر به تشکیل موسسه همراهان کار نو شد چرا که فلسفه تشکیل این شرکت، کمک به عدالت آموزشی در این حوزه است. به عنوان اولین برگزار کننده کلاس های آنلاین حرفه ای در کشور با هدف عدالت آموزشی در این راه گام گذاشتیم، چرا که توانمند سازی حسابداری منجر به توانمند سازی صنعت و اقتصاد کشور می شود.

در سمپوزیوم روز پنجشنبه ۱۱ آذرماه، سخنرانان در خصوص نحوه نگرش مجموعه مدیران کشور به مساله فساد اقتصادی به ایراد سخن پرداختند. آنها ضمن بیان مفاهیم اساسی حسابداری و حسابرسی، تاکید کردند فرآیند طی شده برای مبارزه با فساد اقتصادی طوری است که در کشف، ارائه دلایل، نحوه رخداد فساد و امکان جلوگیری از آن به مراتب سخت‌تر از فرایندهای جاری در کشورهایی است که از درجه فساد کمتری برخوردارند.

سخنرانان رتبه ایران در شفافیت اقتصادی و جلوگیری از بروز فساد اقتصادی را ۱۴۶ اعلام کردند. اعلام شد که مطابق گفته افراد و نهادهای نزدیک قوای کشور، فساد در کشور سیستماتیک شده است و عزم و اراده‌ای برای مقابله با آن وجود ندارد. همچنین راهکارهای مقابله و جلوگیری از آن را بیان کردند.

خانم دکتر مقدس‌پور یکی از سخنرانان این سمپوزیوم، در خصوص چگونگی احراز مجوز موسسات گفت در کشورهایی که شفافیت اطلاعات دارند و در مقابله با فساد مالی موفق عمل می‌کنند، مبداء بازرسی از موسسه متخلف، مجموعه‌ای است که مجوز را صادر کرده است و بطور مشخص از آن مبداء به تحقیق و تفحص آغاز می‌شود.  

در این سمپوزیوم، منصور شمس احمدی مدرس دانشگاه، حسابدار رسمی و از خبرگان حسابداری ایران در محل میکسون این سمپوزیوم در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار رادار اقتصاد، نکات قابل تاملی بیان کردند که بخش‌هایی از این مصاحبه را در ویدیوی زیر ملاحظه می‌کنید :

بر اساس صحبت‌های شمس احمدی، لازم است مجموعه مدیران اقتصادی کشور در خصوص اصلاح ساختار اقتصادی و مالی، ترازنامه‌ها، نحوه جذب سرمایه و تسهیلات مترتب بر فعالیت‌های اقتصادی‌ فعلی، تفکرات علمی و اساسی و تصمیم‌های به مراتب آینده‌نگر ارائه داده و به مورد اجراء بگذارند.

در این سمپوزیوم، مراسم بزرگداشت هفته حسابدار نیز برگزار شد. اولین سمپوزیوم ملی حسابداری ایران در تاریخ پنج‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۰ به پایان رسید.

۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹
کد خبر: 22529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha