معروفترین روحانیون ورزشکار/ از رئیس فدراسیون تا کمک داور فوتبال و رئیس هیات کشتی!

روحانیون در عرصه های ورزشی هم حضور فعالی دارند. برخی ابتدا حوزوی بوده و سپس در ورزش به مدارج حرفه ای رسیدند و برخی ورزشکار با سابقه ای بوده و سپس سر از حوزه در آوردند.

سرویس ورزشی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کم نیست تعداد روحانیون ورزشکاری یا ورزشکاران روحانی که هر از گاهی حضورشان در محافل ورزشی خبرساز می شود. در این مطلب تعدادی از این افراد سرشناس که بخش مهمی از زندگی شان بین ورزش و حوزه سپری شده معرفی می شوند: 

سید محمد پولادگر :
سید محمد پولادگر رئیس ۵۸ ساله فدراسیون تکواندو یک روحانی اصفهانی است .او سالها خودش تکواندوکار بوده و گفته می شود حتی در آموزش فنون رزمی به نیروهای نظامی هم سابقه ای دارد او  از سال ۱۳۷۳ نائب رئیس و از سال ۱۳۷۹ تاکنون رئیس فدراسیون تکواندو است. وی سال‌ها در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل بوده و دارای تحصیلات حوزوی پایان سطح ۲، لیسانس علوم سیاسی و فوق لیسانس فلسفه و حکمت اسلامی است. پولادگر سالها رئیس هیئت تکواندو استان مرکزی و استان قم بوده است . در سوابق او عضویت در شورای مرکزی بسیج ورزش کشور (۱۳۷۷ تاکنون) دیده می شود.




احمد مجد زاده :
احمد مجدزاده روحانی گوش شکسته ای است که دروزن ۵۷ کیلو از قهرمانای خوب و تکنیکی کشتی استان تهران بود و دارای عناوین ‌متعددی در سطح تهران و کشور دردهه شصت و هفتاد می باشد . او سال ۱۳۸۴ با حکم محمدرضا طالقانی مسوول امور فرهنگی فدراسیون کشتی شد  . او سالها به همراه برادرش "کیوان مجدزاده" که او در وزن ۶۲ کیلوگرم کشتی می گرفت ، در سطح تیم ملی مطرح بودند. حجت الاسلام والسملمین "احمد مجدزاده" پس از پایان یافتن دوران قهرمانی و کنار رفتن از کشتی لباس روحانیت را بر تن کرد. وی مدیر خانه فرهنگ منطقه  ۱۳ آبان تهران هم بوده است. 

حسین صبوری:
به او روحانیِ همه فن حریف می گویند . مثل القابی که خبرگزاری فارس در مقدمه گفتگو با او آورده است . روحانی، رزمنده بسیجی، مبلغ، استاد حوزه، نقاش، کشتی‌گیر، نویسنده، ژیمناستیک کار، بدنساز، تکواندوکار، فیلمساز، کاراته کار،  بازیگر، استاد دانشگاه، طراح صحنه‌های رزم سینما، مربی ورزشی و سخنران! حتی می گویند حسین صبوری آخوند همه فن حریف و نمونه یک آتش به اختیار واقعی است! او متولد ۱۳۴۰ در شهر مقدس مشهد است و بعد از اخذ دیپلم در سال ۵۷ وارد حوزه علمیه قم شده و درس خارج فقه را طی کرده است . صبوری ۵۰ عنوان کتاب تألیف کرده که ۱۳ عنوان با موضوع ورزش بوده و همگی چاپ‌ شده است.او ۳۰ سال است که به مربیگری کاراته اشتغال دارد. خودش در مصاحبه اش گفته  " بنده در ورزش‌های کشتی، بدن‌سازی، باستانی و بیشتر از همه ژیمناستیک مهارت دارم. بعد از شکستن دستم در ژیمناستیک وارد ورزش‌های رزمی شدم. سال ۵۹ تکواندو را شروع کردم و چون مربی ارتشی داشتیم و با رفتن وی به مأموریت کردستان بدون مربی ماندم از سال ۶۰ ورزش را با کاراته ادامه دادم و تاکنون نیز با آن مأنوس هستم. در کاراته دو سیستم کنترلی و غیر کنترلی وجود دارد که بنده به هر دو مسلط هستم. کمربند مشکی دان ۶ دارم و در ماه‌های آینده دان ۷ را دریافت خواهم کرد که در همه دنیا رده بسیار بالایی است." او در سال ۱۳۷۷ در مسابقات بین‌المللی کاراته هندوستان مربی تیم اعزامی از ایران بوده و خودش نیز در آن مسابقات به رقابت با حریفان پرداخت که در نهایت تیم ایران مقام اول را کسب کرد و خودش هم دوم شد. ریاست هیات کاراته خراسان هم از سوابق دیگر اوست.



برادران موسوی پور شالی 
سید محمد ، سید امیر  و سید مهدی موسوی پور شالی که اصالتا قزوینی هستند و سید محمد که یک روحانی است و داور کاراته ، در قم ساکن است. سید امیر حسین  و سید مهدی برادران سیدمحمد هم عضو تیم ملی کاراته ایران بوده اند . در رابطه با نسبت این ورزشکاران با آیت الله سید حسن موسوی پور شالی عضو مجلس خبرگان رهبری اطلاعی در دست نیست.  

محمدعلی پورمتقی:
وی  داور قمی فوتبال ایران است که اخیرا در مسابقات لیگ برتر به عنوان کمک دوم  قضاوت کرده است. محمدعلی پورمتقی داوری را از سال ٨٣ شروع کرده و در فصل ۹۷-۹۶ نیز برای نخستین‌بار وارد چرخه داوران لیگ برتری شد. متقی البته یک رزمی کار به شمار می رود که به دنبال قضاوت در جام جهانی فوتبال هم هست.  وی متولد دوم بهمن ۱۳۶۸ است  و ۱۲ سال تحصیل در حوزه علمیه را در کارنامه دارد.   در بخش مهمی از گفتگویش با خبرگزاری ها گفته " خودم فوتبالی بودم و فکر نمی‌کردم مشکلی به‌وجود بیاید، اما سال سوم و چهارم حوزه درس‌های‌مان سنگین بود و تصمیم گرفتم داوری را کنار بگذارم. آقای تلخابی که اکنون عضو خبرگان رهبری قزوین است، با من صحبت و متقاعدم کرد در داوری بمانم. کارم سخت‌تر شد، چون هم باید در حوزه فعالیت می‌کردم، هم داوری." جالب تر اینکه پور متقی استاد رزمی فول کیک‌بوکسینگ هم هست . 



 

ابراهیم حسینوند: 

روحانی مداقع حرمی که به پیشنهاد اداره ورزش و جوانان شهرستان دزفول و طی حکمی از سوی احمد عبدالخانی رئیس هیت کشتی خوزستان، اخیرا به عنوان سرپرست هیات کشتی شهرستان دزفول منصوب گردید. این روحانی در سال های گذشته کشتی گیر بوده و در رده نوجوانان نیز صاحب عنوان کشوری بوده است.استان خوزستان یکی از قدرت های کشتی فرنگی در کشور محسوب می شود که قهرمانان زیادی را به کشتی ایران و جهان معرفی کرده است.




صمد الله یاری:
حجت الاسلام صمد الله یاری یکی از روحانیونی است خودش و برادرانش از قهرمانان شهیر کشتی فرنگی تهران بودند. برادر کوچکتر مرحوم حاج اکبر یداللهی از مربیان سابق تیم ملی و مرحوم علی الله یاری از قهرمانان و مربیان کشتی تهران که اصالتا آذری هستند.  این روحانی گوش شکسته البته از علاقمندان پر و پا قرص فوتبال هم هست . او مسوول تربیت بدنی مدرسه عالی امام خمینی است که در آن فقط طلاب خارجی تحصیلات دینی را ادامه می دهند. همچنین او از مربیان کشتی سالن حیدریان شهر قم هم هست . 

رمضان فیگیرینی: 
طلبه سیه چرده اهل تانزانیا که از سال ۱۳۸۴ به ایران آمده است؛ او در خاطراتش گفته «من فوتبالیست بودم. حتی در تیم ملی جوانان تانزانیا بازی کرده ام. در تیم کاسینیون تانزانیا بازی می کردم، تیم سوم جدول رده بندی لیگ اول کشورمان. اما تیم من تیم ثروتمندی نبود. لیگ برتر ایران خیلی جلوتر از لیگ تانزانیا است.»رمضان ۲۶ ساله، ۱۱ سال پیش از مذهب سنی شافعی به شیعه متمایل شد و بعد برای ادامه تحصیل در علوم دینی به ایران سفر کرد.

عبدالرحیم وید راگوئو:
این طلبه خارجی ساکن قم هم ۳۲ ساله است. او ۲۳ ساله بود که ابیجان، قلب ساحل عاج، را به مقصد قم ترک کرد و امروز مشغول نوشتن پایان نامه است. خودش می گوید «فوتبال؟ به ما گفته بودند حتی اجازه رفتن به داخل شهر را هم نداریم چه برسد به فوتبال. درست چند مدت بعد از اینکه وارد مدرسه امام خمینی شدم، یک دوره مسابقه در مدرسه گرفتند. در تیم ما من بودم و یک نفر دیگر از ساحل عاج و دو نفر نیجریه یی ، اول شدیم.»

محمدبن عبدالله:
طلبه اهل بنین ۲۵ ساله، هفت سال است که در ایران زندگی می کند. او هم فوتبالیست خوبی بوده؛ و در توصیف سوابق خود می گوید «هم بازی های من در کشور بنین به فرانسه رفتند و ادامه دادند. یکی از آنها به نام گïوو الان بازیکن تیم ملی فرانسه است. ولی دیگر نمی شد. آمده ام اینجا دروس حوزوی بخوانم.»




پسر محسن کاوه :
بهنام(محمد علی) پسر بزرگ محسن کاوه سرمربی سابق تیم ملی و مدیر فعلی تیم های ملی کشتی آزاد هم یک روحانی است که او هم به خاطر علاقه به علوم حوزوی در قم زندگی می کند. 

۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 22465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha