دولت در باتلاق تامین نقدینگی/ عرضه اوراق در بورس کی تمام می‌شود؟

بازار سهام برای دومین روز متوالی با افت مواجه است. شاخص کل در میانه بازار امروز به حدود یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ بازار سهام برای دومین روز متوالی با افت مواجه است. شاخص کل در میانه بازار امروز به حدود یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد رسیده است و تمامی گروه‌های شاخص‌ساز بازار قرمز شده‌اند. روز گذشته گروه‌ بانکی در واکنش به مذاکرات رشد داشت اما این گروه نیز امروز تمام منفی است.

محمد خبری‌زاد کارشناس بازار سهام در خصوص وضعیت بازار گفت: شرایط بازار طی سه هفته اخیر تغییری نکرده است. ابهامات همچنان وجود دارد. در صدر این ابهامات برجام است که نتیجه آن بر شرایط بازار بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: موضوع بعدی قیمت‌گذاری دستوری است. این موضوع در مورد خودرو شفاف است ولی در واقع در بسیاری از موارد وجود دارد. قیمت فولاد، سیمان، پتروشیمی و … هم کنترل می‌شود.

خبری‌زاد گفت: ابهام بعدی موضوع لایحه بودجه ۱۴۰۱ است. در حال حاضر خبرهای خوبی از بودجه برای بازار سهام نمی‌رسد. گفته می‌شود حامل‌های انرژی افزایش دو سه برابری خواهند داشت. اگر این افزایش با آزادسازی یا افزایش قیمت‌ها همراه باشد خوب است اما در غیر این صورت مشکلات زیادی را برای صنایع به وجود خواهد آورد.

این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: موضوع بعدی فروش اوراق توسط دولت است. این موضوع باعث افزایش نرخ سود بانکی و بین بانکی شده است.

وی اظهار کرد: تحرکات کم‌رمقی که هر روز در یک گروه شاهدیم رونددار نیست. پولی در بازار در جریان است و هر روز از سهمی به سهم دیگر می‌رود. بازار برای رشد به یک جرقه جدی نیاز دارد.

دولت در باتلاق تامین نقدینگی است

خبری‌زاد اظهار کرد: جلسه امروز ستاد تنظیم بازار می‌تواند این جرقه را ایجاد کند. لغو قیمت‌گذاری‌های دستوری کمک بزرگی به ایجاد تحرکات خواهد کرد. موضوع دیگر تغییر دلار از ارز نیما به دلار صرافی ملی است. در حال حاضر ۲۵ درصد تفاوت قیمت دلار به جیب واردات‌چی‌ها می‌رود. این موضوع شرکت‌های صادراتی را با مشکل مواجه کرده است.

این کارشناس تصریح کرد: کل بدنه اقتصادی دولت بازار سرمایه را رها کرده است. این در حالی است که دوستان تا سال گذشته در توییت‌های متعدد خبر از بهبود وضعیت بازارهای مالی می‌دادند و الان هیچ نشانه‌ای از تلاش برای تحقق آن وجود ندارد.

خبری‌زاد اظهار کرد: دولت در باتلاق تامین نقدینگی افتاده و الان برای تامین حقوق هم اوراق می‌فروشد. فروش اوراق همچون چنگ زدن به شاخ و برگ‌های نازک است که دولت را نجات نخواهد داد. اگر دولت بتواند با حصول توافقات درآمد نفتی داشته باشد، اوضاع بهبود خواهد یافت. در غیر این صورت فروش اوراق متوقف نمی‌شود و اثرات آن بر پی به ای سهم‌ها و نرخ بهره بانکی مشهود است.

۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 22502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha