تورم ۱۰ استان بیش از ۵۰ درصد/ گران‌ترین استان کشور کدام است؟

در آبان امسال از بین ۳۲ استان کشور تورم ۱۰ استان بالای ۵۰ درصد است و سه استان ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و فارس بیشترین تورم را داشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، سه استان ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و فارس در آبان‌ها بیشترین تورم را در بین استان‌های کشور ثبت کرده‌اند.براساس گزارش مرکز آمار ایران از تورم استان‌ها، استان ایلام با تورم ۵۵٫۷ درصدی بیشترین تورم استانی را در آبان ثبت کرده است. استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس نیز هر کدام با تورم ۵۳٫۷ درصدی در رده‌های دومین و سومین استان با تورم بالا قرار دارند.

از ۳۲ استان کشور، تورم سالانه ۱۰ استان بالای ۵۰ درصد است. همچنین کمترین تورم استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد، مردم این استان در ۱۲ ماهی که به آبان منتهی شده تورم ۴۱٫۹ درصدی را تحمل کرده‌اند. دومین و سومین استان با تورم پایین به ترتیب استان قم با ۴۲٫۴ درصد و استان سمنان با ۴۲٫۶ درصد است.

دهک دومی‌ها بیشترین گرانی را تحمل می‌کنند

طبق گزارش مرکز آمار ایران از تورم دهک‌های جامعه، دهک دومی‌ها بیشترین تورم را تحمل می‌کنند. این گروه با نرخ تورم کل ۴۷٫۲ درصد در صدر جدول قرار دارند. البته اختلاف این دهک با دهک اول فقط ۰٫۲ درصد است، یعنی برای اولین دهک تورم ۴۷ درصدی ثبت شده است.

در طرف مقابل کمترین افزایش قیمت برای دو دهک هشتم و نهم رخ داده است، این دو دهک هر کدام تورم ۴۴ درصدی دارند.

شش دهک اول جامعه برای تامین سبد مصرفی خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات تورم بالای ۶۰ درصدی را تحمل می‌کنند.

نکته قابل توجه در این گزارش مرکز آمار ایران این است که در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها اختلاف چندانی بین دهک‌های جامعه وجود دارد. کمترین تورم این بخش با ۵۸٫۷ درصد به دهک دهمی‌ها تعلق دارد.

همچنین دهک اولی‌ها در آبان امسال برای تامین کالاهای خوراکی خود تورم ۸٫۴ درصدی را تحمل کرده‌اند، یعنی این خانوارها در آبان نسبت به مهر ۸٫۴ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.

۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۹
کد خبر: 22418

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha